۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
 رسانه های رسمی قافیه را به فضای مجازی باخته اند/ چرخ اطلاع رسانی دولت لنگ می زند!
عملکرد اطلاع رسانی دولت در حوزه اقتصاد

رسانه های رسمی قافیه را به فضای مجازی باخته اند/ چرخ اطلاع رسانی دولت لنگ می زند!

رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی در تمام جهان شناخته شده و برای قرار گرفتن در این مسیر تلاش شده تا روشنگری و شفاف سازی اصلی ترین رسالت هر رسانه ای باشد اما در این مسیر همواره چالش هایی بوده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: یکی از مسایلی که خط و مشی رسانه ها و نحوه اطلاع رسانی در ایران را تحت تاثیر قرار می دهد سیاست های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت دولت ها است به همین دلیل برخوردهای متفاوتی همواره با رسانه ها و اصحابش در دولت های مختلف صورت گرفته است.

این روزها تمامی مشکلات رسانه ها با تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شده تا نفس مطبوعات و رسانه ها به شماره بیفتد برخی از آنها تعطیل شده و یا مجبور به تعدیل شدید نیروی انسانی شده اند اما حمایت های چندانی از رسانه ها و افراد صاحب قلم صورت نگرفته است؛ آن هم رسانه هایی که این روزها باید در چندین موضع مشغول به مبارزه باشند؛ عرصه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و در نهایت حفظ جایگاه خود در نبردی نابرابر با شبکه های مجازی.

بدون تردید شرایط رسانه ها در هر کشور آئینه تمام نمای سیاست های کلان دولتها به خصوص در عرصه فرهنگ است و بررسی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بیانگر این واقعیت است که رسانه و مدیریت افکار عمومی در ۸ سال اخیر چه جایگاهی نزد دولتمردان داشته اند و از ظرفیت رسانه های رسمی مکتوب و آنلاین برای روشنگری، اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی چه استفاده هایی شده است.

فارغ از نوع تخصیص یارانه ها  به  رسانه ها ضعف اطلاع رسانی در حوزه  برنامه های موفق دولت نیز  به عنوان نکته ای منفی در کارنامه این دولت قابل درج است. 

دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه فرهنگی و اطلاع رسانی برنامه ریزی دقیقی نداشته است و حتی مشخص نیست با چه شیوه ای قصد حمایت از رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی را دارد

شیوه حمایت از رسانه ها مشخص شود
مدیرمسئول پایگاه خبری فود پرس بر این باور است که دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه فرهنگی و اطلاع رسانی برنامه ریزی دقیقی نداشته است و حتی مشخص نیست با چه شیوه ای قصد حمایت از رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی را دارد.

مانی جمشیدی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: دولت یازدهم و دوازدهم برای اطلاع رسانی و استفاده از پتانسیل رسانه ها فاقد برنامه ریزی بود به همین دلیل معیار و پارامتری برای سنجش عملکرد دولت نسبت به وعده هایی که در این زمینه داده است، در اختیار نداریم.

مدیر مسئول پایگاه خبری فودپرس با انتقاد از عملکرد مردان دولت یازدهم و دوازدهم برای استفاده نکردن  از ظرفیت رسانه ها در راستای مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی ادامه می دهد: بی برنامگی دولت منجر به آسیب دیدگی جدی رسانه ها شده است زیرا مردان این دولت خود را ژنرال می دانند و با اصحاب رسانه برخورد مناسبی ندارند که البته چندین مورد از این نوع رفتارها نیز منتشر و مشخص شده که مردان دولت یازدهم و دوازدهم شان رسانه را رعایت نمی کنند.

وی درباره شرایط اقتصادی مطبوعات نیز تاکید می کند که برای تحقق شفاف سازی و اطلاع رسانی از سوی رسانه ها نیاز به رسانه های آزاد و مستقل داریم تا بتوانند علاوه بر درآمدزایی در عرصه اطلاع رسانی نیز حضور موفقی را تجربه کنند.

متاسفانه در سالهای اخیر نقش نظارتی و نقادانه مطبوعات نادیده گرفته شده و  در طی این سالها برای اصحاب رسانه دسترسی به اطلاعات چندان آسان نبوده است و کسی هم نقد رسانه ها را نپذیرفته است

اشتغالزایی مطبوعات را جدی بگیریم
سردبیر روزنامه صمت براین باور است که در سالهای اخیر مطبوعات به عنوان چشم مراقب و ناظر بر رفتار مسئولان کارکرد خود را از دست داده اند.

مسعود دهشور در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه در سالهای اخیر نقش نظارتی و نقادانه مطبوعات نادیده گرفته شده و این در حالی است که یکی از وظایف اصلی رسانه جنبه نظارتی است. رسانه ها باید بتوانند با دسترسی به اطلاعات درست؛ عملکرد مسئولان را نقد کنند ولی در طی این سالها برای اصحاب رسانه دسترسی به اطلاعات چندان آسان نبوده است و کسی هم نقد رسانه ها را نپذیرفته است.

وی با بیان اینکه دولتمردان همواره بیشترین آسیب را از بستن دست و پای رسانه ها متحمل شده اند، می افزاید: اگر جامعه ای دارای رسانه های پرسشگر باشد بدون تردید می تواند مسئولان را در مسیر مدیریت درست یاری دهد.

سردبیر روزنامه صمت با اشاره به اینکه مطبوعات علاوه بر نقش اطلاع رسانی می توانند در ایجاد اشتغالزایی موثر باشند، خاطرنشان می کند: در شرایط عادی اقتصادی باید به رسانه ها همانند بنگاههای اقتصادی نگریسته شود که می توانند فرصت های شغلی موثری را ایجاد کنند؛ در حال حاضر  هزینه ایجاد هر فرصت شغلی ۲۵۰ میلیون تومان است و رسانه ها بدون دریافت تسهیلات و پرداخت حق بیمه به دولت می توانند به نقش آفرینی موثر در عرصه اشتغالزایی نیز بپردازند.

 روزنامه نگاران با این حجم از خط قرمزها چطور می توانند در مقابل شبکه اجتماعی که هیچ خط قرمزی ندارد، بایستند. الان حتی شایعات در تاکسی از حرف رسانه های رسمی کشور مهمتر و قابل باورتر است. متاسفانه دولت پشت سر رسانه هایی که خودش به آنها پروانه فعالیت داد نایستاد

قوت و ضعف اطلاع رسانی دولت دوازدهم 
سردبیر روزنامه جهان اقتصاد براین باور است که شیوه اطلاع رسانی در دولت یازدهم و دوازدهم بسیار متفاوت تر از شیوه های اطلاع رسانی است که وی در سالهای فعالیت مطبوعاتی اش تجربه کرده است.

مهدی زاهدی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: دولت یازدهم و دوازدهم خود را ملزم به اطلاع رسانی، شفاف سازی و پاسخگویی به اصحاب رسانه نمی داند و همین امر موجب شده تا اصحاب رسانه به اطلاعات دقیق اقتصادی کمتری دسترسی داشته باشند.

سردبیر روزنامه جهان صنعت ادامه می دهد: جریان اطلاع رسانی وابسته به رسانه است وقتی رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی برای مسئولان فاقد اهمیت شود بدون تردید روند ایجاد شفافیت در جامعه با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.

این فعال رسانه ای درباره فعالیت رسانه ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی می گوید: رسانه ها برای تامین هزینه های خود وابسته به دریافت آگهی های دولتی و خصوصی هستند که بدون تردید میزان آگهی های بخش خصوصی با توجه به شرایط اقتصادی کشور کاهش پیدا کرده است و رسانه ها و اهالی اش باید از همین آب باریکه ارتزاق کنند.

زاهدی با تاکید بر ضرورت حمایت از اصحاب رسانه به ویژه در روزهایی که اقتصاد کشور با کرونا دست و پنجه نرم می کند، خاطرنشان می کند: تعدیل نیرو و تعطیلی رسانه ها بدترین بلایی بود که این روزها بر سر جامعه مطبوعاتی و رسانه ای کشور نازل شد.

سردبیر روزنامه جهان اقتصاد با اشاره به رقابت نابرابر رسانه های رسمی با شبکه های اجتماعی می گوید: تقویت شبکه های اجتماعی منجر به تضعیف شدید رسانه های رسمی کشور شد. از زمانی که شبکه های اجتماعی وارد بازار شدند و انتشار اخبار را به دست گرفتند شرایط برای فعالیت رسانه ای بسیار سخت شد زیرا اگر شما بازتاب خبر یک شبکه اجتماعی با رسانه رسمی را در میان مقایسه کنید به وضوح متوجه می شوید که  مردم به سمت خبر اول میروند.

سردبیر روزنامه جهان اقتصاد ادامه می دهد: متاسفانه در شرایطی که مطبوعات با گسترش شبکه های اجتماعی تهدید شدند از سوی دولت مورد حمایت قرار نگرفتند تا بتوانند در مقابل دروغ های شبکه های اجتماعی بایستند و همین امر منجر به تضعیف شدید رسانه ها شد.

زاهدی با اشاره به محدودیت هایی که اصحاب رسانه با آن مواجه هستند، می گوید: روزنامه نگاران با این حجم از خط قرمزها چطور می توانند در مقابل شبکه اجتماعی که هیچ خط قرمزی ندارد، بایستند. الان حتی شایعات در تاکسی از حرف رسانه های رسمی کشور مهمتر و قابل باورتر است. متاسفانه دولت پشت سر رسانه هایی که خودش به آنها پروانه فعالیت داد نایستاد.

عدم شفافیت در عرصه اطلاع رسانی
دبیر تحریریه روزنامه شروع نیز براین باور است که دسترسی به اطلاعات صحیح در عرصه اطلاع رسانی بسیار سخت شده است و این مساله در حوزه اقتصادی بیشتر خودنمایی می کند.

مریم بهنام راد در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در کشورهای توسعه یافته شفافیت از الزامات مدیریتی در زمینه های مختلف محسوب می شود اما در کشور ما نبود شفافیت در عرصه اطلاع رسانی و مدیریت اقتصادی به وضوح به چشم می خورد.

وی می افزاید: اطلاع رسانی شفاف نیاز به شفافیت در بخش های مختلف از جمله در زمینه اقتصادی دارد و تا زمانی که اقتصاد از قابلیت رقابت پذیری برخوردار نباشد و مدیریت اقتصادی با معیار رانت اطلاعاتی و مالی اداره شود نمی تواند در جریان اطلاع رسانی نیز به دنبال شفافیت بود.

کد خبر: ۳۲٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha