۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
دامداران گرفتار در دام گرانی؛ وضعیت شیر تو شیر قیمت محصولات لبنی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دامداران گرفتار در دام گرانی؛ وضعیت شیر تو شیر قیمت محصولات لبنی

مشهد- خراسان رضوی بعد از تهران و اصفهان رتبه سوم کشور در زمینه تولید شیر را به خود اختصاص داده است و لذا باور بسیاری از مردم و مصرف‌کنندگان محصولات لبنی بر این است که قیمت شیر در این استان در کمترین مقدار خود قرار دارد اما واقعیت این‌است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هر دو از این گرانی سرسام‌آور گلایه دارند.

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر حدود ۳۲۰ هزار رأس دام سنگین و هفت میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در خراسان رضوی وجود دارد که یک‌سوم این تعداد را دام‌های سنگین و سبک شیرده تشکیل می‌دهند حالا چرا باوجوداین ظرفیت شیر و محصولات لبنی گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد سؤالی است که ما نیز به دنبال پاسخ آن هستیم.

تولیدکنندگان این استان که هم‌زمان با شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها و محدودیت‌های قرنطینه‌ای با کاهش شدید فروش محصولات خود روبرو شدند حالا به دلیل افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌ای دیگر با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افزایش ۳ برابری قیمت خوراک دام
در همین راستا حسین رادکان یکی از دامداران منطقه چناران به خبرنگار ما می‌گوید: مشکلات تولید در حال حاضر در مقایسه با همین یک ماه پیش هم قابل قیاس نیست زیرا قیمت‌ها به شکل لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه هزینه دارو و از همه مهم‌تر خوراک دام بیش از سه برابر افزایش‌یافته است می افزاید: قیمت سویا از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به ۹ هزار تومان رسیده است و لذا این افزایش سه برابری تمامی دامداران را شوکه کرده است.

رادکان بابیان اینکه قیمت سویا از هفت هزار تومان تا ۹ هزار تومان متغیر است اذعان می‌کند: افزایش سه برابری سویا و هم چنین جو که از کیلویی یک هزار و ۷۰۰ تومان تا سه هزار تومان افزایش داشته، طبیعی است که چه بلایی بر سر دامدار و قیمت تولید می‌آورد.

این دامدار بابیان اینکه این افزایش قیمت‌ها حتی در نرخ‌های دولتی هم مشهود و تأثیرگذار بوده است به ما می‌گوید: نرخ سبوس دولتی هم از یک هزار تومان به رقم ۱۴۰۰ تومان افزایش‌یافته است.

قیمت سویا از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به ۹ هزار تومان رسیده است و لذا این افزایش سه برابری تمامی دامداران را شوکه کرده است

وی بیان می‌کند: علاوه بر این‌که قیمت سویا به سه برابر قیمت و قیمت جو به دو برابر قیمت افزایش‌یافته است در این میان شاهد افزایش قیمت بارگیری و هم‌چنین کرایه حمل‌ونقل هم هستیم و لذا این هزینه‌ها را نیز به انضمام افزایش دستمزد کارگر باید به این قیمت‌ها افزود!

تولید مقرون‌به‌صرفه نیست
کریم مطلبی نیز یکی دیگر از دارندگان گاو شیری بابیان اینکه قیمت هر کیلو شیر بیش از سه هزار تومان برای دامدار تمام می‌شود به خبرنگار ما می‌گوید: این در حالی است که دولت بر روی هر کیلو شیر فقط ۳۱۰۰تومان قیمت تعیین کرده و برخی از کارخانه‌های لبنی به بهانه آلودگی و بار میکروبی حاضر به پرداخت همین رقم هم نیستند!

وی بیان می‌کند: دولت اگر نهاده دامی را ارزان در اختیار دامدار قرار دهد آن‌وقت می‌تواند شیر را هم ارزان از دامدار طلب کند.

مطلبی یادآور می شود: وقتی قیمت خورام دام و واکسن افزون بر سه برابر رشد داشته است چگونه می‌توان انتظار داشت تولیدکننده محصول خود را به قیمت سه ماه گذشته بفروشد؟

وی بابیان اینکه همین شیر را ابتدای سال به کیلویی دو هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه می‌کردیم اما خریداری نداشت، می افزاید: به دلیل افزایش قیمت‌ها و صعود نرخ ارز به‌ویژه نهاده‌های دامی قیمت شیر از ۲۴۰۰ تومان به کیلویی ۲۸۰۰ تومان افزایش‌یافت و تا ۳۱۰۰ تومان هم رسیده اما بازهم با این قیمت ضرر می‌دهیم.

افزایش قیمت توسط ستاد تنظیم بازار
این دامدار عنوان می‌کند: افزایش نرخ ارز و گرانی‌های بی‌سابقه موجب شد تا ستاد تنظیم بازار قیمت ۳۱۰۰ تومان را برای هر کیلو شیر تعیین کند.

مطلبی با اشاره به این قیمت می‌گوید: وقتی ستاد تنظیم بازار قیمت فروش یک کیلو شیر را با ۷۰۰ تومان و در عرض چهار ماه افزایش می‌دهد پس به‌وضوح مشخص است که گرانی در تأمین نهاده‌های دامی بیداد می‌کند والا این ستاد هیچ‌وقت راضی به افزایش قیمت شیر نمی‌شد.

وی تأکید می‌کند: با این تفاسیر هنوز هم تولید مقرون‌به‌صرفه نیست و با این قیمت سودی برای دامدار ندارد.

کمبود نهاده‌های دامی
نخستین عاملی که بر روی تولید مستقیم شیر و قیمت آن بنا بر گفته دامداران و تولیدکنندگان تأثیرگذار است تأمین نهاده‌های دامی ست که بنا بر گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سه ماهه ابتدایی سال با کسری مواجه بوده است و لذا تلاش دامدار برای تأمین نهاده از بازار آزاد بر روی قیمت‌ها تأثیر گذاشته است.

به دلیل افزایش قیمت‌ها و صعود نرخ ارز به‌ویژه نهاده‌های دامی قیمت شیر از ۲۴۰۰ تومان به کیلویی  ۲۸۰۰ تومان ودر حال حاضر به ۳۱۰۰ تومان هم رسیده اما بازهم دامداران ادعا می کنند که با این قیمت ها ضرر می‌دهند

مجید جعفری  در این رابطه به بازار گفت: نیاز خراسان رضوی به علوفه دستی دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۸۷۷ تن، علوفه مراتع یک‌میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۷۲ تن، خوراک دام چهار میلیون و ۸۸۸ هزار و ۶۱۰ تن و کنسانتره دامی یک‌میلیون و ۵۹۵ هزار و ۸۰ تن در سال است.

وی بابیان اینکه نیاز وارداتی خوراک دام و طیور خراسان رضوی به‌صورت روزانه پنج هزار و ۲۰۳ تن است بیان کرد: در همین راستا سالانه یک‌میلیون و ۸۹۹ هزار و ۱۱۱ تن خوراک وارد استان می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: طی سه‌ماهه ابتدای امسال ۵۱ هزار و ۹۹۹ تن نهاده دامی وارد خراسان رضوی شد که ۶۳ هزار و ۹۸۴ تن کسری داشت و لذا تأمین نهاده‌ها از بازار آزاد بر روی قیمت تولید تأثیر گذاشت.

وی اظهار کرد: در این استان ۱۵ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۹۸۴ واحد دامی با اشتغال ۲۲۰ هزار و ۴۱۹ نفر وجود دارد که ارزش تولیدات دامی استان ۱۲۷ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال است.

زنجیره گرانی
در این رابطه مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری استان خراسان رضوی، نظری موافق با تولیدکنندگان داشته زیرا ابراز می‌کند: قیمت مواد اولیه، خوراک دام، علوفه، ویتامین‌ها و دارو به‌شدت افزایش پیداکرده و لذا این عوامل بر روی قیمت تمام‌شده شیر خام تأثیر می‌گذارد.

امین هراتی بابیان اینکه  همیشه با افزایش قیمت‌ها بیشترین ضرر متوجه تولیدکنندگان بوده است اظهار می‌کند: هزینه‌ها، دستمزد، حامل‌های انرژی، کرایه و مواد بسته‌بندی و به‌طور کل هزینه تولید افزایش‌یافته است و لذا نمی‌توان از دامدار توقع داشت که این فاکتورها را در محصول و تولید نهایی منظور نکند.

افزایش قیمت محصولات لبنی دو دلیل دارد که یا ناشی از گران‌فروشی و یا افزایش هزینه‌های تولید است، که در حال حاضر افزایش قیمت شیر خام متأثر از افزایش هزینه تولید بوده است

وی با دفاع از دامداران مبنی بر اینکه این قشر زحمتکش هیچ نقشی در گرانی شیر و مواد لبنی ندارند بیان کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی دو دلیل دارد که یا ناشی از گران‌فروشی و یا افزایش هزینه‌های تولید است، که در حال حاضر افزایش قیمت شیر خام متأثر از افزایش هزینه تولید بوده است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری استان خراسان رضوی بابیان اینکه اگر افزایش قیمتی در شیر خام صورت می‌گیرد، به‌صورت مستقیم متأثر از نهاده‌ها و مواد اولیه‌ای است که دامدار استفاده می‌کند ادامه داد: طبیعی است که این زنجیره گرانی بر روی محصولات کارخانجات لبنی نیز تأثیر خود را گذاشته  و محصول گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی عنوان می‌کند: بزرگ‌ترین مشکل تأمین مواد اولیه است زیرا جو، ذرت و سویا که اقلام اصلی خوراک دام  هستند اکثراً وارد می‌شوند و لذا به‌ندرت و قطره‌چکانی با نرخ دولتی وارد بازار می‌شوند.

کد خبر: ۳۳٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha