۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
ممنوعیت توزیع تخم مرغ شانه ای در کرمان/ طرح ارتقاء کیفیت اجرا می شود
رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی کرمان:

ممنوعیت توزیع تخم مرغ شانه ای در کرمان/ طرح ارتقاء کیفیت اجرا می شود

کرمان - قاضی‌زاده، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی استان کرمان از اجرای طرح ارتقاء کیفیت تخم‌مرغ در این استان خبر داد و گفت: در راستای اجرای این طرح عرضه تخم‌مرغ شانه‌ای ممنوع می‌شود و فروشگاه‌ها موظف به نگهداری تخم‌مرغ در یخچال هستند.

مینا قاضی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح ارتقاء کیفیت تخم‌مرغ در کرمان، افزود: این طرح از بهمن ماه سال ۹۸ از سوی سازمان دامپزشکی ابلاغ شد تا زمینه‌سازی را فراهم کنیم اما به دلیل شیوع کرونا، اجرای این طرح مدتی در کشور به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح مردم باید در مراکز عرضه، تخم‌مرغ را حتما به صورت بسته‌بندی شده خریداری کنند و عرضه تخم‌مرغ به صورت شانه‌ای ممنوع است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان درباره نحوه بسته‌بندی تخم‌مرغ توضیح داد: تخم‌مرغ باید در بسته‌بندی‌های کوچک چند تایی قرار گرفته باشد و شانه‌های تخم‌مرغ نیز باید به‌صورت پک شده و یا نایلون کشیده باشند.

وی اظهار کرد: از سال‌های قبل تخم‌مرغ‌ها دارای تاریخ تولید و انقضا بودند و کرمان در این زمینه از استان‌های پیش‌گام محسوب می‌شود وهمه‌ی تخم‌مرغ‌های تولیدی استان نشان‌دار هستند و دارای تاریخ تولید می‌باشند.

تخم مرغ به صورت دانه ای فروخته نمی شود
قاضی‌زاده با تاکید بر این‌که در راستای اجرای طرح ارتقاء کیفیت تخم‌مرغ فروش دانه‌ای این فرآورده انجام نخواهد شد، افزود: یکی از فواید اجرای طرح این است که از آلودگی ثانویه تخم‌مرغ جلوگیری می‌شود و همچنین تخم‌مرغ‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.

وی تاکید کرد: یکی از موارد مهمی که در این طرح مورد تاکید است قرار دادن تخم‌مرغ داخل یخچال است.

از ابتدای تیرماه سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، موظف به ارائه‌ تخم‌مرغ بسته‌بندی و نگهداری آن در یخچال شدند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: از ابتدای تیرماه سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، موظف به ارائه‌ تخم‌مرغ بسته‌بندی و نگهداری آن در یخچال شدند.

وی گفت: در ادامه این طرح، از ابتدای شهریور، سایر مراکز عرضه و خرده‌فروشی‌ها نیز موظف به اجرای این موارد خواهند بود.

قاضی‌زاده توضیح داد: تاریخ ماندگاری تخم‌مرغ یک ماه است اما در حال حاضر به دلیل این‌که داخل یخچال نگهداری نمی‌شود، عمر ماندگاری آن کوتاه می‌شود و بعضا باعث فساد تخم‌مرغ می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ مردم دوست دارند از سلامت محصولی که خریداری می‌کنند، مطمئن باشند و اجرای این طرح از آلودگی‌های ثانویه تخم‌مرغ جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به فعالیت ۲۲ واحد مرغ تخم‌گذار در استان، گفت: چند مرکز برای بسته‌بندی تخم‌مرغ اعلام آمادگی کردند و از سوی دیگر اتحادیه مرغداران تخم‌گذار نیز برای راه‌اندازی یک واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ مستقل در استان پیش‌قدم شده است تا محصول تولیدی واحدهای مختلف استان در این محل جمع‌آوری و بسته‌بندی شوند.

کد خبر: ۳۲٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha