۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
مالیات بر خانه‌های خالی تنها اقدام لازم برای بهبود بازار مسکن نیست
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس:

مالیات بر خانه‌های خالی تنها اقدام لازم برای بهبود بازار مسکن نیست

زنجان- طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: مالیات بر خانه‌های خالی فقط اقدام لازم برای بهبود بازار مسکن نیست و باید اقدامات دیگری نیز انجام داد.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در خصوص طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی و آثار اخذ این مالیات بر بهبود بازار مسکن، افزود: در سال‌های اخیر تعداد خانه‌های خالی افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به ‌طوری ‌که طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد آن‌ها به ۲.۶ میلیون واحد رسیده، یعنی رشد ۳۱۰ درصدی نسبت به سال ۸۵ را تجربه کرده است.

وی اظهار کرد: این موضوع موجب افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها شده و نواقص و اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی که مصوب سال ۱۳۹۴ است، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا طرح اصلاحیه‌ای را آماده کنند که نواقص این قانون را برطرف کرده و قانون هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در مورد نواقص و چرایی اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۹۴ تاکنون، تصریح کرد: طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۹۴، وزارت راه و شهرسازی فرصتی شش ماهه داشت تا طبق تبصره ۷ ماده ۱۶۹ همان قانون، پیش‌نیاز آن یعنی «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. علی رغم وجود قانون صریح، وزارت راه و شهرسازی تاکنون (بعد از چهار سال) این سامانه را راه اندازی نکرده است.

نبود راهکار عملیاتی مجریان قانون برای خانه‌های خالی
طاهری تاکید کرد: قانون مصوب سال ۹۴ ایرادات و چالش‌های بسیاری دارد، چالش اول قانون موجود ابهامات اجرایی بوده که از جمله مهم‌ترین این ابهامات، تعریف نشدن خانه خالی است.

وی افزود: مهم‌ترین چالش اجرای این نوع مالیات، نحوه شناسایی خانه‌های خالی است و در متن قانون به مکانیزم شناسایی خانه‌های خالی هیچ اشاره‌ای نشده و مجریان قانون نیز به راهکار عملیاتی دست پیدا نکرده بودند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، درباره بازدارندگی نبودن نرخ مالیات مصوب سال ۹۴، گفت: از دیگر مواردی که لازم بود در قانون اصلاح شود، نرخ و میزان مالیات تعیین شده برای این مالیات است؛ چرا که این درصدها برای واحدهای گران‌قیمت بازدارنده نیست و در صورتی که مالک آن‌ها حتی مشمول مالیات شود، بدون آنکه در کوچک‌ترین فشار بیفتند، آن را پرداخت کرده و مجدداً از عرضه ملک خالی خود اجتناب خواهند کرد.

طاهری تصریح کرد: به عنوان نمونه، مشمولان ۵۰ درصد مالیات بر اجاره را در سال دوم پرداخت خواهند کرد که برای واحدهای مسکونی با قیمت‌های متوسط (حدود یک میلیاردی) در سال تقریباً ۱.۵ میلیون تومان است که ناچیز خواهد بود و علاوه بر این با توجه به اینکه مالیات بر خانه‌های خالی همانند مالیات بر درآمد اجاره محاسبه می‌شود از ۲۵ درصد معافیت استهلاک مالیات بر اجاره نیز بهره‌مند بوده که طبیعتاً نباید این‌طور باشد.

مالیات بر خانه‌های خالی، تنها اقدام برای بهبود مسکن نیست
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: در این طرح سعی شده است که نواقص قانون قبلی برطرف و ضمانت اجرایی مناسبی برای سامانه اطلاعاتی این قانون که سامانه ملی املاک و اسکان کشور است، دیده شود.

طاهری در پاسخ به شبهه‌ای مبنی بر اینکه این مالیات برای پر کردن جیب دولت اخذ می‌شود و دولت به دنبال تامین کسری بودجه از این راه است، گفت: سیاست مالیات بر خانه‌های خالی به معنای واقعی کلمه برای نپرداختن مالیات طراحی شده است؛ بدین معنا که با تنظیمی بودن این مالیات باید مالکان واحدهای خالی انگیزه کافی را برای فروش و اجاره ملک خود به دست آورند تا خانه‌های‌شان خالی نماند تا دیگر نیاز به پرداخت هیچ مالیاتی نباشد، بنابراین این حرف‌ها که دولت و مجلس با این مالیات به دنبال پر کردن جیب دولت‌اند، اشتباه است.

وی با اشاره به برنامه‌های مجلس برای بهبود بازار مسکن، خاطرنشان کرد: مسلماً مالیات بر خانه‌های خالی تنها اقدام لازم برای بهبود بازار مسکن نیست و باید اقدامات دیگری نیز انجام داد. مجلس برای بهبود بازار مسکن برنامه دارد و مالیات بر خانه‌های خالی اقدام اولیه مجلس است و بحث تولید مسکن و نحوه تامین مالی آن بحث‌ها و دغدغه‌های دیگری است که باید در این موارد هم پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

کد خبر: ۳۳٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha