۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
بهره‌مندی ۸۷ درصد روستاهای استان سمنان از نعمت گاز
مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان خبر داد

بهره‌مندی ۸۷ درصد روستاهای استان سمنان از نعمت گاز

سمنان - استان سمنان به دلیل جمعیت کم اما وسعت زیاد و البته پراکندگی زیاد روستاها همیشه با چالش گازرسانی روبرو بوده است اما با تلاش مسئولان تاکنون ۸۷ درصد از روستاهای استان از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بازار، گازرسانی یکی از برکات نظام پس از انقلاب اسلامی است و امروز علی‌رغم وسعت و پراکندگی استان سمنان خوشبختانه شاهد پوشش خوب گازرسانی به مردم به‌خصوص در روستاها هستیم.

یکی از موانع گازرسانی در روستاهای استان سمنان اما همین موضوع پراکندگی و فقدان جمعیت است امروزه خشک‌سالی و بیکاری سبب مهاجرت قشر عظیمی از مردم در روستاهای استان به‌خصوص در شرق آن شده است که روستاها را از شاخص‌های داشتن دهیار و خدمات گاز و ... محروم کرده است.

کاهش جمعیت

مثلاً درگذشته روستاهای بالای ۴۰ خانوار مورد شاخص‌های دهیاری، آب‌رسانی، گاز مخابرات و ... بودند اما همان روستاها امروز ۱۵ خانوار جمعیت دارند که این امر سبب شده برخی‌شان از نعمت خدماتی چون آب و گاز و ... محروم باشند.

از طرف دیگر روستاهای محروم و کوچکی با جمعیت‌های پنج خانوار و شش خانوار در بیارجمند شاهرود وجود دارند که ۴۳۰ کیلومتر از مرکز استان و ۲۹۰ کیلومتر از شهرستان شاهرود فاصله‌دارند لذا خدمت‌رسانی به آنان دشوار است.

اقلیم سردسیر

روستاهایی در استان هم هستند که مانند تاش و شاهکوه شاهرود ۹ ماه از سال را با یخ و برف سپری می‌کنند و به‌واسطه کوهستانی بودنشان حفر چاله و خوابانیدن لوله و گازرسانی و برق‌رسانی و ... به آن‌ها دشوار است که خوشبختانه امسال گازرسانی به این روستاها نیز در دستور کار قرار دارد.

یکی از کارشناسان اداره گاز استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه موانع موجود بر سر راه پروژه گازرسانی به روستای تاش با حضور مسئولان رفع می‌شود، گفت: عمده مشکل در کوتاهی حوزه راه و جاده انتقال گاز است. گازرسانی به روستای تاش که در دامنه کوه شاهوار قرار دارد یکی از اقداماتی بوده که به‌طور جد در فرمانداری پیگیری و بر اساس آن جلسات متعددی نیز برگزارشده است.

محمدحسین رضایی ضمن بیان اینکه به‌محض کلنگ خوردن و آغاز عملیات اجرایی این طرح شرکت گاز وارد میدان شد و سهم تعهدات خود را در این حوزه ایفا کرده است، افزود: یک شرکت راه‌سازی در این خصوص کوتاهی داشته است زیرا می‌بایست وظایفی را در خصوص جاده انتقال گاز انجام دهد که این کار صورت نگرفت.

افتتاح طرح ها

طبق اعلام شرکت گاز در قلعه بالای بیارجمند نیز هم‌زمان با روز سوم شهریورماه ۹۸ شاهد افتتاح طرح گازرسانی بودیم در این طرح هفت روستای بخش بیارجمند از نعمت گاز بهره‌مند شدند. در این پروژه به‌طور متوسط سرانه هر خانوار حدود هفت میلیون تومان بود تا گاز به علم درب منازل برسد.

از سوی دیگر پروژه گازرسانی به روستای درخانیاب شاهرود به بهره‌برداری رسید، برای این طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. در سال جاری همچنین گازرسانی به روستای طرزه دامغان به طول ۴۷ کیلومتر افتتاح شد همچنین افتتاح دو طرح گازرسانی روستایی در کرک و احمدآباد ایوان کی از دیگر طرح‌های سال جاری بودند.

شرکت گاز اعلام کرده که گازرسانی به ۱۶ روستای دامغان در دستور کار است. طول شبکه عملیات گازرسانی به روستای مهماندویه در شمال شرقی دامغان ۱۱ کیلومتر بوده و ۹۰ خانوار از مردم این روستاها از نعمت گاز برخوردار شدند.

افزایش برخورداری مشترکان

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان به خبرنگار بازار می‌گوید:  ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و حدود ۸۷ درصد از خانوارهای ساکن روستاهای استان سمنان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

علی‌رضا شریفی نژاد می‌گوید: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون ۶۹ هزار و ۳۵۵ مشترک به خانواده مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در استان سمنان اضافه شد.

وی همچنین می گوید: موج‌های مختلف سرما و ناپایداری‌های جوی در ماه اول زمستان امسال مصرف گاز را در سمنان ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داد.

در نهایت باید گفت روز به روز به تعداد روستاهایی که نعمت گاز را در خود تجربه کرده اند افزوده می شود مردمی که امروز در اقلیم سرد و خشک شاهرود بیش از هر زمانی به گاز نیازمند هستند.

کد خبر: ۳٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha