۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
تسهیلات ودیعه مسکن مشکل اقشار متوسط جامعه را حل نمی‌کند
کارشناس اقتصادی:

تسهیلات ودیعه مسکن مشکل اقشار متوسط جامعه را حل نمی‌کند

شاهرود- محمدی، کارشناس اقتصادی بابیان اینکه طرح ودیعه مسکن مشکل اقشار متوسط به‌خصوص کارگران استان سمنان را حل نمی‌کند، گفت: این طرح برای کمک به کارگران و اقشار متوسط جامعه است اما آن‌قدر شرایط و هزینه‌های آن بالا است که خود به مشکلی برای کارگران بدل می‌شود.

غلامرضا میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به طرح ودیعه مسکن که از سال ۹۷ مطرح و بالاخره مصوب شده است، تأکید کرد: در این طرح کارگران در شهرهای استان سمنان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند که پول پیش خانه‌هایشان را بدهند از سوی دیگر مجبور هستند قسط و اجاره خانه را هم‌زمان بدهند که با احتساب دو میلیون ۶۰۰ هزار تومان چطور می‌شود به سایر مسائل زندگی مثل خوراک و پوشاک و بیمه و ... رسید.

وی بابیان اینکه کارگران باید بیست ۳۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان قسط وام بدهند که در کنار اجاره‌بهای حداقل ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومانی این روزهای شهرهای استان سمنان و بیمه و قبوض مصرفی رقمی نزدیک به یک و نیم میلیون تومان را شامل می‌شود و درنهایت یک کارگر یا خانواده متوسط باید درنهایت باید ماهی یک‌میلیون تومان زندگی کند.

وام با سود ۱۳ درصد
کارشناس اقتصادی فعال در حوزه مسکن بابیان اینکه این وام‌های ودیعه دارای ۱۳ درصد سود و کارمزد هم هستند و اصل ودیعه بعد از اتمام قرارداد اجاره به بانک بازپرداخت می‌شود، گفت: اگر این طرح تسهیلاتی بود که مثلاً یک سال استراحت داشت و سپس اقساط آن شروع می‌شد تا اقشاری مانند کارگران فرصت می‌داشتند اندکی پول ذخیره کنند باز بهتر بود اما اینکه بانک پول پیش خانه شمارا بدهد شما هم با سود ۱۳ درصد اقساط آن را بدهید این تنها یک قسط بزرگ دیگر برای کارگران و اقشار متوسط جامعه است.

میرمحمدی بابیان اینکه باید دولت کاری کند که باری از دوش کارگران برداشته شود، گفت: این طرح ودیعه تسهیلات برای همه اقشار متوسط و کارگران هم نیست بلکه فقط برای آنانی است که در خانه‌های کوچک‌تر از ۷۵ مترمربع زندگی می‌کنند درنتیجه این موضوع هم شائبه برانگیز است.

وی بابیان اینکه اگر قرار است به اقشار متوسط مانند کارگران کمک شود چرا برای ارائه تسهیلات فیلترهایی مانند حداکثر فضای متراژ خانه در آن لحاظ می‌شود، ابراز کرد: به‌واقع این طرح‌ها نمی‌توانند ریشه‌ای به مسائل کارگران و اقشار جامعه بپردازند.

اجبار برای تهیه خانه ۷۵ متری
این فعال حوزه مسکن گفت: دیگر ایرادی که به این طرح وارد می‌شود این است که امروز مثلاً بانک ۳۰ میلیون تومان وام برای ودیعه خانه در شهرهای استان سمنان که شهرهای کوچک محسوب می‌شوند پرداخت می‌کند اولاً این روزها در دورترین شهرک‌های شاهرود و سمنان و حتی دامغان و گرمسار هم ودیعه ۳۰ میلیون تومانی وجود ندارد و قیمت‌ها افزون‌شده‌اند ثانیاً اگر در سال ۹۹ ودیعه یک‌خانه حتی ۳۰ میلیون تومان هم باشد سال دیگر این ودیعه حداقل ۱۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت درنتیجه سال بعد آن کارگر باید چه کند؟ سال سوم چطور؟

میرمحمدی بیان کرد: یکی دیگر از ایرادات این طرح این است که کارگران علی رقم داشتن فرزندان باوجود سیاست فرزند آوری برای مشمول شدن درزمینهٔ دریافت تسهیلات مجبور به تهیه خانه زیر ۷۵ مترمربعی هستند که این موضوع خود دشواری‌هایی دارد.

وی افزود: البته این طرح مزیت‌هایی هم دارد و اگر بخواهیم قضاوت بهتری داشته باشیم باید به محاسن آن اشاره کنیم که یکی از آن‌ها این است که ودیعه با اقساط زیر ۵۵۰ هزار تومانی داده می‌شود ثانیاً می تواند کمکی به خانوار متوسط جامعه باشد از سوی دیگر نیز حداقل یک دغدغه قشر ضعیف جامعه را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند امکان تهیه خانه بهتر را برای آنان فراهم کند.

کد خبر: ۳۲٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha