۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
رستوران‌های مشهد در مرز ورشکستگی قرار دارند؛ خزان مشتری در فصل تابستان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رستوران‌های مشهد در مرز ورشکستگی قرار دارند؛ خزان مشتری در فصل تابستان

مشهد- تعطیلی مراسم عروسی و عزا و ترس شهروندان از ابتلا به کرونا به طرز بی‌سابقه‌ای موجب ریزش مشتریان رستوران‌ها در شهر مقدس مشهد شده و لذا این صنف را در تنگنای اقتصادی و کارگران مرتبط با آن را با مشکلات معیشتی روبرو کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری غذا به‌نوعی مکمل دیگر انواع گردشگری‌ها محسوب می‌شود و رستوران‌های مشهد مقدس که طبخ برخی غذاها مانند «شیشلیک» و «شُله» را که در فهرست میراث فرهنگی کشور جای داشته و در انحصار دارند جایگاه قبال قبولی در بین زائران و گردشگران به خود اختصاص دادند.

معروف‌ترین غذاهای ایران شامل چلوکباب، قورمه‌سبزی، فسنجان، دیزی سنگی، زرشک‌پلو، لوبیاپلو، خورشت قیمه، آش رشته و شیشلیک است که در این‌بین شیشلیک شاندیز و شله مشهد از غذاهای ثبت‌شده در فهرست میراث فرهنگی کشور هستند که متعلق به استان خراسان رضوی است

همه‌سال به دلیل حضور جمعیت ۲۵ میلیونی زائر و گردشگر رستوران‌های این شهر از رونق خوبی برخوردار است اما امسال متأسفانه سایه‌اندازی کرونا موجب شده تا جاذبه گردشگری نه‌تنها جذابیت خود را از دست بدهد بلکه رستوران‌های شهر به مرز ورشکستگی برسند.

رستوران‌داران مشهدی که باورشان این بود بیماری کرونا خیلی زود به پایان رسیده و پس از اتمام ماه رمضان می‌توانند بخشی از زیان‌های خود را جبران کنند اما هم چنان با بی رغبتی مردم روبرو هستند.

در همین رابطه پیرامون آشنایی مشکلات این صنف با حسن امیری رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* کرونا تا چه میزان در کاهش مشتری‌ها نقش داشته است؟
با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، فعالیت همه رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با پذیرش مشتری بلامانع و آزاد شد لذا تصور می‌شد که پس پایان ماه مبارک رمضان با افزایش مشتری همراه شویم اما متأسفانه در عمل با ریزش ۵۰ درصد مشتری و متقاضی مواجه شدیم.

متاسفانه با وجود رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی هنوز هم مردم تمایلی به خرید از رستوران‌ها و حضور در این مکان‌ها ندارند و برای استفاده از این مکان‌ها با احتیاط عمل می‌کنند.

 * اتحادیه صنف رستوران‌داران شامل چند رسته می‌شود؟
رسته اول شامل رستوران‌ها هستند، رسته دوم چلوکباب و چلوخورشت‌ها، رسته سوم تهیه غذاهای بیرون بر و رسته چهارم نیز حلیم‌پزان و کباب‌پزان شهر مشهد را تشکیل داده که مجموع این چهار رسته کترینگ ها را تشکیل می دهند.

* چند نفر عضو این اتحادیه هستند؟
در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ واحد صنفی مجاز عضو اتحادیه هستند و ۳۰۰ واحد صنفی نیز در حال تکمیل پرونده و در نوبت دریافت مجوز هستند که تقریباً تمامی اقدامات مربوط به مجوز از جمله انگشت‌نگاری، عدم اعتیاد و کلاس‌های اصناف را گذرانده و منتظر اخذ مجوزهای بهداشت هستند.

در همین راستا از مجموع یک هزار و ۲۰۰ واحد مجاز تعداد ۶۰۰ واحد رستوران و چلوکبابی، حدود ۳۵۰ مورد آشپزخانه و ۲۵۰ مورد نیز کبابی هستند.

* چند واحد صنفی به‌صورت غیرمجاز فعالیت دارند؟
تعداد ۱۰۰ واحد صنفی  غیرمجاز، شناسایی‌شده که در این راستا اخطاریه‌های لازم جهت دریافت پروانه کسب به آن‌ها داده‌شده است.

ما درواحدهای خود از ۱۰ نفر کارگر تا ۸۰ الی ۱۰۰ نفر کارگر نیز داریم البته کبابی‌ها نیروی زیادی ندارند اما آشپزخانه‌ها حداقل به پنج نفر نیرو نیاز دارند و به‌طور میانگین هر رستوران یا چلوکبابی بین ۱۵ الی ۲۰ نفر کارگر دارد.

به‌طور میانگین اگر حساب کنیم این صنف به‌طور مستقیم برای بیش از ۱۲ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.

* وضعیت رستوران‌ها با توجه به شرایط فعلی چگونه است؟
کرونا به دلیل ریزش ۵۰ درصدی مشتری متأسفانه به ۵۰ درصد از واحدهای صنفی ما ضرر جدی وارد کرده است به گونه ای که مالکان آن ها متاسفانه در حال جمع‌کردن هستند.

میزان مراجعه مردم به علت احتیاط و پیشگیری از بیماری به‌شدت کم شده  و اگر شخصی ماهی یک‌بار در بیرون از منزل غذا می‌خورد این آمار به دوماه یک‌بار رسیده است.

کرونا به دلیل ریزش ۵۰ درصدی مشتری ها متأسفانه به ۵۰ درصد از واحدهای صنفی ضرر جدی وارد کرده است به گونه ای که مالکان آن ها در حال تغییر شغل هستند

با تعطیلی مجلس‌های عروسی و عزا نیز به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری عمده واحدهای صنفی در مرز ورشکستگی قرارگرفته‌اند.

*آیا گرانی‌های اخیر در نرخ خدمات این صنف تأثیر گذاشته است؟
باید در این رابطه گفت: ارسال ۹۷ که سازمان حمایت از مصرف‌کننده نرخ‌ها را به ما اعلام کرده تابه امروز نرخ‌های جدید به ما اعلام‌نشده است و همین موضوع یکی دیگر از مشکلاتی است که به ضرر این صنف تمام‌شده است.

*چقدر نرخ نامه جدید در جبران ضرر رستوران‌ها تأثیرگذار است؟
اگر بخواهیم قیمت کالاهای امروز را با اواخر سال ۹۷ مقایسه کنیم شاهد رشد چند برابری قیمت اقلام غذایی هستیم درصورتی‌که نرخ نامه ما تغییری نکرده و همچنان ثابت باقی‌مانده است.

اگر قیمت را افزایش دهیم اداره تعزیرات با ما برخوردمی کند و اگر نرخ ثابت باشد منجر به ورشکستگی واحدهای ما خواهد شد لذا در این راستا ضرر رستوران‌داران و آشپزخانه‌ها دیده نشده است و به جرات می‌توان گفت۲۵ الی ۳۰ درصد واحدهایی که اقدام به تعطیلی واحد خودکرده‌اند  به علت ندادن نرخ نامه جدید مجبور به جمع‌کردن واحدهای صنفی شدند.

*اگر شرایط به همین شکل تا پایان سال ادامه داشته باشد فکر می‌کنید با چه مشکلاتی روبرو خواهید شد؟
ا
گر شرایط همین‌طور ادامه یابد من فکر نمی‌کنم صنف ما تا ۳ ماه دیگر دوام بیاورد و اگر مردم رعایت نکنند همه ازنظر اقتصادی به مشکل می‌خورند.

از طرفی هنوز افزایش قیمتی صورت نگرفته است هرچند تا یکی دو ماه آینده حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد به مبلغ نرخ خدمات اضافه خواهد شد اما واقعیت این است باوجود گرانی مواد غذایی و بالا رفتن دستمزدها این مبلغ ناچیزی جبران‌کننده خسارت‌ها نخواهد بود.

با شیوع کرونا متأسفانه ۲۰ درصد رستوران‌داران را از دست دادیم و لذا ادامه این شرایط موجب تعطیلی بیشتری از واحدهای این صنف خواهد شد.

هرچند تا یکی دو ماه آینده حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد به مبلغ نرخ خدمات رستوران داران اضافه خواهد شد اما واقعیت این است باوجود گرانی مواد غذایی و بالا رفتن دستمزدها این مبلغ ناچیز جبران‌کننده خسارت‌ها نخواهد بود

*توصیه شما برای حضور در رستوران‌ها با توجه به شرایط کرونا چیست؟
تقاضای من از همه مردم این است که تا حد امکان از واحدهای صنفی که پروانه کسب آن‌ها در معرض دید عموم قرار دارد غذای خود را تهیه کنند و به خاطر اختلاف قیمت چند هزارتومانی از واحدهای غیرمجاز و واحدهای زیرزمینی خرید نکنند تا  برای خود و خانواده‌شان مشکلی پیش نیاید، به هر ترتیب رستوران‌های دارای مجوز بهداشتی و مجوز فعالیت پروتکل‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت خواهند کرد .

*رستوران‌ها در شرایط وجود این بیماری ملزم به رعایت چه قوانینی هستند؟
تمام دستورات و پروتکل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت به‌تمامی اعضا ابلاغ  و به‌تمامی اعضای صنف اعلام‌شده که الزاماً باید تمامی رستوران‌ها از مواد ضدعفونی‌کننده در ورودی‌های رستوران‌ها استفاده کنند.

در این راستا تمام سالن دارها، آشپزها  و تمامی پرسنل طبق پروتکل بهداشتی ابلاغ‌شده ملزم به استفاده از دستکش، ماسک و کلاه هستند.

هم‌چنین تمامی رستوران‌ها موظف‌اند هر چهار ساعت یک‌بار محل طبخ غذا را ضدعفونی کنند و نظارت‌های لازم هم برای انجام این امورات توسط بازرسان اتحادیه در حال انجام است.

کد خبر: ۳۲٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha