۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
جای خالی شرکت های دانش بنیان‌ در مدیریت مصرف برق
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

جای خالی شرکت های دانش بنیان‌ در مدیریت مصرف برق

ارومیه- مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان آذربایجان غربی، قیمت پایین انرژی و نبود فضای کافی برای فعالیت را مهم ترین عامل برای فعالیت محدود شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه برق و مدیریت مصرف دانست.

بازار؛ گروه استان ها: مصرف انرژی در کشور ایران چند برابر میانگین جهانی است و همین امر لزوم تحول در مدیریت مصرف را در کشور نمایان می سازد که در این میان، شرکت های دانش بنیان و فناور می توانند با یافته های علمی خود و به کارگیری آن ها، نقش مهمی را برای کاهش و مدیریت مصرف انرژی ایفا کنند.

شرکت های دانش بنیان با توجه به دارا بودن ظرفیت‌هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد به شمار می روند. بنابراین ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه های انرژی و دیجیتال در کشور بیش از گذشته مورد نیاز است.

شرکت دانش‌بنیان اروم نیرو توان، مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی است که به تولید خازن صنعتی سه فاز مشغول بوده و کاهش تلفات کابلی و تلفات انرژی اکتیو و نیز کاهش درصدی از هارمونیک ها و بهینه سازی مصرف برق بخشی از مزایای خازن‌های تولیدی این شرکت دانش ‌بنیان است.

گفتگوی اکبر جلالی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اروم نیرو توان در خصوص نقش شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مدیریت مصرف برق با خبرنگار بازار در ادامه می آید.

* چند شرکت در حوزه مدیریت مصرف انرژی در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی فعالیت دارند؟
در مجموعه پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، شرکت‌های فناور و دانش بنیان زیادی در حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند. اما در حوزه مدیریت مصرف انرژی می‌توان گفت تنها شرکتی که فعالیت می‌کند، شرکت اروم نیرو توان است. بنابراین این نشان می‌دهد که فعالیت در این حوزه جای کار زیادی دارد و نیاز است که بیش از این به این حوزه پرداخت شود.

* علت اصلی عدم استقبال مردم و شرکت‌ها از برنامه‌های مدیریت مصرف در ایران چیست؟
قیمت حامل های انرژی مانند برق و گاز در ایران بسیار پایین است. به همین دلیل نیز در زمینه مدیریت مصرف فعالیت چندانی انجام نشده است در حالی که اگر مانند سایر کشورها قیمت این انرژی‌ها بالا بود به مراتب در حوزه مدیریت مصرف هزینه‌های بیشتری صورت گرفته و قطعا افرادی نیز که در این حوزه فعالیت می‌کردند، بیشتر می‌شد.

* چه راهکاری برای پیشرفت فعالیت‌های مدیریت مصرف پیشنهاد می‌دهید؟
ارزان بودن این انرژی‌ها سبب شده به اندازه‌ ای که باید به این موضوع توجه نشود. این شرکت طی سه سال گذشته در رویدادهای متعددی که تحت عنوان مدیریت مصرف، مدیریت انرژی یا مدیریت سبز بوده، حضور داشته و سعی در استفاده از تجارب دیگر شرکت ها کرده که نتیجه این تعاملات در محصول تولیدی این شرکت نمایان است. 

* در زمینه تعامل با دیگر شرکت های فعال در حوزه مدیریت مصرف در سطح کشور چه اقداماتی انجام داده اید؟
در سال ۹۷ اولین دوره نمایشگاه و همایش مدیریت سبز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و این مجموعه به عنوان غرفه برتر معرفی شد،. تجربه حضور در چنین همایش‌هایی باعث می‌شود تمام شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش ‌بنیانی که در حوزه مدیریت انرژی کار می‌کنند با سایر شرکت‌ها آشنایی کامل پیدا کنند.

حمایت از شرکت‌هایی که در حوزه مدیریت مصرف فعالیت می‌کنند و برگزاری همایش‌هایی در این خصوص، زمینه شناخت شرکت‌ها از یکدیگر و افزایش تعامل و همکاری آن‌ها را در سراسر کشور ایجاد می‌کند و این تعامل ها موجب ارتقای محصولات می‌شود.

*  آیا این شرکت توانسته در سطح کشور موفق به ارائه طرح های برتر و کسب مقام شود؟
اخیرا رویدادی در حوزه مدیریت مصرف برگزار شد که شرکت‌هایی که حضور داشتند، بیشتر در حوزه‌های آب، گاز و حتی پتروشیمی و نفت فعال بودند و شرکتی که در حوزه صنعت برق فعالیت کند، بسیار کمتر به چشم می‌خورد.

در استارتاپ سراسری برگزار شده در حوزه مدیریت مصرف از بین ۷۲ پروژه ارائه شده در حوزه‌های مختلف این شرکت موفق به کسب عنوان رتبه برتر کشوری شد.

کد خبر: ۳۳٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha