۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
سهم ناچیز ایران از بازار ماهیان زینتی جهان؛ غفلت از صنعت ۱۵ میلیارد دلاری دنیا
گزارش بازار؛

سهم ناچیز ایران از بازار ماهیان زینتی جهان؛ غفلت از صنعت ۱۵ میلیارد دلاری دنیا

اصفهان - در حالیکه بیش از ۷۰ درصد ماهیان زینتی کشور در کاشان تولید می شود، نگاه مدیران و مسئولان کشوری به این صنعت پرسود شایسته پتانسیل های بالقوه این حوزه مهم از اقتصاد کشور نیست.

هادی نجف زاده؛ بازار: سال ها و قرنهاست که ماهی قرمز به عنوان پایه اصلی و ثابت سفره هفت سین ایرانی ها در هنگام سال نو شمسی شناخته شده است. در کنار این ماندگاری ماهی قرمز در کنار سنن و رسوم کهن و فعلی ما ایرانی ها، ماهیان زینتی در گوشه ای از منازل و محل های کار بسیاری از ما ایرانی ها جا خوش کرده اند و به عنوان بخشی از زندگی همراه با خوشی ها و ناخوشی های زندگی در کنار ما گذران روزگار می کنند.

تجارت ماهیان زینتی به عنوان یکی از پرسودترین حوزه های اقتصادی در دنیا هم اکنون مورد توجه بسیاری از کشورها و تحلیل گران اقتصادی است به نحوی که با شناخت ظرفیت های شگفت و گسترده این صنعت در ارزآوری در حال گسترش آن هستند.

واما در ایران؛ کاشان بزرگترین تولید کننده ماهیان زینتی است که بیش از ۷۰ درصد تولید ماهیان زینتی ایران در دیار نخستین ها کاشان انجام می شود.

پرورش ماهیان زینتی ریشه در باورها و رسوم بسیاری از پرورش دهندگان این کالای زنده و با صرفه اقتصادی فراوان دارد و منطقه راوند در حدود ۱۰ کیلومتری کاشان مملو از تولیدکنندگانی است که در باغ ها و منازل ویلایی خود با احداث استخرهایی رو به سوی پرورش این گونه از ماهیان آورده اند.

صنعت پرسود و زود بازده پرورش ماهیان زینتی در طول سالها مغفول مدیران و مسئولان اجرایی و اقتصادی کشور واقع شده است و به نحو مطلوب از ظرفیت های این صنعت به هیچ عنوان استفاده نشده است.

ارزآوری صنعت ماهیان زینتی در حوزه اقتصادی کشور
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنعت ماهیان زینتی در حوزه اقتصادی کشور می تواند ارزآوری فراوانی داشته باشد، اظهار داشت: با توسعه این صنعت و صادرات ماهیان زینتی فقط به کشورهای همسایه می توان علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان به خصوص فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی زمینه را برای ارزآوری مطلوب نیز فراهم کرد.

سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به صدور مجوز برای تاسیس شهرک ماهیان زینتی کاشان بعد از ۱۸ سال ابراز داشت: این شهرک قرار است در زمینی به وسعت حدود ۴۹ هکتار در کنار آزاد راه امیرکبیر به عنوان یکی از پرترددترین مسیرهای جاده ای کشور احداث شود.

جذب توریست با تاسیس شهرک ماهیان زینتی
وی با بیان اینکه تاسیس این شهرک باعث یک تحول در اقتصاد منطقه کاشان می شود، تصریح کرد: صنعت پرورش ماهیان زینتی علاوه بر جذب سرمایه و ارزآوری برای کاشان و ایران می تواند باعث افزایش جذب گردشگران خارجی نیز شود.

صنعت پرورش ماهیان زینتی علاوه بر جذب سرمایه و ارزآوری برای کاشان و ایران می تواند باعث افزایش جذب گردشگران خارجی نیز شود و یک تحول در اقتصاد منطقه کاشان  و استان اصفهان را در بر دارد

وی با بیان اینکه با تاسیس این شهرک واحدهای سنتی پرورش ماهیان زینتی در منطقه راوند کاشان ساماندهی می شوند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود یک هزار و ۷۰۰ استخر پرورش ماهیان زینتی در منطقه راوند کاشان وجود دارد که زمینه اشتغال سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم را در این حوزه اقتصادی فراهم کرده است و امیدواریم با تاسیس شهرک پرورش ماهیان زینتی این موضوع مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

مسئول اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سالیانه بیش از ۴۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در منطقه راوند کاشان پرورش داده می شود، بیان داشت: عمده تولیدات واحدهای این صنعت در کاشان از گونه‌های آب شیرین مانند ماهیان گلدفیش هستند ولی در دیگر دسته ها همانند بلاک مر، کله شیری، تلسکوپی، مولی، گوپی، سوآتر، آنجیل، اسکار و سیچلاید نیز تولید کنندگان کاشانی فعالیت می کنند.

خلیج فارس، عراق و ترکیه مهمترین بازارهای صادرات ماهیان زینتی منطقه کاشان
وی مهمترین بازارهای صادرات ماهیان زینتی منطقه کاشان را کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و ترکیه دانست و یادآور شد: تولید ماهیان زینتی برای واحدهای فعال در این حوزه در کاشان در سال بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال درآمد به همراه دارد.

مجید احمدی مقدم ادامه داد: با تاسیس شهرک ماهیان زینتی در کاشان تولیدات این ماهیان در کاشان به بیش از ۷۰ میلیون قطعه در سال افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه سالیانه فقط نیمی از تولیدات شهرستان کاشان به فروش می رسد، گفت: نیمی دیگر نیز برای تخم گذاری نگهداری می شود.

سهم ایران از بازار ماهیان زینتی دنیا بسیار ناچیز است و در حالیکه گردش مالی این صنعت در دنیا بیش از ۱۵ میلیارد دلار است، صادرات ایران در این حوزه مهم اقتصادی حدود سه میلیون دلار در سال صادرات است

مسئول اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کاشان همچنین از صادرات حدود یک میلیون قطعه ماهیان زینتی در سال گذشته به کشورهای اروپایی خبر داد و افزود: با افتتاح شهرک ماهیان زینتی در کاشان سهم این منطقه از تولید ماهیان زینتی در کشور افزایش یافته و با سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این حوزه به زودی شاهد صادرات نمونه‌های آب شور ماهیان زینتی نیز به خارج از کشور خواهیم بود.

یک کارشناس اقتصادی و فعال حوزه کشاورزی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سهم ایران از بازار ماهیان زینتی دنیا بسیار ناچیز است، تاکید کرد: در حالیکه گردش مالی این صنعت در دنیا بیش از ۱۵ میلیارد دلار است، صادرات ایران در این حوزه مهم اقتصادی حدود سه میلیون دلار در سال صادرات است.

ظرفیت صنعت پرورش ماهیان زینتی در عینیت بخشیدن به مولفه های اقتصاد مقاومتی
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در عینیت بخشیدن به مولفه های اقتصاد مقاومتی در توسعه و رونق اقتصادی مردم به خصوص بهبود معیشت خانواده ها گفت: در حالیکه از جمله تاکیدات ایشان صادرات غیرنفتی و گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه است از ظرفیت صنعت پرورش ماهیان زینتی می توان به بهترین نحو برای رسیدن به این منظور استفاده کرد.

محمدرضا نصرتی با بیان اینکه صنعت ماهیان زینتی با نرخ رشد سالانه ۱۴ درصد یکی از صنایع رو به رشد در جهان است، اظهار داشت: این صنعت یک توجه جدی را می طلبد و در صورتی که تصمیمات و اقدامات لازم برای حمایت از این صنعت انجام شود می تواند یکی از مهمترین حوزه های ارزآوری برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور باشد.

فراهم سازی زمینه  اشتغال حدود ۹ هزار نفر در کشور
وی با بیان اینکه این صنعت توانسته است زمینه اشتغال حدود ۹ هزار نفر را در کشور فراهم کند، ابراز داشت: با توسعه صنعت پرورش ماهیان زینتی می توان در دیگر حوزه های اقتصادی همانند گردشگری، حمل و نقل، صنعت ساختمان سازی و غیره رونق اقتصادی ایجاد و باعث اشتغال زایی بسیاری دیگر از افراد در این صنایع شد.

به علت نزدیکی ایران به کشورهای اروپایی و غرب آسیا می توان با بازاریابی مناسب و استفاده از ظرفیت های کشور یک بازار صادراتی مناسب با ارزآوری زیاد برای تجارت ماهیان زینتی کشور مهیا کرد

این کارشناس اقتصادی و فعال حوزه کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه عمده پرورش ماهیان زینتی دنیا اغلب در کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا همانند مالزی، سنگاپور، تایلند، چین و اندونزی انجام می شود، تصریح کرد: به علت نزدیکی ایران به کشورهای اروپایی و غرب آسیا می توان با بازاریابی مناسب و استفاده از ظرفیت های کشور یک بازار صادراتی مناسب با ارزآوری زیاد برای تجارت ماهیان زینتی کشور مهیا کرد.

۱۰۰ گونه از انواع ماهیان زینتی در سطح تجاری در کشور تولید می‌شود
وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ گونه از انواع ماهیان زینتی در سطح تجاری در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: این صنعت در طول سالیان گذشته توانسته است زمینه اشتغال بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص در رشته کشاورزی و شیلات را فراهم کند و با گسترش این صنعت در بین خانواده ها باعث تقویت بنیان اقتصادی خانواده ها نیز شده است.

امروزه گرایش مردم جهان به مشاغل و ورود به حوزه های اقتصادی خانواده محور به یکی از اهداف خانواده ها تبدیل شده است. مسئله ای که سالیان سال است در ایران با راه اندازی مشاغلی همانند پرورش ماهیان زینتی در استخرهای منازل و یا باغ های ایرانی سبقه و سابقه ای کهن به دست آورده است.

صنعت پرورش ماهیان زینتی را می توان یه عنوان یکی از حوزه های اقتصادی پرسود و با ارزآوری فراوان برای خانواده ها و کشور دانست که متاسفانه زیاد مورد توجه متولیان امر صورت نگرفته است؛ کاشان به عنوان قطب تولید و پرورش ماهیان زینتی ایران بعد از سال ها موفق شد مجوز شهرک پرورش ماهیان زینتی را اخذ کند تا در واقع مشخص شود که این حوزه یک صنعت شاخص است که باسرمایه گذاری و توجه ویژه به آن می توان از ظرفیت های اقتصادی آن به نحو احسن استفاده کرد.

علاوه بر شاخصه های اقتصادی این حوزه باید به این نکته هم توجه داشت که تولیدات این صنعت می تواند تا تک تک منازل و یا اتاق های کار افراد در گوشه و کنار جهان راه پیدا کند و علاوه بر جنبه های زیباشناختی ان باعث نشاط و آرامش روح استفاده کنندگان از آن شود.

کد خبر: ۳۲٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha