۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
افت تقاضا در چین و هند باعث افت قیمت فولاد دنیا شد
سهم چین در تولید فولادبه تنهایی۵۳.۳ درصد دنیا است

افت تقاضا در چین و هند باعث افت قیمت فولاد دنیا شد

چین و هند در مجموع ۶۰ درصد فولاد دنیا را تولید می کنند و بالغ بر ۷۰ درصد مصرف فولاد دنیا را دارند. لذا کاهش تولید فولاد در کارخانه های کشور چین باعث شد تا تقاضای سنگ آهن از استرالیا کمتر شود و قیمت این محصول تنزل یابد.

بازار، گروه بین الملل: همه گیری کرونا صنایع تولیدی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. تعطیلی کارخانه های خودروسازی و کاهش فعالیتهای ساختمانی و زیر ساختی باعث شد تا بازار فولاد دنیا به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. اما اصلی ترین و مهمترین دلیل افت قیمت فولاد و سنگ اهن و زغال سنگ در دنیا را می توان وضعیت کشور چین دانست. به گزارش وب سایت ای اچ اس مارکت تعطیلی کار خانه های فولادسازی چین در نیمه اول سال جاری یا تولید با ظرفیت کمتر در این بازه زمانی عامل اصلی کاهش قیمت این محصولات در بازار بود. شاید این سوال پیش بیاید که چرا یک کشور می تواند اینقدر در بازار فولاد دنیا نقش ایفا کند و چرا تغییر میزان تقاضا یا تولید فولاد در یک کشور تا این اندازه اثر گذار است؟

وب سایت ای اچ اس مارکت در این مورد نوشت: «نقش چین در بازار فولاد دنیا بسیار پر رنگ است. در سال گذشته این کشور نیمی از فولاد دنیا را تولید کرد و بالغ بر ۶۴ درصد از فولاد تولیدی دنیا را مصرف کرد. چین بزرگترین وارد کننده سنگ آهن و زغال سنگ  از استرالیا بود و افت تولید در این کشور به معنای افت واردات این مواد اولیه صنعتی و در نهایت کاهش قیمت آنها در بازار بود. با این آمارها به خوبی مشخص است که بازار فولاد دنیا در مقابل تغییرات  تولید و تقاضای فولاد کشور چین بسیار آسیب پذیر است.

 اما تنها چین نیست که در این بازار نقش ایفا می کند. بلکه هند هم در سال گذشته به عنوان دومین کشور فعال در صنعت فولاد – هم از نظر تولید و هم از نظر مصرف – معرفی شده است.  اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در گزارش اخیر خود نوشت: «در سال گذشته ۱۸۶۹ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده است که ۹۹۶.۳ میلیون تن از آن در کشور چین و۱۱۱.۲ میلیون تن در کشور هند تولید شد. سهم چین در تولید فولاد دنیا برابر با ۵۳.۳ درصد و سهم هند  برابر با ۶ درصد بود و این دو کشور در مجموع حدود ۶۰ درصد از تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص  دادند. به همین دلیل است که در گزارشهای جهانی از آسیا به عنوان قطب صنعت فولاد دنیا نام برده می شود و سیاستهای این منطقه روی قیمت این محصول ارزشمند صنعتی در دنیا اهمیت زیادی دارد.»

با این اوصاف می توان به خوبی دریافت که چرا افت تولید و تقاضا در کشورهای چین و هند در ماه های اخیر و پیش بینی تداوم این وضعیت تا انتهای سال جاری باعث کاهش قیمت فولاد و سنگ اهن و زغال سنگ شده است.

قیمت سنگ آهن کاهش یافت
مارکت واچ نوشت: «بی ثباتی اقتصادی در نتیجه همه گیری کرونا و عدم اطمینان در مورد زمان پایان این بحران سبب شد تا بازار فولاد دنیا هم آسیب ببیند.» اخیرا دولت استرالیا پیش بینی تازه ای در مورد قیمت سنگ آهن به عنوان ماده اولیه و اصلی صنعت فولاد ارایه داده است. بر مبنای این پیش بینی قیمت سنگ آهن در دنیا تا انتهای سال جاری میلادی به نصف سطح کنونی می رسد که برابر با ۵۵ دلار به ازای هر تن است. بر مبنای این گزارش  بی ثباتی در بازار عرضه و تقاضای فولاد باعث شده است تا قیمت سنگ آهن در دنیا کاهش یابد و انتظار می رود  تا انتهای امسال قیمت فولاد هم همین روند کاهشی را طی کند.

در ابتدای سال جاری متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در بازار جهانی برابر با ۹۱.۱۵ دلارامریکا بود و پیش بینی شده بود تا انتهای سال هر تن از این محصول صنعتی با قیمت ۱۰۸.۵۰ دلار به فروش برسد. اما همه گیری کرونا و تعطیلی های گسترده باعث شد تا وضعیت بازار این محصول آسیب ببیند. در نیمه دوم امسال  قیمت زغال سنگ که یکی دیگر از محصولات مورد استفاده در تولید فولاد است با بالغ بر ۴۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به مرز ۶۴ دلار می رسد. در نیمه اول امسال قیمت هر تن زغال سنگ در بازار جهانی ۱۸ درصد کمتر از نیمه دوم امسال بود.

استرالیا بزرگترین صادر کننده سنگ آهن در دنیا است و چین هم بالاترین میزان واردات را دارد. کاهش تولید فولاد در کارخانه های کشور چین باعث شد تا تقاضای سنگ آهن از استرالیا هم کمتر شود و قیمت این محصول تنزل یابد.

قیمت فولاد هم در سال ۲۰۲۰ با کاهش همراه بود
اتحادیه بین المللی آهن و فولاد پیش بینی می کند در سال جاری متوسط قیمت فولاد در دنیا پایین تر از متوسط قیمت آن در سال قبل باشد. در نیمه اول امسال هم تولید و هم مصرف فولاد کاهش یافت و با خروج تدریجی اقتصادهای دنیا از تعطیلی های ناشی از کرونا، تقاضا با سرعت بسیار پایینی رشد خواهد کرد. یکی از کشورهای شاخص در بازار فولاد کشور چین است که اخیرا خبر از آغاز اجرای طرح های توسعه زیر ساختی داده است که موجب رشد تقاضا می شود و باعث افزایش قیمت خواهد شد. مرکز مطالعات فولاد امریکا متوسط قیمت هر تن فولاد در بازار جهانی در نیمه اول امسال را ۸۰ دلار پایین تر از مدت مشابه سال قبل می داند و بر این باور است این  وضعیت در نیمه دوم سال هم وجود خواهد داشت. افزایش تدریجی قیمت فولاد از ابتدای سال بعد و تنها در صورتی که اقتصاد دنیا اصلاح شود، شروع خواهد شد.

کد خبر: ۳۲٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha