۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
دغدغه‌های بی پایان کشاورزان بوشهری؛ نخل‌داران در حسرت آب و در غم نان
بازار گزارش می‌دهد؛

دغدغه‌های بی پایان کشاورزان بوشهری؛ نخل‌داران در حسرت آب و در غم نان

بوشهر- نخل‌داران بوشهری با مشکلات متعددی روبرو هستند که کمبود آب و چالش‌های فروش محصول را می‌توان به عنوان مهمترین دغدغه‌های این قشر زحمتکش دانست.

بازار؛ محمد غلامحسینی: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه نخیلات است و حدود ۱۵ درصد از خرمای کشور در این استان تولید می‌شود. برداشت هشت هزار تن محصول در مرحله خارک، ۴۶ هزار تن به صورت رطب و ۱۱۰ هزار تن نیز پس از خرما شدن باعث رونق بازار این محصول شده است.

عمده خارک و رطب نخیلات این استان در داخل کشور به مصرف می‌رسد و حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در قالب خرما صادر می‌شود.

کشورهای هدف این محول استراتژیک کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه، روسیه، حاشیه خلیج‌فارس و اروپا است که علاوه بر درآمدزایی برای خانواده‌ها موجب ارزآوری نیز می‌شود.

نخیلات استان بوشهر در تابستان به ثمر می‌نشینند و خانواده‌ها طول سال چشم‌انتظار تابستان است بر همین اساس به سراغ باغداران رفتیم و از مشکلات آنان پرسیدیم. نخل داران چشم‌انتظار تدبیر مسئولان برای اثربخش بودن زحماتشان هستند.

دغدغه نخلداران برای تامین آب
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نخل داران در سال‌های گذشته فروش محصول بود و سود کمی از این فروش نصیب آن‌ها می‌شد، کمبود آب برای آبیاری نخیلات نیز به دغدغه آن‌ها در سال‌های اخیر اضافه‌شده است.

در سال‌های اخیر شاهد کاهش تعداد دورهای آبیاری هستیم که این کار به‌نوعی پایمال شدن حق کشاورزان است

سعید محمدی یکی از باغداران استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کاهش تعداد دوره‌های آبیاری نقش مهمی در کاهش کیفیت و کمیت محصول نخیلات این منطقه دارد و کاهش تولید مساوی با ضربه سنگینی به اقتصاد خانواده‌های نخل داران و کارگران فعال در نخل‌ها است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش تعداد دورهای آبیاری هستیم که این کار به‌نوعی پایمال شدن حق کشاورزان است این مورد در حالی است که نرخ حقابه نخیلات افزایش داشته است.

احتمال خشکیدگی خرما
جعفر احمدی دیگر باغدار استان بوشهر می‌گوید: با توجه به گرمای شدید هوا در استان بوشهر بیماری خشکیدگی خرما تهدید برای نخیلات ما به شمار می‌رود که نیاز است نخیلات آبیاری بیشتری شود.

مسعود غلامی نیز می‌گوید: تعداد زیادی خانوار در استان بوشهر نخل دار هستند که از این طریق امرار معاش می‌کنند بنابراین باید مسئولین نگاه ویژه‌تری به این قشر بکنند و صنایع تبدیلی این محصول را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل نخل داران استان بوشهر تأمین آب است اضافه کرد: عواملی چون آب، خاک، کود، سم و ادوات کشاورزی ازجمله شرایط نگهداری، حفاظت و پرورش درخت خرما مثل همه درختان دیگر است که چشم کشاورزان به حمایت‌های بیشتر مسئولین است.

بهبود وضعیت آبرسانی نخیلات
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با رفع مشکلات  اظهار داشت: برای ایجاد آثار مثبتی در زندگی و معیشت کشاورزان طرح نخلستان در استان بوشهر اجرایی شده است.

محمدتقی منوچهری اظهار داشت: استفاده بهینه از منابع آبی یکی از اولویت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که در این راستا طرح‌های مهمی در استان بوشهر اجرایی و در دست اجراست.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از کشاورزان استان بوشهر تلاش گسترده‌ای داریم و بهبود وضعیت آبرسانی به بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه است.

اجرای طرح نخلستان
استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای حمایت از کشاورزان به ویژه نخل داران در استان بوشهر طرح نخلستان را اجرایی کرده‌ایم که این طرح نقشی مهم در اجرای طرح آبیاری نوین در اراضی نخیلات به ویژه در اراضی نخیلات بخش سعدآباد داشته و دارد.

طرح نخلستان را اجرایی کرده‌ایم که نقشی مهم در اجرای طرح آبیاری نوین در اراضی نخیلات دشتستان داشته و دارد

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: اجرای طرح نخلستان علاوه بر حل مشکلات بهره‌برداران، زمینه رونق تولید در این حوزه و اشتغال پایدار کشاورزان فراهم کرده است.

لزوم تکمیل سد داکی
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تامین آب مورد نیاز در دشتستان از مهمترین چالش‌های کشاورزان است که انتظار می‌رود تلاش اساسی برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: استان بوشهر به ویژه شهرستان دشتستان و مناطق آن از قطب‌های تولید خرما در استان و کشور است و بخش زیادی از مردم از این طرح امرار و معاش می‌کنند.

وی تکمیل سد دالکی را یکی از راهکارهای مهم در تامین آب مورد نیاز کشاورزان دانست و بیان کرد: با تامین اعتبارات مورد نیاز، می‌توانیم امید داشته باشیم که این سد در سال آینده آبگیری شود.

به گزارش بازار، رقم‌های غالب خارک در استان بوشهر برهی، بریمی، حاج باقری، قندی و شیخالی است و همچنین رطب نیز از اواخر تیر و اول مرداد تا اوایل مهرماه برداشت و واریته‌های غالب آن در استان بوشهر کبکاب، استعمران، شهابی و شکر است.

عمده خارک و رطب نخیلات این استان در داخل کشور به مصرف می‌رسد و حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در قالب خرما به کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه، روسیه، حاشیه خلیج‌فارس و اروپا صادر می‌شود پس باید مسئولین نگاه ویژه‌تری به این محصول استراتژیک داشته باشند و بیش از این به حل مشکلات این قشر زحمت‌کشیده نگاه کنند.

حل مشکل آب، ایجاد صنایع تبدیلی این طلای ناب و حمایت برای بسته‌بندی و صادرات این محصول که علاوه بر ایجاد اشتغال موجب ارزآوری برای کشور و استان بوشهر می‌شود از دغدغه‌های این قشر با دست‌های پینه‌بسته است و انتظار می‌رود مسئولین کشوری و استانی نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

کد خبر: ۳۲٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha