۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
بازار سهام آمریکا تا آبان ۱۰ درصد ریزش می کند
انتخابات و موج دوم کرونا دو عامل بی ثبات کننده آمریکا

بازار سهام آمریکا تا آبان ۱۰ درصد ریزش می کند

در شرایطی که عوامل بی ثبات کننده زیادی در اقتصاد امریکا وجود دارد و بی ثباتی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری هم وجود دارد، انتظار می رود اقتصاد امریکا حتی تا سال ۲۰۲۲ هم به رشد باز نگردد و از ماه اوت هم ارزش سهام در بازار امریکا سقوط کند.

بازار؛ مونا مشهدی رجبی: در روزهایی که هر روز بر شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در امریکا افزوده می شود، انتشار اخباری در مورد رشد بازارهای مالی امریکا بسیار تعجب بر انگیز است. برخی این طور استنباط می کنند که رشد بازارهای مالی حکایت از آغاز روند اصلاح اقتصاد امریکا و خروج از تبعات مخرب اقتصادی ناشی از کرونا  دارد و برخی این طور می گویند که رشد بازار سهام به دلیل ضعف دیگر بازارها برای سرمایه گذاری است. به تعبیر دیگر تنها بازار باقی مانده برای سرمایه گذاری بازار سهام است و رشد سرمایه ها در این بازار موجب رشد تقاضا و رشد ارزش آن شده است.

اخیرا بیزینس اینسایدر با کریستوف بارود، اقتصاددان ارشد مرکز مطالعات مارکت سکیوریتیز مصاحبه ای انجام داده است. نشریه بلومبرگ، از این اقتصاددان به عنوان قابل اعتماد ترین اقتصاددان امریکایی نام برده است زیرا طی ۸ سال اخیر تمامی پیش بینی هایی که او در مورد وضعیت بازار و اقتصاد امریکا ارایه داده است کاملا محقق شده است. وی در این مصاحبه تاکید کرد اقتصاد امریکا تا اصلاح کامل و بازگشت به وضعیتی که قبل از همه گیری کرونا داشته است، فاصله زیادی دارد و در خوش بینانه ترین حالت در سال ۲۰۲۲ می توان اصلاح اقتصاد در امریکا را تجربه کرد. بارود در مورد احیای اقتصادی کشورهای اروپایی گفت: «در مورد اروپا نمی توان یک پیش بینی یکپارچه ارایه داد. برخی از کشورها مانند آلمان می توانند از سال ۲۰۲۲ رشد را تجربه کنند ولی برای برخی دیگر از قبیل انگلیس و فرانسه که با شکل بالاتر بیماران و قربانیان روبرو بودند و هنوز هم نتوانسته اند این بیماری را کنترل کنند تا سال ۲۰۲۳ طول می کشد تا اوضاع اقتصادی عادی شود.»

فصل اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا بالغ بر ۵ درصد تنزل پیدا کرد و پیش بینی می شود این  بحران در فصول بعدی سال بزرگتر و آسیب رسان تر شود. آمارها نشان می دهد در فصل دوم سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا در فصل  دوم امسال ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد و در فصل سوم و چهارم نرخ انقباض کمتر شود

تاثیر کرونا روی اقتصاد امریکا بسیار وسیع بود
کریستوف بارود به آمارهای ارایه شده توسط مرکز آمار امریکا اشاره کرد و گفت: «  همه گیری کرونا آسیب زیادی به اقتصاد امریکا وارد کرد و باعث شد تا میلیونها امریکایی بیکار شوند. در فصل اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا بالغ بر ۵ درصد تنزل پیدا کرد و پیش بینی می شود این  بحران در فصول بعدی سال بزرگتر و آسیب رسان تر شود. آمارها نشان می دهد در فصل دوم سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا در فصل  دوم امسال ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد و در فصل سوم و چهارم نرخ انقباض کمتر شود. از انتهای سال جاری و بعد از توزیع واکسن کرونا به تدریج اثرات اقتصادی کرونا از بین می رود و اقتصاد امریکا رشد خواهد کرد. اما تا سال ۲۰۲۲ بازگشت به وضعیت قبل از کرونا محتمل نیست.»

بازار سهام امریکا سقوط خواهد کرد
وی در مورد وضعیت این روزهای بازار سهام امریکا گفت: «اینکه در روزهای پر چالش و بحرانی اقتصاد، ارزش سهام در بازارهای مالی امریکا رشد کند غیر منطقی است. بازار سهام را می توان تصویری از وضعیت اقتصادی کشورها دانست و در شرایطی که اقتصاد امریکا با موج های بزرگ نا بسامانی و پیش بینی ناپذیری روبرو است، دیگر رشد بازار با علم و منطق سازگار نیست. از نظر من  وضعیت کنونی بازار موقتی است و پیش بینی می کنم در فاصله ماه های اوت تا نوامبر امسال ارزش بازار سهام در امریکا حداقل ۱۰ درصد تنزل یابد.»

او با اشاره به رشد ارزش سهام ای اند پی ۵۰۰ و داو جونز در فصل دوم سال جاری گفت: «این رشد به دلیل تزریق منابع مالی کلان توسط دولت به اقتصاد بود و به نظر من رشد در روزهای گذشته هم به دلیل گمانه زنی ها سخنان مطرح شده در مورد احتمال تزریق مجدد به اقتصاد است. باید به این مساله توجه داشت که این سیاست نمی تواند برای دوره طولانی استفاده شود و توقف اجرای این طرح به معنای آغاز سقوط ارزش سهام است.»

مارکت واچ نوشت: «یکی از دلایل مهم افزایش ارزش سهام در امریکا این است که مردم به آینده خوش بین هستند و تصور می کنند رشد اقتصادی وی (V) شکل در اقتصاد ایجاد خواهد شد. آنها انتظار دارند اقتصاد از سال ۲۰۲۱ رشد کند و به وضعیت قبل از کرونا بازگردد که به نظر من خیلی انتظار غیر واقع بینانه ای است. با این دیدگاه تصمیم گیری ها بر پایه ریسک های احتمالی یا تغییر سیاستهای مالیاتی نیست.

اینکه در روزهای پر چالش و بحرانی اقتصاد، ارزش سهام در بازارهای مالی امریکا رشد کند غیر منطقی است.  از نظر من  وضعیت کنونی بازار موقتی است و پیش بینی می کنم در فاصله ماه های اوت تا نوامبر امسال ارزش بازار سهام در امریکا حداقل ۱۰ درصد تنزل یابد

انتخابات پیش رو هم عامل بی ثبات کننده ای در بازار است
 این اقتصاددان برجسته امریکایی بر این باور است که بازار کنونی با عوامل بی ثبات کننده زیادی روبرو است که یکی از آنها انتخابات ماه نوامبر است. انتخابات ریاست جمهوری در امریکا می تواند سیاستهای آینده تجاری و اقتصادی و خارجی امریکا را مشخص کند. امریکای امروز با امریکای دوره اوباما تفاوت دارد و مردم در انتخابات ماه نوامبر اعلام می کنند که آیا خواستار تداوم همین شرایط هستند یا می خواهند وضعیت تغییر کند. بدون شک نتیجه انتخابات روی عملکرد بازار اثر گذار است.

 مساله دیگر موج دوم بیماری است که هم در امریکا و هم در سراسر دنیا شروع شده است و شدت زیادی هم گرفته است. این موج بیماری می تواند آسیب های زیادی به اقتصاد وارد کند و حتی باعث تعطیلی دوباره فعالیتهای اقتصادی شود. این معضل هم پتانسیل دارد تا باعث سقوط بازار سهام شود.

کد خبر: ۳۲٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha