۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
قیمت تخم مرغ شکست؛ تولید کنندگان ضرر می‌دهند
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

قیمت تخم مرغ شکست؛ تولید کنندگان ضرر می‌دهند

مشهد- هم زمان با شیوع بیماری کرونا ویروس بی‌ثباتی نبض قیمت مرغ و تخم مرغ را در بازار به دست گرفته و یک روز چشمان تولید کننده را گریان و یک روز دیگر اشک مصرف کننده را در می آورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: همزمان با شیوع بیماری کرونا مراسم عروسی و عزا تعطیلش شدند و کاهش مصرف موجب شد تا مرغ به کیلویی ۶۰ هزار ریال در مقابل درب مرغداری سقوط کند، اگر چه این موضوع موجب خوشحالی مصرف کنندگان بود و داد تولید کنندگان را در آورد اما دیری نپائید که با بازگشت شرایط جامعه به روال عادی و پر درآوردن قیمت مرغ تا نرخ ۱۹ هزار تومان این بار نوبت مصرف کننده بود تا آه از نهانش بر آید.

قیمت تخم مرغ نیز که در این مدت با نوسان بسیاری روبرو بوده است در طی دو هفته گذشته به رغم اینکه ستاد تنظیم بازار اجازه فروش بیش از کیلویی ۱۱ هزار تومان را نداد اما توانست قیمت خود را تا کیلویی ۱۶ هزار تومان افزایش دهد و لبخند بر روی لب تولید کنندگان بنشاند اما حال باری دیگر با ممنوعیت صادرات  و اعمال برخی محدودیت ها موجب شده تا تخم مرغ از قیمت ۱۶ هزار تومان به نصف قیمت برسد و یک بار دیگر اشک تولید کنندگان را درآورد!

تولید کنندگان تخم مرغ که تا همین ماه گذشته حتی به قیمت ۱۱ هزار تومانی ستاد تنظیم بازار شکایت داشتند و معتقد بودند با این قیمت ضرر می دهند حال با قیمت کیلویی هشت هزار تومانی روبرو شدند که بنا بر گفته آن‌ها دستشان را در پوست گردو قرار داده است.

 قیمت تمام شده تخم مرغ چقدر است؟
پیش‌ازاین مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی بابیان اینکه تأمین نهاده با تولید ارتباط مستقیم دارد به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر یکی از علل اصلی در افزایش هزینه‌های قیمت تخم‌مرغ، نوسان قیمت نهاده‌های طیور است که به دلیل نقش بیش از ۷۰ درصدی آن در تولید می‌تواند تأثیر بسزایی در تغییر قیمت ها داشته باشد.

سید حسین موسوی نژاد با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده یک کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۱۰هزار تومان برای مرغ دار تمام می‌شود افزود: اگر مرغدار بخواهد ۱۲ درصد به قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ اضافه بکند باید حداقل هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشد.

وی بیان کرد: مرغ داران هنگامی‌که موفق به تأمین نهاده موردنیاز نشوند لذا یا باید به نظاره تلف شدن مرغ‌ها بنشینند و یا مرغ‌های خود را راهی کشتارگاه کنند.

تولید کنندگان تخم مرغ که تا همین ماه گذشته حتی به قیمت ۱۱ هزار تومانی ستاد تنظیم بازار شکایت داشتند و معتقد بودند با این قیمت ضرر می دهند حال با قیمت کیلویی۸ هزار تومانی روبرو شدند که بنا بر گفته آنها دستشان را در پوست گردو قرار داده است

با وجود اینکه مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همین رابطه به بازار می‌گوید: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ برای مرغدار حدود ۹ هزار ۵۰۰ تومان تمام می‌شود  و لذا مرغداران در این راستا مجاز هستند تا ۱۰ الی ۱۷ درصد سود بر روی قیمت تمام‌شده محاسبه و به بازار عرضه کنند و این در حالی است که در حال حاضر قیمت تخم مرغ به پائین ترین رقم خود رسیده است.

قوانین سد راه تولید کنندگان
در همین راستا یکی از تولید کنندگان با بیان اینکه قوانین لحظه ای و بی ثباتی در بازار توان تولید را از تولید کننده گرفته است اظهار کرد: ممنوعیت صادرات تخم مرغ آن هم در استانی که دو برابر نیاز تولید تخم مرغ دارد به طور حتم تعادل بازار را بر هم زده و منجر به کاهش قیمت این محصول می‌شود.

حسین فلاحتی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی جدیدا به اجبار از تولید کنندگان خواسته تا محصول خود را با خودرو های یخچال دار به اماکن فروش و نمایندگی ها حمل کنند بیان کرد: متاسفانه همین دستور ساده به دلیل نبود خودروی مورود نیاز باعث به وجود آمدن مشکل بزرگی در چرخه توزیع شده است.

وی با بیان اینکه همین موضوع کرایه حمل بار را دو برابر افزایش داده است بیان کرد: با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت را ۱۱ هزار تومان اعلام کرده اما تولید کننده قادر به فروش محصول به همین قیمت هم نیست.

فلاحتی با بیان اینکه دولت قادر با تامین فقط نیمی از فرآوده‌های مصرفی طیور است، اظهار کرد: نهاده های مصرفی باید از بازار آزاد تهیه شود و لذا افزایش سه برابری در بازار آزاد و از طرفی کاهش ۵۰ درصدی قیمت تخم مرغ در بازار مقرون به صرفه نیست.

احتمال کمبود در ماه های آتی
در همین حال رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تائید مشکلات سد راه تولید کنندگان و تلاش برای رفع آن ها بع بازار گفت: از یک سو کرایه حمل و نقل مرغ و تخم مرغ به شدت افزایش یافته، از سوی دیگر تعداد خودروهای سردخانه دار برای حمل و نقل مرغ و تخم مرغ در استان جوابگوی تقاضا برای حمل محصولات نیست.

با توجه به قیمت بالای نهاده در بازار آزاد و ایجاد قیمت مصوب برای محصولات واحدهای تولیدی لذا در آینده نزدیک واحدهای تولیدی دام و طیور در استان خراسان رضوی بسیار متضرر شده و ممکن است از مدار تولید خارج شوند

محمد رضا اورانی با بیان اینکه میزان تولید تخم مرغ در خراسان رضوی دو برابر نیاز استان است افزود: سه تا چهار ماه دیگر که مرغ ها به کشتارگاه بروند، تولید تخم مرغ دچار کمبود می‌شود و باید برای نگهداری از تخم مرغی که اکنون در بازار است چاره‌ای اندیشید تا در ماه‌های آتی، کمبود تخم مرغ به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: بهتر است کارگروه تنظیم بازار استان مصوب کند که لزومی به حمل و نقل مرغ و تخم مرغ از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب با خودروی سردخانه دار به بازار نیست  تا از این طریق بتوان از واحد تولیدی تا حدی حمایت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مورد مشکل تامین نهاده نیز گفت: استان فقط قادر به تامین ۵۰ درصد کنجاله سویا و ذرت مورد نیاز دامداران و مرغداران خراسان رضوی است و باقی این نهاده‌ها باید از بازار آزاد تامین شود و با توجه به قیمت بالای نهاده در بازار آزاد و ایجاد قیمت مصوب برای محصولات این واحدها، در آینده نزدیک واحدهای تولیدی دام و طیور در استان بسیار متضرر شده و ممکن است از مدار تولید خارج شوند.

کد خبر: ۳۲٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha