۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
مالیات از عایدی سرمایه لازمه مدیریت بازار مسکن
در نشست امروز کمیسیون عمران مجلس مطرح شد

مالیات از عایدی سرمایه لازمه مدیریت بازار مسکن

در نشست امروز کمیسیون عمران مجلس بر ضرورت اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن و مالیات بر نقل و انتقالات به عنوان یکی از ابزارهای موثر مدیریت بازار مسکن تأکید شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نشست امروز کمیسیون عمران مجلس بعد از ظهر امروز (یکشنبه ۱۲ مرداد ماه) با دستور کار بررسی طرح جهش تولید و عرضه مسکن برگزار شد.

در این نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس به بررسی فصل ششم طرح جهش تولید و عرضه مسکن، درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن و مالیات بر نقل و انتقالات مسکن پرداخته و نقطه نظرات کارشناسی درباره ابعاد این سیاست مالیاتی مطرح شد.

در جلسه امروز محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، گفت: قطعا لازمه بهبود وضعیت بازار مسکن، مدیریت و ساماندهی بخش خرید و فروش و مقابله با دلال بازی در این بخش است.

وی افزود: خلاء قانونی در حوزه معاملات مسکن موجب شده که دلالان سالانه مساکن بسیاری را خرید و فروش کنند و با این روش عملا قیمت مسکن در کشور بالا رفته است، بنابر این ساماندهی این حوزه می تواند بخشی از تلاطمات بازار را کاهش دهد.

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در این نشست درباره ضرورت اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، گفت: خوشبختانه در طرح کمیسیون عمران درباره موضوع مدیریت نقل و انتقالات مسکن به خوبی دیده شده است، در شرایط کنونی نگاه اغلب خریداران به بازار مسکن، نگاه سرمایه ای است، یعنی آن که افراد برای حفظ ارزش پول و کسب سود بیشتر اقدام به خرید مسکن می کنند.

وی ادامه داد: این اقدام موجب می شود که مسکن به خریداران واقعی بازار نرسد، از این رو باید سازوکاری اندیشیده شود تا مسکن به دلالان و سوداگران نرسد، در طرح مذکور تمام ابعاد دیده شده تا افراد بتوانند هر سه سال یک بار اقدام به خرید و فروش مسکن کنند و در کمتر از این مدت به تناسب مدت زمان باید مالیات پرداخت کنند.

در این نشست همچنین علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت و حساسیت قانون گذاری در حوزه اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن، گفت: به نظر من مالیات از عایدی سرمایه باید به صورت همه جانبه و در تمام بازارهای اقتصادی اجرایی شود، اگر این قانون تنها در بازار مسکن اجرا گردد، سرمایه و نقدینگی از این بازار به بازارهای دیگر اقتصادی منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا مدیریت بازار خرید و فروش و نقل و انتقالات بازار مسکن ضروری است، اما این مسئله نباید منجر به فرار سرمایه از بازار مسکن شود، در شرایط کنونی بازار نیازمند هدایت سرمایه به سمت حوزه تولید مسکن است.

در این جلسه همچنین علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به محورهای فصل ششم طرح جهش تولید و عرضه مسکن درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن و مالیات بر نقل و انتقالات مسکن، گفت: بر اساس این طرح انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن در اولین نقل و انتقالات پس از ساخت و ساز از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی گفت: مدیریت بازار مسکن نیازمند قوانین بازدارنده برای فعالیت سوداگرانه است، از این رو تا وقتی قوانین لازم  تصویب و اجرایی نشود، اگر ما به هر میزانی نیز مسکن تولید کنیم، مشکلات حل نخواهد شد.

کد خبر: ۳۳٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha