۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
مسیر ترانزیت برای رانندگان ایرانی ناهموار است؛ مرز در انتظار مدیریت واحد
بازار از وضعیت مرزهای خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مسیر ترانزیت برای رانندگان ایرانی ناهموار است؛ مرز در انتظار مدیریت واحد

مشهد- انسداد مرز تاجیکستان به دلیل شیوع بیماری کرونا از زمستان سال گذشته، نبود زیرساخت‌های لازم در مرز افغانستان، کاهش تعداد پذیرش کامیون‌های ترانزیتی در مرز و افزایش هزینه‌های انبارداری، حق توقف کانتینرها و کرایه‌ها تا ۲۰۰ درصد در بندرعباس از جمله موانع سد راه شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی با توجه به موقعیت ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی، سابقه ۲۷ ساله در این زمینه و برخورداری از حضور بیش از ۲۵۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی هم اینک عهده دار انتقال بیش از ۸۰ درصد کالاهای ترانزیتی و صادراتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان و حتی عراق و آذربایجان است.

گفتنی است با وجود سنگینی این حجم از صادرات اما متاسفانه مسیر تردد برای رانندگان و شرکت‌های حمل نقل هموار نبوده و مشکلات بسیاری سد راه آن‌ها است.

صف کشیدن و انتظار های کشنده برای ترخیص کالا  عبور از مرز به دلایل مختلف یکی از مشکلاتی است که رانندگان کامیون ها ی ترانزیت ایرانی در مرز دوغارون و گمرک اسلام قلعه با آن روبرو هستند.

گمرک دوغارون در خراسان رضوی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت یکی از پنج گمرک برتر در کشور است که می‌توان گفت تمام ترانزیت کالا به سمت افغانستان از طریق این معبر رسمی صورت می‌گیرد.

گفتنی است بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شوند  اما رانندگان و شرکت های ترانزیتی همواره با مشکلاتی در این گذرگاه با آن روبرو هستند که در قالب این گزارش بخشی از این مشکلات واکاوی شده است.

مسیر ناهموار ترانزیت
در همین رابطه یکی از دست اندرکاران حوزه حمل و نقل ترانزیت به ما می گوید: بیشترین عوامل کندی در تردد کامیون‌های ترانزیت از سمت گمرک اسلام قلعه و هچنین وجود چاله‌های بزرگ در دروازه ورودی و خروجی نقطه صفر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان محسوب می‌شود که روزی چند کامیون واژگون شده و باعث کندی و یا مانع تردد کامیون‌ها می‌ شود.

احسان موسوی با بیان اینکه در سال‌های گذشته گمرک هرات در شهر هرات قرار داشت و مدت یک سال است که به اسلام قلعه منتقل شده به ما می گوید: این موضوع مشکلات فراوانی را در پذیرش کامیون‌های ترانزیت در برداشته است به صورتی که این پذیرش از یک هزار دستگاه کامیون در روز به ۷۰۰ دستگاه کاهش یافته است.

بیشترین عوامل کندی در تردد کامیون‌های ترانزیت از سمت گمرک اسلام قلعه و هچنین وجود چاله‌های بزرگ در دروازه ورودی و خروجی نقطه صفر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان محسوب می‌شود که روزی چند کامیون واژگون شده و باعث کندی و یا مانع تردد کامیون‌ها می‌ شود

وی گفت: فراهم نبودن زیر ساخت‌‎ها اعم از عدم باسکول کافی در گمرک اسلام قلعه توقف و معطلی رانندگان در نقطه صفر مرزی را افزایش داده است.

موسوی ابراز می کند: اگر چه افت بار و تلف شدن وقت راننده در این شرایط اقتصادی بسیار نگران کننده است اما مسئولان گمرک افغانستان هنوز در تامین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش رانندگان ایرانی نتوانستند مشکلات را حل کنند.

مشکلات رانندگان ایرانی
نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در خصوص مشکلات پیش روی شرکت‌های حمل و نقل در گفت‌وگو با بازار عنوان می‌کند: حدود شش ماه است که مرز ترکمنستان به عنوان تنها مسیر ارتباطی ایران به کشور تاجیکستان به علت شیوع ویروس کرونا مسدود است.

ابراهیم عطایی می گوید: ما مسیری برای حمل محموله‌ها از مسیرجاده‌ای به این کشور نداریم اما از چندی پیش از طریق مسیر ریلی، امکان فعالیت به صورت محدود محیا و به تازگی نیز مسیر تازه تاسیسی از طریق افغانستان بازگشایی شده که با توجه به شرایط ناامنی افغانستان، کمتر شخصی ریسک آن را می پذیرد.

وی اظهار می‌کند: البته برخی از کالاهای ارزان قیمت ازطریق این مسیر حمل شده و به کشور تاجیکستان ارسال می شود.

انسداد مرز میلک
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با اشاره به انسداد مرز میلک در هفته گذشته توسط رانندگان و انجمن ترانسپورتی نیمروز درکشور افغانستان نیز توضیح می دهد: شنیده ها حاکی از آن است که در ۱۳ بند، درخواست های خود را درخصوص عملکرد کشور ایران اعلام کرده اند که بسیاری از بندهای آن غیرمنطقی است اما بعضی از موارد نیز قابل تامل و نیازمند بررسی است.

عطایی می افزاید: همین موضوع موجب شد تا تعدادی از رانندگان ایرانی در آن طرف مرز میلک در کشور افغانستان متوقف شوند و خسارت جبران ناپذیری بر حمل و نقل بین المللی وارد شود.

وی بابیان اینکه انسداد مرز میلک منجر به اخلال در زمان بندی تحویل بار به صاحبان کالا شد عنوان می کند: متاسفانه همین موضوع موجب شد تا ما در قراردادهایی که با تاجران و صاحبان کالا داشتیم موفق به انجام  تعهدات خود در موعد مقرر نشده و این بدقولی به ضرر ما و شرکت های حمل و نقل تمام شود.

افزایش هزینه های حمل و نقل 
نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در تشریح مشکلات پیش روی شرکت های حمل و نقل می افزاید: از طرفی ما شاهد افزایش هزینه های انبارداری، حق توقف کانتینرها و کرایه ها تا ۲۰۰ درصد در بندر عباس هستیم که باتوجه به تاثیرات کرونا بر صنعت حمل و نقل جاده ای در ۶ ماه اخیر تنها جابجایی ما به صورت محدود از طریق مرز میلک صورت می گرفت که در حال حاضر با مشکلات به وجود آمده این مرز نیز بسته شد و مشکلات را افزایش داد.

افزایش هزینه های انبارداری، حق توقف کانتینرها و کرایه ها تا ۲۰۰ درصد در بندر عباس  و انسداد مرز میلک شرایط دشواری را پیش روی صنعت حمل و نقل قرار داده است

عطایی با بیان اینکه اکثر کالاها برای ایام عید قربان ارسال شده بود و می بایست در بازار افغانستان عرضه می شد می افزاید: متاسفانه این بازار را نیز از دست  دادیم .

وی با بیان اینکه مرز دوغارون در حال حاضر باز است اما با توجه به بسته بودن مرز میلک و افزایش کالاهای ترانزیتی که قبلا از مسیر پاکستان به افغانستان ارسال می شد اما حالا شلوغی این مرز باعث نارضایتی صاحبان کالا شده است اذعان می کند: افزایش کرایه ۱۰۰ درصدی دراین مسیر یکی دیگر از مشکلات ما دراین بخش است و با وجود تمام جلسات و رایزنی های صورت گرفته تا به امروز تغییری در وضع موجود ایجاد نشده است.

مدیریت واحد در مرز
نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی با بیان اینکه این مشکلات تنها مربوط به امروز نیست و ما هرساله در آستانه ایام عید سعید قربان با همین مشکلات روبرو بودیم می افزاید: تمامی این مسائل مربوط به کشور ایران نیست و طرف افغان نیز مشکلات خاص خود را دارد اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به مدیریت واحدی در مرزهای ایران دست یابیم و دیپلماسی مناسبی با کشورهای همسایه داشته باشیم لذا این مسائل و مشکلات هم چنان لاینحل مانده و هرساله تکرار می شود.

با وجود اینکه مسئول هماهنگی مرزها اداره گمرک است اما هر سازمانی به صورت جزیره ای عمل می کند که این امر منجر به مشکلات خاصی می شود

عطایی با اشاره به این موضوع که ما بارها  به مسئولان دولتی اعلام کردیم که ترانزیت در شرایط تحریم ها یکی از محورهای اقتصادی مهم کشور است بیان می کند: به رغم موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور و قرار گرفتن درمیان آب های گرم خلیج فارس و دریای خزر و کشورهای آسیای میانه اما متاسفانه نتوانستیم ازاین موقعیت به درستی استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: درخواست ما همیشه ایجاد مدیریتی واحد در مرزها بوده است اما با وجود اینکه مسئول هماهنگی مرزها اداره گمرک است اما هر سازمانی به صورت جزیره ای عمل می کند که این امر منجر به مشکلات خاصی می شود که پیش از این به آن‌ها اشاره شد.

کد خبر: ۳۳٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha