۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
پرداخت خسارت به متضررین نوسانات برق از ۲ماه دیگر/ شرکت بیمه‌ای خسارات برقی، هنوز تعیین نشده!
حداقل قیمت یخچال ۳۰ میلیون، خسارت ۱۲ میلیون تومان

پرداخت خسارت به متضررین نوسانات برق از ۲ماه دیگر/ شرکت بیمه‌ای خسارات برقی، هنوز تعیین نشده!

درحالی قیمت لوازم خانگی در ماه گذشته چند برابر شده که شرکت توانیر سقف خسارت پرداخت به خسارت‌دیدگان نوسانات برق را ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده است. از طرفی با وجود اینکه بیش از ۴ ماه از ابتدای سال سپری شده هنوز تعیین شرکت بیمه ای طرف قرارداد با توانیر مشخص نیست.

بازار؛ گروه انرژی: «مصرف برق محله شما بالاست برای جلوگیری از قطعی برق مصرف خود را در سال ۱۲ تا ۱۶ کاهش دهید»، «برای حفاظت از وسایل برقی خود در برابر نوسانات از مصرف وسایل غیر ضرور در ساعات پیک مصرف خودداری کنید.» اینها تنها بخشی از پیامک‌هایی است که این روزها به بسیاری از مشترکان برق فرستاده شده است. هر چند که سخنگوی صنعت برق می‌گوید که با وجود افزایش دما و مصرف برق هیچ خاموشی برنامه ریزی شده در هفته گذشته نداشته‌ایم اما بسیاری از مشترکان از قطعی مکرر برق در ساعات پیک و خسارت‌هایی که نوسانات برق به وسایل برقی آنها زده است، می‌گویند. خسارت‌های بالای نوسانات برق حالا صدای بهارستان نشین‌ها را درآورده است.

محسن صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که معتقد است وزارت نیرو در قبال متضررین نوسانات برق پاسخگو باشد، دیروز گفته بود که در قبوض برق هزینه مالیات بر ارزش ‌افزوده، بیمه، عوارض برق، آبونمان را از مردم اخذ می‌کنند اما هنگام سوختن وسایل برقی به علت نوسانات یا قطع و وصل برق کسی پاسخگو نیست. این اعتراض‌ها اما در حالی است که به گفته سخنگوی صنعت برق هنوز پیمانکار پرداخت خسارت به مردم مشخص نشده اما اعتراضات مردم ثبت و در صورت تایید تیم کارشناسی رقم ضرر و زیان آنها ظرف دو ماه آینده پرداخت خواهد شد.

درآمد ۴۲ میلیاردی حق بیمه دریافتی از مشترکین
 ماده ۱۲ قانون الحاق  به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه داده که از طریق شرکت‌های تابع ذی ربط مبلغی را در قبوض گاز و برق از واحد مسکونی و تجاری دریافت کند. البته بر اساس آنچه در قانون آمده درآمد کسب شده از این بخش صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق باید هزینه شود.  

بر همین اساس مشترکین برق که سخنگوی صنعت برق تعداد آنها  حدود ۳۸ میلیون اعلام می کند در روستاها ماهانه ۵۰ تومان و در شهرها ۱۰۰ تومان بابت هزینه بیمه در قبوض برق خود پرداخت می‌کنند.  رقم اندکی که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند،  آنگونه که توانیر اعلام کرده درآمد ماهانه حق بیمه برق ماهانه چیزی حدود ۳.۵ میلیارد تومان و سالانه حدود ۴۲ میلیارد تومان است. در واقع اگر متوسط میزان خسارت پرداختی را ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که درآمد حاصل از  بخش معادل خسارت پرداختی به ۷ هزار  آسیب دیده از نوسانات برق است.  

تعیین تکلیف شرکت بیمه ای ظرف دو ماه آینده
بر اساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمه‌گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می‌شود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، ۴۵ روز به طول می‌انجامد. به ترتیب در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۴ نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ بیمه کوثر برنده مناقصه شدند. اما حالا در حالیکه بیش از ۴ ماه از ابتدای سال سپری شده هنوز تکلیف بیمه گر طرف قرارداد با توانیر مشخص نیست. البته سخنگوی صنعت برق در اینباره گفته که مناقصه انتخاب شرکت بیمه‌ای طرف قرارداد با توانیر  ظرف دو ماه برگزار و  بعد از تعیین تکلیف شدن برنده مناقصه  پرداخت خسارت به آسیب دیدگان نوسانات برق در صورت تایید کارشناسی آغاز خواهد شد.

خسارت به خروار، جبران به مثقال
بر اساس آنچه مصطفی رجبی مشهدی اعلام کرده سقف پرداخت خسارت ناشی از نوسانات برق به لوازم خانگی البته در صورت تایید تنها ۱۲ میلیون تومان است. این حجم از خسارت در شرایطی تعیین شده که بهای وسایل برقی که در سایه گرانی دلار و افزایش نرخ تورم در ماه‌های گذشته بعضا تا دوبرابر گران شده‌اند. گرانی که مرکز آمار ایران هم آن را تایید می‌کند.
بر اساس گزارش شاخص مصرف‌کننده در تیر ماه سال ۱۳۹۹، نرخ تورم سالانه «مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» در این ماه، به ۳۴.۱ درصد رسیده است.

در چنین شرایطی سوختگی حتی ساده‌ترین و کوچکترین آنها می‌تواند میلیون‌ها تومان خسارت به دارندگان آنها بزند. به عنوان مثال کوچکترین سایز یخچال ساید به بالای ۶۰ میلیون تومان رسیده است. البته برخی از برندهای معروف تا ۲۰۰ میلیون تومان هم در بازار معامله می‌شود. خرید وسایلی همچون لباسشویی این روزها دست کم ۲۰ میلیون تومان و ماشین ظرفشویی ۳۰ میلیون تومان خرج روی دست خریداران خود می‌گذارد. بنابر این هرگونه سوختگی بر اثر نوسانات برق دست کم ۵ میلیون تومان خرج روی دست صاحبان آنها می‌گذارد. بماند که در برخی موارد صاحبان کالا ناچارند که به دلیل نبود قطعه قید لوازم خانگی خود را بزنند.

برای دریافت خسارت چه باید کرد؟
بر اساس آنچه  اعلام شده همه مشترکانی که انشعاب قانونی دارند و حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند اعم از خانگی، روستایی، عشایری و مشترکان تجاری که در قالب سایر مصارف هستند در چارچوب قوانین مبادله شده می‌توانند در صورت خسارت دیدن برای دریافت حق خود اقدام کنند. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در سال ۹۹ هیچ خاموشی برنامه ریزی شده در شبکه نداشته و شبکه در کنترل پایدار است، ادامه می‌دهد: چنانچه در نقطه‌ای  اضافه باری داشته باشیم  تجهیزات آسیب دیده باشند، مشترکین می‌تواند از طریق سایت bimeh.tavanir.org.ir می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات لازم اقدام کنند. پس از رسیدگی کارشناسی و انتخاب بیمه گر که از طریق مناقصه تعیین خواهد شد، ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد، نسبت به پرداخت خسارت در صورت تایید کارشناس اقدام خواهد شد. بر اساس دستورالعمل های ابلاغی برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر  سه میلیارد و ۳۲ میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر  سه میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال  به آسیب دیدگان تعلق می‌گیرد.

کد خبر: ۳۳٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha