۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
هزینه‌های دامداری در بام ایران سر به فلک کشید؛ سایه گرانی بر محصولات لبنی
گزارش بازار؛

هزینه‌های دامداری در بام ایران سر به فلک کشید؛ سایه گرانی بر محصولات لبنی

شهرکرد- هزینه‌های دامداری در استان چهارمحال و بختیاری افزایش یافته و سبب شده است تا قیمت محصولات لبنی نیز افزایش یابد.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها افزایش قیمت قابل توجه کالاها هر روزی قشری از مردم را متعجب می کند، یک روز قیمت خودرو و یک روز افزایش قیمت لوازم خانگی و هم اکنون افزایش قیمت نهاده های دامی موجب نگرانی های دامداران در سطح استان چهارمحال و بختیاری شده است.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نهاده های دامی مورد نیاز دامداران استان وارداتی است، افزایش قیمت دلار نیز روی نهاده ها اثر گذاشته است و هزینه های دامداری در این استان افزایش یافته است.

جو یکی از مهمترین نیازهای دامداران در سطح استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که هم اکنون بخش قابل توجهی از جود مورد نیاز استان از خارج کشور وارد می شود.

 به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کل نیاز سالیانه استان به جو حدود ۱۵۰ هزار تن است که حدود ۴۰ هزار تن آن داخل استان تولید و نزدیک به ۱۰۰ هزار تن هم واردات انجام می‌شود که با توجه به برنامه ریزی هایی که در سطح وزارتخانه صورت گرفته از بابت تأمین جو با ارز دولتی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

سام مردانی تصریح کرد: جو با قیمت هر کیلو یک هزار و ۵۰۰ تومان در بندر و با قیمت یک هزار و ۶۵۰ تومان در پشتیبانی امور دام استان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که نهاده های اختصاصی جوابگوی نیاز دامداران نیست و دامداران برای تامین نیاز واحد دامی خود مجبور هستند بخش قابل توجهی از نهاده های دامی را از بازار آزاد تهیه کنند.

افزیش قیمت ها موجب افزایش هزینه های دامداری در سطح استان شده است و هزینه ها با میزان درآمد یک واحد دامداری همخوانی ندارد

 یکی از مدیران واحد پرورش گاو شیری در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: افزایش قیمت دلار بر روی نهاده های دامی در بازار و تجهیزات اثر گذاشته است و قیمت ها افزایش یافته است.

موسوی بیان کرد: افزایش قیمت ها موجب افزایش هزینه های دامداری در سطح استان شده است و هزینه ها با میزان درآمد یک واحد دامداری همخوانی ندارد.

وی بیان کرد: افزایش هزینه های کارگر، دارو، نهاده های دامی و... موجب شده است که هزینه های دامداری در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته باشد.

این دامدار فرخ شهری گفت: حمایت مسئولان از واحدهای دامداری برای کاهش هزینه های دامداری ضروری است.

از طرفی هم اکنون قیمت محصولات لبنی در بازار چهارمحال و بختیاری روز به روز در حال افزایش است و مردم هر روز با قیمت های جدید لبنیات روبرو می شوند.

مردم از افزایش قیمت رضایت چندانی ندارند ولی می گویند وقتی همه اقلام گران شده شیر هم گران شده است

رئیس اتحادیه لبنیات فروشان شهرستان شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت شیر طبق مصوبه به مصرف کننده هر کیلو سه هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می شود و از دامداران دو هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می شود.

جبار گنجی گفت: کمبود شیر در بازار نداریم و فروشندگان از افزایش قیمت راضی هستند چون قیمت سراسری است.

رئیس اتحادیه لبنیات فروشان شهرستان شهرکرد افزود: مردم از افزایش قیمت رضایت چندانی ندارند ولی می گویند وقتی همه اقلام گران شده شیر هم گران شده است.

وی گفت :حدود ۱۰۰ ماست بندی در سطح شهر هست که بنا به درخواست فروشندگان روزانه میانگین حدود ۳۰تن شیر در بازار توزیع می شود.

 وی بیان کرد: علاوه بر آن دامداران و روستاییان نیز شیر توزیع می کنند و به جز ۳۰تن مقداری هم از این طریق در بازار توزیع می شود.

رئیس اتحادیه لبنیات فروشان شهرستان شهرکرد گفت: وقتی لبنیات گران شده دامدار هم علوفه و... را گران می خرد و انتظار دارد که گران هم بفروشد.

وی بیان کرد:قیمت لبنیات نسبت به سایر اقلام منطقی است.

رئیس اتحادیه لبنیات فروشان شهرستان شهرکرد بیان کرد: همه از اینکه قیمت واقعی هنوز مصوب نشده بود نگران بودند که در آخر قیمت واقعی مشخص شد.

چهارمحال و بختیاری با کمبود شیر مواجه نیست
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص قیمت شیر در استان با اشاره به اینکه کمبود شیر در بازار نیست، اظهار داشت: قیمت شیر خام افزایش یافته است و طبق مصوبات نود و هشتمین جلسه تنظیم بازار کشور شیر خام تحویل درب دامداری به ازای بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار و درصد چربی ۳.۲ درصد، کیلویی دو هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

حسن شمسی پور ادامه داد: اگر درصد چربی یک درصد بیشتر باشد ۵۰ تومان به این قیمت اضافه می‌شود که هفت درصد هم فلورانس دارد یعنی ۲۰۰ تومان بالاتر یا پایین‌تر طبق توافق فروشنده و خریدار و میزان کیفیت شیر خواهد بود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: به تبع این افزایش قیمت، دیگر محصولات لبنی کارخانجات در استان نیز به صورت میانگین، ۲۵ درصد افزایش قیمت دارند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت شیر پاستوریزه و مواد لبنی به دلیل بالا رفتن هزینه‌های دامداری‌ها و افزایش فروش شیر خام است که به تبع آن، محصولات لبنی در بازار استان با افزایش قیمت مواجه شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که با نوسان قیمت کالاها در بازار چه می‌توان کرد و چه چیزی عامل این آشفتگی در بازار شده و چه چیزی عامل ثبات خواهد بود؟ گفت: ثبات قیمت‌ها به سیاست‌های اقتصادی و وضعیت حاکم بر کشور برمی گردد که باید برنامه‌ریزی‌های منسجم وجود داشته باشد.

دلال بازی عامل افزایش قیمت‌ها شده است
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اکنون دلال بازی عامل افزایش قیمت‌ها است، گفت: مگر می‌شود ارز هر روز یک قیمتی داشته باشد و اقتصاد کشور در این حد نوسان ندارد.

شیر  و لبنیات یکی از مهمترین کالاهای اساسی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که جلوگیری از افزایش قیمت آن نیازمند افزایش بازرسی ها  در بازار و حمایت از دامداری استان است.

در اختیار گذاشتن نهاده های دامی به اندازه نیاز دامداری با قیمت مناسب نقش مهمی در جلوگیری از افزایش قیمت محصولات لبنی در سطح بازار دارد.

کد خبر: ۳۲٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha