۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
خیز بزرگ برای رفع مشکلات صنعت آبزی پروری آبادان/ تعرفه‌ها اصلاح می‌شود
گزارش خبری؛

خیز بزرگ برای رفع مشکلات صنعت آبزی پروری آبادان/ تعرفه‌ها اصلاح می‌شود

آبادان- نشست بررسی مشکلات حوزه آبزی پروری شهرستان آبادان با حضور مسئولان استانی و محلی و همچنین جمعی از فعالان این حوزه برگزار و برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای رفع کامل مشکلات انجام شد.

به گزارش خبرنگار بازار، نشست بررسی مشکلات فعالان حوزه آبزی پروری امروز با حضور فرماندار ویژه آبادان، جمعی از فعالان این حوزه، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل شیلات استان خوزستان، معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان و مسئولان محلی در سالن جلسات فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد.

فرماندار ویژه آبادان در این نشست اظهار کرد: در آبادان که مرکز انرژی کشور است نهرها هنوز به شکل سنتی و دستی باز و بسته می‌شود.

سیدزین‌العابدین موسوی افزود: این رویه پسندیده نیست و باید برای آن کار جدیدی انجام شود. در زمینه برق و سیستم کشاورزی در شهرستان آبادان و به ویژه شهر مرزی اروندکنار که پایه اصلی تولید به شمار می‌رود مشکل وجود دارد که باید حل شود.

وی عنوان کرد: زمان صید میگو از ۷ روز به ۱۰ روز باید افزایش یابد.

فرماندار ویژه آبادان با تاکید بر ضرورت تکمیل ساختمان شیلات در منطقه ذوالفقاری این شهر، توضیح داد: امید می‌رود با تشکیل این جلسه بتوانیم ضمن تصمیم گیری منطقی و درست به نیازهای شهرستان در حوزه آبزی پروری و کشاورزی پاسخ دهیم.

موسوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کیفیت آب در پایین دست بهمنشیر نامطلوب است و هیچگونه سدی برای حبس آب شیرین در پایین دست اجرایی نشده به همین دلیل دریافت آب بها برای حوضچه‌های پرورش ماهی و میگوی آبادان باید با کمترین درصد باشد.

فروش چندباره آب
جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: وقتی وزارت نیرو ساخت سدهای بالادستی و پائین دستی را تقبل می‌کند باید آن را به طور کامل به انجام و اتمام برساند.

وی ادامه داد: برای تحقق این موضوع همه باید به عنوان تسهیلگر در تولید عمل کنیم نه آنکه بر سر راه تولید کنندگان موانع و سد ایجاد کنیم و مدعی باشیم موانع و مسائل از قبل بوده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: آب در طول مسیر دزفول تا پائین دست آبادان که به دریا می‌ریزد چندین بار فروخته می‌شود و برای کشاورزان و پرورش دهندگان آبزیان صرفه ندارد و باعث می‌شود آنها بی انگیزه شوند.

مختار یادآور شد: متاسفانه طرح مطالعاتی آبزی پروری برای ماهیان گرم آبی در ۶۷۰ هکتار زمین شیلات آبادان یک سال است که بدون نتیجه رها شده و ضرورت دارد متولیان در این باره پاسخ دهند.

استفساریه از مجلس
نورالدین بازگیر، معاون حفاظت و بهره برداری منابع سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: در رهاسازی آب از پشت سدها نگاهمان به کیفیت آب است که وقتی آب از بالادست به انتها یعنی آبادان می‌رسد همچنان کیفیت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو آب را از ابتدا تا انتها رصد می‌کند و سازمان آب و برق خوزستان در این موضوع به شدت هزینه می‌پردازد، ادامه داد: بر اساس قانون منابع درآمدی ما تعیین شده و خارج از آن مبلغی دریافت نمی‌کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای شفاف‌سازی برخی مواد قانونی که به ما اجازه دریافت آب بها و حق اشتراک بر پایه برخی ضوابط را می‌دهد باید از مجلس استفساریه گرفته شود.

بازگیر افزود: همه دریافتی‌های ما مطابق قانون است؛ در سال ۸۰ میلیارد تومان ضرر می‌دهیم.

بسته شدن مرزهای صادراتی
فتح‌الله ابوعلی، مدیرکل شیلات خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: بسیاری از مزرعه داران و پروش دهندگان ماهی دچار ضررو زیان شدند و نیازمند حمایت هستند.

وی تاکید کرد: امید می‌رود تا در جلسات کمیته برنامه‌ریزی که در استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود بتوانیم اعتبارات خوبی را برای کمک به رفع مشکلات بخش آبزی پروری برای شیلات دریافت کنیم.

مدیرکل شیلات خوزستان ضمن اشاره به بسته شدن مرزهای صادراتی در پی شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: متاسفانه بازارهای صادراتی ماهی‌های گرم آبی کاهش داشته است و این عامل سبب شده تا مرزعه‌داران تمایلی به برداشت ماهی از مزارع پرورشی نداشته باشند.

درخواست تسریع رسیدگی
لازم به ذکر است، در این نشست نمایندگان فعالان و صادرکنندگان آبزی پروری شهرستان آبادان مشکلات خود را طبق موارد قانونی مطرح کردند و خواستار تسریع در روند رسیدگی به مشکلات خود شدند.

به گزارش خبرنگار بازار، صدور و تخصیص بهره‌برداری آبزی‌پروران توسط سازمان آب و برق خوزستان تا اطلاع ثانوی(بدون شرط  حق اشتراک)، عدم محدودیت برای تمدید پروانه، عدم اخذ حق اشتراک آب مزارع آبزی‌پروری در آبادان به دلیل عدم احداث سد تنظیمی در پائین دست بهمنشیر توسط سازمان آب و برق، استعلام عملکرد از شیلات و استعلام قیمت از اتحادیه‌های آبزی‌پروری اهواز، آبادان، خرمشهر، شوشتر و دزفول،  دریافت یک درصد تعرفه آب از حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو آبادان و خرمشهر تا پیگیری لازم از طریق نمایندگان مجلس و دریافت استفساریه‌های لازم قانونی، استعلام از اداره دارایی درباره ارزش افزوده معافیت ماده ۱۲ توسط فرمانداری آبادان، پاسخ ۲۴ ساعته شیلات به استعلام سازمان آب و برق در خصوص عملکرد حوضچه‌های پرورش ماهیان گرمابی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، مکاتبه فرمانداری آبادان با سازمان آب و برق خوزستان برای تهیه لوله‌های هزار به منظور بستن انهار به صورت اصولی و اساسی و مکاتبه فرمانداری با این سازمان برای در اختیار قرار دادن بیل جهت ادامه لایروبی انهار از مصوبات این نشست بود.

کد خبر: ۳۳٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha