۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
سبقت هوش مصنوعی از بشریت طی ۵ سال آینده
تهدید انسانها درفیلم های تخیلی واقعی می شوند

سبقت هوش مصنوعی از بشریت طی ۵ سال آینده

«ایلان ماسک» معتقد است که هوش مصنوعی در طی پنج سال آینده از بشریت سبقت خواهد گرفت و این یک هشدار مهم است.

فاطمه محمدی پور، بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست روز گذشته گزارشی با عنوان «سبقت هوش مصنوعی از بشریت در طی پنج سال آینده با قلم «اتین کیم لیسر» منتشر نمود. ترجمه گزارش در ادامه آمده است.

«ایلان ماسک» هشدار می دهد: احتمال قوی وجود دارد که هوش مصنوعی از بشریت در طی پنج سال آینده سبقت گیرد. این مهندس میلیاردر که در سال ۲۰۱۵ آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی را تأسیس کرد و یکی از سرمایه گذاران اولیه درفناوری‌های ذهن عمیق DeepMind بود، در سالهای اخیر اغلب  در مورد تهدید اشکال مختلف هوش مصنوعی پیشرفته هشدار داده است.

دیپ‌مایند یک شرکت بریتانیایی هوش مصنوعی است که در سپتامبر سال ۲۰۱۰ تحت عنوان فناوری‌های ذهن عمیق تأسیس شد. این شرکت یک شبکه عصبی مصنوعی به وجود آورده‌است که توانایی یادگیری بازی ویدئویی را به همان شکل که انسان آن را می‌آموزد داراست. همچنین ماشین تورینگ عصبی یا شبکه عصبی مصنوعی را تولید کرده که می‌تواند مانند یک ماشین تورینگ معمول به حافظهٔ خارجی دسترسی یابد که باعث به وجود آمدن کامپیوتری شده که حافظه کوتاه‌مدت انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

ایلان ماسک در اوایل سال ۲۰۲۰ نیز هوش مصنوعی را بسیار برتر از باهوش ترین انسان دانسته و ادعا کرد:  فکر می کنم مردم توانایی های هوش مصنوعی را دست کم گرفته اند. هوش مصنوعی توانایی های بسیار بالایی دارد و از باهوش ترین انسان نیز باهوش تر است. یک شامپانزه می تواند ما را درک کند؟ نه. از نظر آنها ما موجودات بیگانه هستیم. آنها فقط توانایی درک همنوعانشان را دارند.

دلیل واقعی اینکه چرا هوش مصنوعی توسط افراد بسیار هوشمند نادیده گرفته می شود این است که افراد بسیار باهوش فکر نمی کنند که یک کامپیوتر ممکن است به هوشمندی یک انسان باشد.  این عقیده کاملاً کذب و کاملاً نادرست است. ایلان ماسک می گوید تجربه ارزشمند کار کردن با اشکال مختلف هوش مصنوعی در شرکت  تسلا به او اطمینان داده است که بگوید ما به سمت یک وضعیت حرکت کرده ایم - جایی که هوش مصنوعی بسیار باهوش تر از انسان خواهد بود و این مهم در پنج سال آینده رخ خواهد داد.

اما این بدان معنا نیست که بشریت و دنیای آن در طی پنج سال آینده نابود می شوند بلکه به این بدان معناست که همه چیز ناپایدار یا عجیب می شود. در سال ۲۰۱۶، مدیرعامل تسلا هشدار داد که در اثر ظهور حاکمان جدید هوش مصنوعی، انسان می تواند معادل گربه های خانه شود. وی از آن زمان بارها خواستار مقررات سختگیرانه تری شده است مخصوصا وقتی صحبت از فناوری هوش مصنوعی نسل بعدی می شود.

آزمایشگاه بسیار مخفی مستقر در لندن که توسط «دمیس حسابیس» اداره شده  و متعلق به گوگل است. ماهیت هوش مصنوعی که این شرکت می سازد، انسانی است که در همه بازی ها همه انسان ها را خرد می کند و این اساساً خط مقدماتی در War-games است

ماسک خاطرنشان می کند که نگرانی اصلی دیپ مایند است، آزمایشگاه بسیار مخفی مستقر در لندن که توسط «دمیس حسابیس» اداره شده  و متعلق به گوگل است. ماهیت هوش مصنوعی که این شرکت می سازد، انسانی است که در همه بازی ها همه انسان ها را خرد می کند و این اساساً خط مقدماتی در War-games است.

در فیلم ۱۹۸۳ War-games، یک هکر نوجوان به یک ابر رایانه دولتی تحت کنترل هوش مصنوعی متصل می شود که برای اجرای شبیه سازی جنگ استفاده می شود. پس از شروع  بازی با عنوان «جنگ جهانی حرارت هسته ای»، کامپیوتر زرادخانه هسته ای کشور را فعال می کند - در پاسخ به تهدید شبیه سازی شده او به عنوان اتحاد جماهیر شوروی.

ماسک همچنین مشغول ارائه پیشرفت های جدید فناوری از طریق Neuralink است، استارتاپی که وی در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرد تا پهنای باند فوق العاده بالا رابط های دستگاه و مغز را  توسعه دهد. این استارتاپ توانسته است نخ های انعطاف پذیر نازک تر از موی انسان را تولید کند که می تواند به مغز برای شناسایی فعالیت نورون های مغزی متصل شود. علاوه بر پخش مستقیم موسیقی به مغز کاربر، ماسک ادعا می کند که تراشه های Neuralink یک روز قادر به درمان اعتیاد و افسردگی خواهند بود و کاربران را قادر می سازند فقط با تفکر بتوانند کلمات، ایمیل و پیامک تایپ کنند.

یک استارتاپ توانسته است نخ های انعطاف پذیر نازک تر از موی انسان را تولید کند که می تواند به مغز برای شناسایی فعالیت نورون های مغزی متصل شود. علاوه بر پخش مستقیم موسیقی به مغز کاربر، قادر به درمان اعتیاد و افسردگی خواهند بود و کاربران را قادر می سازند فقط با تفکر بتوانند کلمات، ایمیل و پیامک تایپ کنند

به نظر می رسد اظهارات ایلان ماسک دور از واقعیت نیست و بدون شک ماشین‌ها یک روز کارهای ما را می‌گیرند. بر اساس تحقیقات انجام‌ شده تا سال ۲۰۳۰ ربات‌ها ۲۱ درصد از مشاغل در ژاپن، ۳۰ درصد از مشاغل در انگلستان، ۳۵ درصد از مشاغل در آلمان و ۳۸ درصد از مشاغل در ایالات‌متحده آمریکا را به خود اختصاص خواهند داد. در قرن بعدی آن‌ها بیش از نیمی از شغل‌های موجود را خواهند گرفت.

کارشناسان فعال در حوزه‌های فناوری، معتقدند که توسعه روزافزون هوش مصنوعی به‌خصوص در صنایع و تسلیحات جنگی تهدید بزرگی برای آینده بشریت ایجاد خواهد کرد زیرا منجر به  توسعه تسلیحات پیشرفته‌ای می‌شود که بدون نیاز به کنترل و نظارت انسان قادر است عملکرد خوبی داشته باشد و وظایف و مسوولیت‌های خود را انجام دهد.

کد خبر: ۳۲٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha