۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
ضربه کرونا به صادرات چهارمحال و بختیاری؛ کالاها روی دست تولیدکنندگان باقی ماند
گزارش بازار

ضربه کرونا به صادرات چهارمحال و بختیاری؛ کالاها روی دست تولیدکنندگان باقی ماند

شهرکرد- شیوع کرونا موجب کاهش صادرات چهارمحال و بختیاری شده است و هم اکنون کالاهای تولیدی روی دست تولید کنندگان باقی مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: شیوع کرونا از سال گذشته در سطح جهان و کشور به بخش های مختلف اقتصاد خسارت های قابل توجهی وارد کرده است. تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و کاهش خرید کالاها به ویژه کالاهای غیر ضروری توسط مردم موجب شده است بسیاری از واحد های صنعتی با خسارت های بالایی مواجه شوند.

برخی کشورها برای جلوگیری از شیوع کرونا مرزهای زمینی خود از جمله عراق را بستند که این امر نقش مهمی در کاهش صادرات کشور داشت.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، به دلیل گسترش ویروس کرونا تجارت بسیاری از کشورها از جمله ایران تحت تاثیر قرار گرفته است.

حمید زادبوم با اشاره به تعطیلی برخی مرزهای مشترک با ایران گفت: برخی همسایگان اقدام به بستن مرزهای مشترک خود با ایران کردند که این امر نقش مهمی در کاهش صادرات در سطح کشور داشت.

وی با اشاره به آسیب اقتصادهای جهان در پی کرونا اظهار کرد: نباید اجازه دهیم تجارت خارجی زیاد آسیب ببیند اما این ویروس تجارت جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زاگرس نشین بخش غربی کشور است که برخی از کارخانجات بزرگ کشور در این استان در حال فعالیت هستند. فعال بودن کارخانه های موکت سازی، تولید شیر خشک نوزاد، سیمان، خوراک آبزیان، لوازم خانگی و... از مهمترین کارخانه های صنعتی این استان به شمار می رود که بخش قابل توجهی از محصولات این کارخانه ها صادر می شود.

 عراق یکی از مهمترین کشورهایی است که بسیاری از کالاهای تولیدی به این کشور صادر می شود و بسته شدن مرزهای این کشور موجب کاهش صادرات استان چهارمحال و بختیاری در سالجاری شد.

در سال جاری ۱۷ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری صادر شده است که در سال گذشته در همین مدت زمانی بیش از ۳۰ میلیون دلار از این استان صادر شده بود

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش صادرات در چهارمحال و بختیاری در سالجاری بیان کرد: صادرات در چهارمحال و بختیاری حدود ۴۳ درصد در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

اسماعیل الله دادی بیان کرد: در سال جاری ۱۷ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری صادر شده است که در سال گذشته در همین مدت زمانی بیش از ۳۰ میلیون دلار از این استان صادر شده بود.

وی بیان کرد: بسته شدن مرزهای کشور به علت شیوع کرونا از مهمترین دلایل کاهش صادرات در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل از دیگر مواردی است صادرات را در این استان تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان یک عامل منفی در این بخش به شمار می رود.

وی اظهار داشت: هم اکنون تمهیدات بسیاری خوبی برای صادرات کالاها در سطح استان اندیشیده شده است.

شیوع کرونا موجب بسته شدن مرزهای کشورها از جمله عراق شد که این امر نقش مهمی در کاهش صادرات این استان داشت

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: ۸۳ میلیون دلار کالا در سال گذشته در این استان صادر شد که مهمترین محصولات شامل محصولات کشاورزی، کاشی و سرامیک، موکت، لوازم خانگی، محصولات فلزی و پلاستیکی، خوراک آبزیان و ادوات کشاورزی بوده است.

سجاد رستمی بیان کرد: بیشترین کالاهای صادراتی چهارمحال و بختیاری به کشور عراق صادر می شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: شیوع کرونا موجب بسته شدن مرزهای کشورها از جمله عراق شد که این امر نقش مهمی در کاهش صادرات این استان در سالجاری داشت.

وی عنوان کرد: وضعیت صادرات کالاهای تولیدی در استان چهارمحال و بختیاری در حال بهتر شدن است و ماه به ماه شاهد افزایش صادرات در این استان هستیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد:شناسایی بازارهای بین المللی و بازاریابی برای کالاهای تولیدی استان از مهمترین اهداف این سازمان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات زمینه ساز ارتقای بخش تولید است، تاکید کرد: توسعه صادرت زمینه ساز افزایش تولید، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال است.

رستمی عنوان کرد: توسعه صادرات مهمترین نقش را در فعال سازی واحد های صنعتی و افزایش اشتغال دارد.

رونق اقتصادی در استان چهارمحال و بختیاری نیازمند توسعه صادرات است و اگر این مهم محقق نشود، رشد توسعه ای و اقتصادی صورت نمی گیرد

کارشناس ارشد رشته کارآفرینی در خصوص صادرات چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: ارتقای بخش صادرات در اولویت اصلی در هر کشوری به شمار می رود چراکه بدون توسعه صادرات چرخ صنعت به گردش در نمی آید.

جلال موسوی بیان کرد: رونق اقتصادی در استان چهارمحال و بختیاری نیازمند توسعه صادرات است و اگر این مهم محقق نشود، رشد توسعه ای و اقتصادی صورت نمی گیرد.

وی بیان کرد: حدود ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح استان وجود دارد که اگر بررسی کنیم می بینیم واحدهایی سرپا هستند و اشتغال دارند که توانسته اند از ظرفیت صادرات بهره گیری کنند.

این محقق ادامه داد: هم اکنون در شهرک صنعتی شهرکرد واحد های تولید لوازم خانگی و خوراک دام به علت داشتن صادرات توانسته اند واحد های تولیدی خود را توسعه قابل توجهی دارند و ظرفیت اشتغال آنها نیز افزایش یافته است.

وی گفت: عراق یکی از مهمترین کشور ها برای صادرات محصولات تولیدی این استان به شمار می رود که واحدهای تولیدی باید در مسیر کسب استانداردهای بین اللملی برای افزایش صادرات به این کشور حرکت کنند.

موسوی تاکید کرد: یکی از ظرفیت های مهم در این استان وجود آب معدنی است که بسیاری از واحدهای صنعتی تولید آب معدنی در این استان بدون توجه به صادرات تولید پایینی دارند و اگر در مسیر صادرات حرکت کنند شاهد افزایش تولید آنها و ایجاد ارزش افزوده بیشتر خواهیم بود.

برداشتن موانع سد راه توسعه صادرات از جمله کاهش هزینه های حمل و نقل  می تواند زمینه را برای افزایش صادرات کالاهای تولیدی استان فراهم کند تا زمینه ای برای توسعه بیشتر چهارمحال و بختیاری ایجاد شود و نرخ بیکاری در این استان کاهش یابد.

فعال سازی شرکت های تجاری و حمایت از تجار از دیگر عواملی است که می تواند صادرات این استان را رشد دهد.

کد خبر: ۳۲٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha