۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۳
«کُلم» روستایی که قطب تولید ماهی قزل آلا در ایلام شد
بازار گزارش می‌دهد؛

«کُلم» روستایی که قطب تولید ماهی قزل آلا در ایلام شد

ایلام- «کُلم» یکی از مهمترین روستاهای استان ایلام در بحث اقتصادی به شمار می رود، در این روستا علاوه بر رونق باغداری و گردشگری، تولید پرورش ماهی قزل آلا به شغل اصلی مردم تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام در غرب ایران یکی از مراکز اصلی پرورش ماهی قزل آلا در کشور شناخته می شود، آب و هوای مناسب و وجود چشمه های آب سرد در کوهستان های استان باعث رونق پرورش ماهی در روستاهای این استان شده است.

بدون شک روستای کلم واقع در شهرستان بدره در جنوب استان به دلیل خوش آب هوا و آب زلال در دامنه کبیرکوه قطب اصلی تولید ماهی قزل آلا در استان ایلام شناخته می شود.

کیفیت ماهی های تولیدی در این روستا زبان زد مردم استان است، علت اصلی کیفیت ماهی سردآبی قزل آلا در این روستا آب سرد جاری شده از کوه های کبیرکوه قلمداد می شود.

البته ظرفیت های روستای کلم در شهرستان بدره فقط به تولید ماهی قزل آلا ختم نمی شود، این روستا به دلیل زیبایی های منحصر به فرد به عروس روستاهای استان نیز شهرت دارد.

تولید محصولات باغی و برنج خوش بو در این روستا نیز باعث اشتغال و کسب درآمد منطقه شده است، در یک کلام وجود آب باعث عمران و آبادانی این روستا شده است.

تولید سالانه ۲۶۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی و آبزی در کلم
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روستای کلم با داشتن آب و هوای مناسب قطب اصلی تولیدات کشاورزی مثل محصولات باغی، دامی و آبزیان است.

حشمت الله سیاهی تصریح کرد: سالانه دو هزار و ۶۰۰ تن انواع محصولات باغی، کشاورزی، دامی، آبزی در این روستا تولید می شود.

سالانه دو هزار و ۶۰۰ تن انواع محصولات باغی، کشاورزی، دامی، آبزی در این روستا تولید می شود

وی عنوان کرد: بیش از ۲۰۰ خانوار در این شهرستان تولید محصولات کشاورزی از جمله تولید ماهی قزل آلا نقش آفرینی می کنند.

سیاهی با اشاره به فعالیت مزارع متعدد پرورش ماهی قزل آلا در این روستا، گفت: سطح تولیدات این روستا نیاز کل استان را تامین می کند و در مرکز استان فقط ماهی قزل آلای کلم خریدار دارد.

وی گفت: ارزش تولیدات روستای کلم در سال بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال است.

کلم، قطب آبزی پروری استان ایلام
مدیر شیلات استان ایلام نیز در خبرنگار بازار با اشاره به تولید سالانه ۶۰۰ تن ماهی در روستای کلم، افزود: بیش از ۲۰ مزرعه پرورش ماهی در این روستا فعال است.

رضا سلیمانی تصریح کرد: کیفیت بالای ماهی سردآبی قزل آلا باعث استقبال مردم استان از ماهی تولید شده در این روستا شده است.

وی با اشاره به برنامه های شیلات استان برای توسعه مراکز پرورش ماهی در شهرستان بدره، گفت: در این شهرستان ظرفیت های بسیار بزرگی از جمله روستای کل و پشت سد سیمره برای توسعه آبزی پروری وجود دارد.

سلیمانی عنوان کرد: در حال حاضر تولید سه هزار تن ماهی در مراکز پرورش ماهی در قفس پشت سد سیمره در شهرستان بدره در حال انجام است.

در حال حاضر تولید سه هزار تن ماهی در مراکز پرورش ماهی در قفس پشت سد سیمره در شهرستان بدره در حال انجام است

وی گفت: این شهرستان استعدادهای بی نظیری در بخش تولید ماهی و آبزی پروری دارد و شیلات استان با روش های مختلف از طرح های توسعه مراکز پرورش ماهی به صورت مزرعه و پرورش ماهی در قفس حمایت خواهد کرد.

غفلت از اقتصاد گردشگری روستای کلم
یکی از کارشناس گردشگری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حالی تولید ماهی در این روستا یکی از برندهای اصلی روستا محسوب می شود و با توجه به زیبایی های منحصربه فرد روستا، گردشگران زیادی از روستا بازدید می کنند.

علی اکرم عبدشاهی بیان کرد: متاسفانه در این روستا امکانات و زیرساخت های گردشگری برای ساخت یک رستوران یا یک محل مناسب برای طبغ ماهی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در اکثر شهرهای کشور معمولا از محصولات غذایی برای رونق گردشگری به خوبی استفاده می کنند، گفت: متاسفانه در این روستا به مسئله اقتصاد گردشگری توجه ای نشده است.

عبدشاهی بیان کرد: ظرفیت های بزرگی در این روستا مثل طبیعت بکر، تولید ماهی، محصولات باغی، برنج محلی و...وجود دارد، ولی زیرساخت ها و امکانات گردشگری منطقه بسیار ضعیف است و از ظرفیت های برای رونق گردشگری استفاده نمی شود.

وی گفت: در این روستا امکانات و زیرساخت های گردشگری مثل کمپ، توسعه بوم گردی ها، استفاده از ظرفیت باغات برای احداث هتل و...ضروری است.

با توجه به ظرفیت های اقتصادی شهرستان بدره در بحث تولید ماهی سردآبی و ماهی پرورش در قفس، نیاز است مسئولان در زمینه حمایت از سرمایه گذاران بومی منطقه اقدامات عملی انجام دهند.

روستای کلم با ظرفیت های متعدد یکی از قطب های اصلی گردشگری و تولید ماهی در استان محسوب می شود که نیازمند امکانات و سرمایه گذاری است.

بدون شک وجود ظرفیت های بی نظیر این روستا در بخش های مختلف می تواند منجر به اشتغال بسیاری از جوانان روستا و حتی شهرستان بدره منجر شود.

عدم راه دسترسی مناسب، ضعیف بودن امکانات بهداشتی و درمانی، عدم آنت دهی موبایل، نبود زیرساخت های اقامتی در روستا، نبود فروشگاه و رستوران در روستا و...از جمله مهمترین مشکلات روستای کلم به شمار می رود.

سالانه گردشگران زیاد داخلی و خارجی از روستا بازدید می کنند، ولی تاکنون مردم از رفت و آمد گردشگران تاکنون صاحب درآمد نشده اند.قطعا می توان با حل مشکلات کسب و کارهای زیادی را در این روستا راه اندازی کرد.

کد خبر: ۳۲٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha