۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
رد پای شرکت‌های صوری در صادرات؛ نان و ماست هم لاکچری شد
بازار از استان مرکزی گزارش می‌دهد؛

رد پای شرکت‌های صوری در صادرات؛ نان و ماست هم لاکچری شد

اراک- یکی از مشکلاتی که این روزها در زمینه لبنیات می‌توان دید این است که قیمت‌ها بدون تغییر در قیمت واقعی شیر، روز به روز افزایش می‌یابند برخی معتقد هستند که این رویه مبتنی بر شرکت‌های صوری هستند که صادرات محصولات مورد نیاز داخل را انجام داده و به گرانی لبنیات دامن می‌زنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: زنجیره گرانی‌ها به لبنیات رسیده و این در حالی است که تورم در این حوزه مدت‌ها است که کلید خورده و در افزایش نرخ این محصولات که سهم ویژه‌ای در سبد خانواده داشتند خریداران، فروشندگان و تولیدکنندگان همگی متضرر و ناراضی‌اند و تنها کسانی که سود سرشار می‌برند شرکت‌های صوری و اصطلاحاً کاغذی هستند که به قیمت نابودی تولیدی‌ها جیب‌هایشان را پر می‌کنند.

تورم، رکود اقتصادی، حقوق پرداخت‌نشده و نبودن ثبات در بازار و تعدیل نیروها بخشی از مشکلات و دغدغه‌های این روزهای مردم هستند که به تمام این‌ها کرونا نیز اضافه‌شده است، کرونا روزگار سختی را به جامعه و اقتصاد تحمیل کرده و این میان قشر متوسط و ضعیف هستند که بیشترین آسیب را متحمل شده و می‌شوند.

روزگاری بود که خارج نشینان از سفره‌های پرزرق‌وبرق و پر از روزی ما ایرانیان انگشت‌بر دهان بودند و وقتی پای لبنیات وسط می‌آمد ساده‌ترین و ارزان‌ترین غذا محسوب می‌شد که در تعارف‌ها به یادگار مانده است، اما امروز لبنیات و ماست و پنیر دیگر غذای ساده‌ای به‌حساب نمی‌آید بلکه این‌ها نیز لاکچری شده‌اند و برای یک بسته پنیر باید چیزی حدود ۱۰ هزار تومان بسته به ذائقه و نوع پنیر انتخابی پول پرداخت کرد، حال‌آنکه تا دو سال پیش این تورم به این میزان کمرشکن نبود، امروز گرانی لبنیات تبعات فراوانی را با خود به همراه خواهد داشت چراکه این مورد دیگر گرانی بی‌حدومرز و بی‌حساب‌وکتاب خودرو نیست که بشود از خیر آن گذشت.

تأمین شیر خام، وجود واسطه‌ها
یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت «صنایع لبنی اراک» در خصوص وضعیت بازار لبنیات در استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروز معضل اساسی ما تأمین شیر خام است و علت آن نیز عدم توازن عرضه و تقاضا هست چراکه در حال حاضر کارخانه‌های لبنی، شیر خام را به قیمت مصوب از دامداران خریداری می‌کنند و بسیاری از صادرکنندگان شیر خشک به دلیل سودآور بودن این صادرات باقیمت بالاتر شیر خام را خریداری و برای شیر خشک استفاده می‌کنند و این‌گونه است که بلای کمبود و معضل تأمین شیر خام به جان کارخانه‌های لبنیات افتاده است.

ناصر غفاری در ادامه بابیان اینکه وجود واسطه‌گرها معضل بعدی صنایع لبنی هستند گفت: برخی شرکت‌های تولیدی لبنیات صوری تشکیل‌شده‌اند و اصطلاحاً شرکت‌های کاغذی هستند و هیچ محصولی برای تولید و فرستادن در بازار ندارند و کار این شرکت‌های کاغذی اخلال در بازار است، آن‌ها اقدام به خرید شیر خام با بالاترین قیمت می‌کنند و به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و سود سرشار شیر خشک منافع صادراتی کسب می‌کنند و این‌گونه است که جیب شرکت‌های کاغذی با صادرات شیر خشک پر می‌شود و شرکت‌های داخلی نیز برای تأمین شیر خام با مشکل مواجه‌اند و با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که علت گرانی لبنیات چه بوده است عنوان داشت: پس از حرکت جهشی دلار و تورم سایر بخش‌ها مواد پتروشیمی قیمت تأمین پاکت‌های لبنیات از کشورهای دانمارک، سوئد و آلمان نیز دستخوش افزایش قیمت شد به‌طوری‌که به‌صورت میانگین در هزینه بسته‌بندی انواع محصولات لبنی، قبلاً ۱۵۰تومان بود اما اکنون به ۴۵۰ تومان رسیده  و این‌گونه است که موجبات افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را فراهم کرده است.

کمبود قطعات و دستگاه‌های وارداتی
عضو هیئت‌مدیره شرکت «صنایع لبنی اراک» کمبود و فقدان قطعات دستگاه‌های وارداتی را نیز ازجمله عوامل گرانی لبنیات اعلام کرد و بیان داشت: به دلیل تحریم و همچنین بالا بودن نرخ ارز صنایع قادر به تأمین قطعات نیستند و ارزی برای این موضوع وجود ندارد و این مسئله می‌تواند بر گرانی‌ها و تحمیل این تورم به مصرف‌کننده دخیل باشد.

غفاری بیان کرد: یکی از معضلات دیگر صنایع و شرکت‌های تولیدی فروش بی‌دروپیکر شیر خام در سطح شهر است چراکه این حرکت علاوه بر بالا بردن ریسک بیماری و انتقال سبب ضعیف شدن شرکت‌های تولیدی نیز می‌شوند و این فرهنگ در مردم به‌غلط جاافتاده که شیر خام فروشنده‌های سطح شهر سالم‌تر از شرکت‌های لبنی است درصورتی‌که این موضوع با اشکال مواجه هست.

وی درباره مرجع قیمت‌گذاری لبنیات و بالا بردن قیمت‌ها گفت: هرگونه افزایش قیمت با تعزیرات و مشورت سازمان حمایت از مصرف‌کننده است و قیمت‌ها از سوی تعزیرات اعلام می‌شوند و در حال حاضر قیمت شیر خام از دو هزار و ۲۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ الی ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود و این افزایش بالای یک هزار درصد بوده است.

تعدیل نیروی شرکت ها
عضو هیئت‌مدیره شرکت «صنایع لبنی اراک» در خصوص اوضاع تعدیل نیرو در این شرکت بیان داشت: خوشبختانه تا به امروز باوجود همه مشکلات در برابر تعدیل نیرو مقاومت کرده این اما اگر اوضاع بر همین منوال باشد تغییر وضعیت و تعدیل نیرو خواهیم داشت چراکه محصولی برای تولید نداریم و نمی‌توانیم به‌صورت زیان ده فعالیت کنیم.

غفاری با اشاره به این موضوع که محصولات لبنیات این شرکت در حال حاضر به افغانستان صادر می‌شوند گفت: باوجود صادرات ما از هیچ یارانه‌ای برخوردار نیستیم و تمام بار بر دوش بخش خصوصی است و اوضاع سختی را سپری می‌کنیم.

دامداران باقیمت‌های موجود باید قید تولید را بزنند
یکی از دامداران و تولیدکنندگان شیر خام مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قبلاً شیر تولیدی از دام‌ها را به کارخانه‌های لبنیات می‌فروختیم اما در حال حاضر با توجه به گران شدن علوفه و نهاده‌های دامی و واکسن و ویتامین‌های مخصوصی که باید به دام‌ها بدهیم برایمان به‌صرفه نیست که شیر را باقیمت مصوب به شرکت‌های لبنی بفروشیم و به‌واسطه های باقیمت بالاتر عرضه می‌کنیم.

صفر تاج‌آبادی بابیان اینکه باوجود افزایش نرخ کنجاله سویا و ذرت و یونجه، کارخانه‌های لبنی نرخ خرید شیر خام از دامداران را کاهش دادند که این امر انصاف نیست، چراکه به سبب فسادپذیر بودن محصول، دامداران ابزاری برای مقابله ندارند، می افزاید: دامداران باقیمت‌های موجود باید قید تولید را بزنند لذا افزایش نرخ نهاده‌های دامی غیرموجه است و من به‌عنوان دامدار نمی‌توانم در بازار رقابتی داشته باشم و مجبورم دیر یا زود قید تولید و دامداری را بزنم.

وی افزود: شاید ما دامداری‌های کوچک بخش چندان مهمی از صنعت دامداری کشور نیستند که مسئولان به تعطیل شدن آن‌ها واکنشی ندارند و الآن دامداری‌های کوچک یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند چون باقیمتی که کارخانه‌های لبنی و واسطه‌ها برای شیر تولیدی‌شان می‌دهند و باقیمتی که باید برای خرید نهاده‌ها و علوفه بپردازند، ادامه کار برای آن‌ها ممکن نیست و با تعطیلی این واحدهای تولیدی بیکاری کارگران را خواهیم داشت.

به گرانی‌های لحظه‌ای و سکوت مردم و مسئولین عادت کرده ایم
یکی از بانوانی که برای خرید به فروشگاه آمده بود در گفتگو با خبرنگار بازار، در رابطه قیمت و مصرف لبنیات اظهار داشت: هرروز نسبت به افزایش قیمت‌ها در حوزه لبنیات با شگفتی و قدرت خرید پایین‌تر روبرو هستیم و دیگر توانی برای خرید باقی نمانده است.

زهره نعمت الهی با اشاره به اینکه بازار رهاشده و مردم نمی‌دانند چه‌کار باید بکنند گفت: یک روز لبنیات گران می‌شود، روز دیگر گوشت و اصلاً معلوم هم نیست که آیا پایانی برای این‌ها وجود دارد یا خیر و هرروز صبح که از خواب بیدار می‌شویم منتظر یک اتفاق در بازار هستیم و در حال حاضر اصلاً ما قیمت‌ها را نمی‌دانیم و به آن‌هم توجهی نمی‌کنیم چون یک مسئله عادی و طبیعی شده و مغازه‌دار هر چه بگوید مجبور هستیم بپردازیم و بسیاری از مواقع نیز از خرید صرف‌نظر می‌کنیم و برای خودمان و جیبمان هیچ توجیهی برای خرید ماست ۲۸ هزارتومانی و شیر باقیمت نجومی و خارج از درآمدمان نداریم.

متهمان اصلی تورم
در نهایت باید گفت با یک نگاه و بررسی موشکافانه درمی‌یابیم که زنگ خطر لبنیات نیز به صدا درآمده و دامداری‌های کوچک و شرکت‌های تولیدی لبنیات در حال ورشکستگی و نابودی هستند و نگاه دقیق به این موضوع نشان می‌دهد که پای واسطه گران و سوداگران در این صنعت نیز در میان بوده و یکی از متهمان اصلی تورم کنونی لبنیات فعلاً صادرات شیر خشک محسوب می‌شود.

 از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر اقدامی برای وصل شدن زنجیره‌های تولید و حلقه‌های دامداری با صنایع لبنی صورت بگیرد تا حدودی می‌شود جلوی تورم لبنیات را گرفت و در حقیقت با این کار سود و زیان هر دو حلقه به یکدیگر وصل شده و اوضاع بازار این صنعت سامان می‌گیرد.

کد خبر: ۳۳٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha