۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
تشکیل بازار ثانویه توسعه یافته با اجرای طرح بازار باز/حجم بازار پول در عملیات بازار باز شناسایی می شود
یک کارشناس بانکی در گفتگو با " بازار" پیش بینی کرد:

تشکیل بازار ثانویه توسعه یافته با اجرای طرح بازار باز/حجم بازار پول در عملیات بازار باز شناسایی می شود

رئیس اسبق هئیت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران، گفت: اجرای طرح عملیات بازار باز به نوعی تعامل تنگاتنگ فعالیت بین بانک مرکزی با بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در راستای خرید و فروش اوراق دولتی است.

دکتر اسماعیل صابری در گفتگو با " بازار" درباره محاسن و مزایای اجرای عملیات بازارباز در اقتصاد کشور، گفت: عملیات بازار باز همان تعامل سیستم بازار بین بانکی است که بانک مرکزی در صورت نیاز منابع مالی (البته با حفظ چارچوب های خاص)، فروشنده اوراق به بانک ها می شود و از طرفی بانک ها نیز در صورت احساس نیاز به پول، خریدار اوراق دولتی از بانک مرکزی خواهند شد که این روند به جلوگیری از استقراض بانک مرکزی در زمان کمبود منابع مالی منجر می شود.

وی با بیان این که اجرای عملیات بازارباز به بانک مرکزی کمک می کند تا حجم بازار پول را به خوبی شناسایی و کنترل کند، افزود: این بازار کمک می کند تا اهداف سیاست های پولی بانک مرکزی محقق شود.

صابری اجرای دقیق عملیات بازارباز را نیازمند پیش نیازهایی لازم دانست و گفت: ایجاد دیدگاه بازارمحور برای مجریان سیاست های پولی (بانک ها و موسسات مالی و اعتباری) بهگونهای که تخصیص نقدینگی و نرخ ذخایر مورد نیاز توسط بانک مرکزی تعیین شود.

این کارشناس ارشد پولی بانکی تصریح کرد: نحوه انتشار اوراق دولتی می تواند بر اساس محدودیت های قیمت، نرخ بازدهی اوراق بانک مرکزی یا حجم انتشار آن به خوبی سنجیده شود که در عمل به ایجاد یک بازار ثانویه توسعه یافته از محل تبادلات بانکی منجر خواهد شد.

وی یکی دیگر از مزایای عملیات بازار باز را قابلیت استفاده از چارچوب ساختاری که امکان قیمت گذاری اوراق دولتی را فراهم می کند نام برد و افزود: دسترسی به به زیرساخت های مورد نیاز جهت تسهیل عملیات مالی بازارها مانند ایجاد سیستم تسویه و زیرساخت های مبادله از دیگر مزایای این طرح است.

صابری خاطر نشان کرد: شفافیت و افشای داده های بازار مالی و سازو کار ایجاد هماهنگی بین دولت و بانک مرکزی به منظور انتشار اوراق دولتی و توسعه بازار مربوط به این اوراق از دیگر مزایای طرح عملیات بازار باز است.

کد خبر: ۳٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha