۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
آیا اپراتورهای موبایل زیر بار اصلاح قیمت ها می روند؟
با وجود جریمه دو میلیاردتومانی و اخطار سازمان رگولاتوری؛

آیا اپراتورهای موبایل زیر بار اصلاح قیمت ها می روند؟

اپراتورهای موبایل با وجود اخطارهای مکرر، جریمه دو میلیارد تومانی و مخالفت علنی سازمان رگولاتوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دولت از بازگرداندن بسته های اینترنت حذف شده و تعرفه های اینترنتی به حالت قبل خودداری کردند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: با وجود جریمه ۲ میلیارد تومانی اپراتورهای همراه اول از بازگرداندن تعرفه ها و بسته های اینترنتی به حالت قبل خودداری کردند. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها (ایرانسل و همراه اول) خبر داد. 

روز ۱۱ تیرماه بود که کاربران از افزایش تعرفه‌های اینترنت همراه و کاهش حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل توسط همراه اول و ایرانسل شکایت کردند. شنبه ۱۴ تیرماه سازمان رگولاتوری به اپراتورهای تلفن همراه اخطار داد و به آنها ۱۰ روز مهلت داد تا تعرفه‌ها را به مبلغ سابق بازگردانند.
به گفته کارشناسان این سازمان، همراه اول و ایرانسل موظفند پیش از افزایش تعرفه، با سازمان رگولاتوری هماهنگ کنند اما این تعرفه‌ها بدون اطلاع این سازمان افزایش یافته است. در ادامه رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شکایت کرده و سخنگوی دولت نیز اعلام کرده بود افزایش تعرفه اینترنت توسط دو اپراتور تایید وزارت ارتباطات را ندارد و طبق گزارش وزیر ارتباطات، تایید سازمان تنظیم مقررات رادیویی را ندارد و غیرقانونی محسوب می‌شود.

سازمان رگولاتوری وزارت ارتباطات در تازه‌ترین واکنشی که به ماجرای اپراتورها داشته، اعلام کرده است با توجه به حجم جرایمی که رخ داده، برخورد با اپراتورها عبرت آموز خواهد بود. قره داغی بر این نکته تاکید کرده است که جریمه دو میلیاردی اپراتورها حکم یک اخطار را دارد اما طبق قانون و با توجه به حجم گسترده اجحاف مالی که در حق میلیون‌ها نفر از مردم شده، به‌زودی تعزیرات حکومتی بر اساس گزارش‌هایی که ارسال کردیم به شکل جدی و دقیق جرایم اپراتورها را مشخص می‌کند.

حالا باید منتظر باشیم تا سازمان تعزیرات حکومتی به این مساله ورود کند. هر چند رئیس رگولاتوری بیش از دو هفته قبل خبر از ارسال نامه به تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به این مساله داد، اما از آن سو نیز شاهد هیچ واکنشی نیستیم.

با تقسیم اینترنت ایران به دو بخش داخلی و خارجی و در نظر گرفتن اینکه اغلب ترافیکی که توسط کاربران به مصرف می رسد، ترافیک بین‌الملل حساب می‌شود، می‌توان در بهترین حالت از این ۲ گیگ که به قیمت حدود ۱۶ هزار تومان خریداری می‌شود، بین دو تا سه روز استفاده کرد.

با تقسیم اینترنت ایران به دو بخش داخلی و خارجی و در نظر گرفتن اینکه اغلب ترافیکی که توسط کاربران به مصرف می رسد، ترافیک بین‌الملل حساب می‌شود، می‌توان در بهترین حالت از این ۲ گیگ که به قیمت حدود ۱۶ هزار تومان خریداری می‌شود، بین دو تا سه روز استفاده کرد

قیمت ها به حالت سابق بازگردانده شده است
یک منبع آگاه از یکی از اپراتورهای پرطرفدار موبایل  به بازار گفت: تمامی قیمت‌ها به حالت سابق بازگردانده شده و هیچ بسته‌ای حذف نشده است. اما برخی از بسته‌های اینترنتی از کدهای دستوری USSD‌ها و نرم‌افزارها حذف شده ولی در سایت موجودند.
به گفته این منبع آگاه ترافیک اینترنت‌های بین‌المللی نیز به حالت سابق بازگردانده شده است. با این حال کاربران همراه اول و ایرانسل می‌گویند حجم بسته‌های اینترنت تغییر کرده است، به طور مثال زمان تمدید خودکار بسته‌های اینترنت همراه اول، حجم بسته‌های یک ماهه ۱۰ گیگابایتی به دو گیگابایت تغییر کرده است. این اتفاق در مورد بسته‌های هفت گیگابایتی یک ماهه نیز رخ داده است.
حسین فلاح‌جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۱۴ تیرماه اعلام کرد بالا بردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف بوده و برخورد قانونی با اپراتورها آغاز شده است.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه اپراتورها بدون رعایت قوانین و با تبانی تعرفه بسته‌های اینترنتی را افزایش دادند، گفته بود: برخی بسته‌ها را حذف کردند، برخی را اضافه کردند و اعلام کردند در سایت ما این بسته‌ها وجود دارد اما در اپلیکیشن‌ها جابه‌جا شده است. ما به اپراتورها اخطار داده‌ایم و باید ظرف ۱۰ روز رفع اثر کنند. در غیر این صورت وارد کمیته جرائم می‌شوند. این موضوع را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات حکومتی هم ارجاع دادیم.

قدم اول برای برخورد با تخلف
حسین فلاح‌جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتورها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، جریمه دو میلیارد تومانی به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در جلسه روز شنبه ۲۸ تیرماه کمیسیون تخلفات، جریمه دو میلیارد تومانی را در پروانه‌های اپراتورها اعمال و به آنها ابلاغ کردیم.
او افزود: جریمه نقدی، قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، قطعا روال‌های دیگر را در پیش خواهیم گرفت. تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، مصوبه‌های قانونی است که می‌توانیم با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کنیم.

بسته‌های جدید اینترنتی
بسته یک گیگابایتی ۳۰ روزه همراه اول ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است. بسته ۲ گیگابایتی آن ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان است. بسته ۸ گیگابایتی ۳۰ روزه صبحانت ۶ صبح تا ۱۲ ظهر، ۸ هزار تومان، ۱۲ گیگابایتی ۳۰ روزه صبحانت ۶ صبح تا ۱۲ ظهر، ۱۰ هزار تومان و بسته ۱۲ گیگابایتی ۳۰ روزه شبانت ۲ نیمه شب تا ۷ صبح، ۵ هزار و ۹۰۰ تومان شده است. بسته ۶۰ مگابایتی یک روزه هزار و ۶۰۰ تومان، بسته ۱۵۰ مگابایتی یک روزه دو هزار و ۷۰۰ تومان، بسته ۵۰۰ مگابایتی یک روزه، چهار هزار و ۷۰۰ تومان، بسته ۷۵۰ مگابایتی یک روزه پنج هزار و ۹۰۰ تومان، بسته یک گیگابایتی یک روزه، شش هزار و ۴۰۰ تومان و بسته ۳ گیگابایتی یک روزه ۹ هزار و ۹۰۰ تومان است.
قیمت بسته‌های ۷روزه نیز، بسته ۳۰۰ مگابایتی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان، بسته ۵۰۰ مگابایتی ۷ هزار تومان، بسته ۷۵۰ مگابایتی، ۸ هزار و ۳۰۰ تومان، بسته ۵/۱ گیگابایتی ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان، بسته ۵/۲ گیگابایتی ۱۳ هزار تومان، بسته ۴ گیگابایتی ۱۶ هزار تومان و بسته ۶ گیگابایتی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.
بسته‌های اینترنت ۳ ماهه، ۶ ماهه، یک ساله در سایت همراه اولمشاهده نمی‌شود.
بسیاری از بسته‌های اینترنتی ایرانسل به صورت ساعتی از ۲ تا ۷ صبح یا ۶ صبح تا ۱۲ ظهر ارائه می‌شوند. به طور مثال بسته ۵۰۰ مگابایتی داخلی روزانه از ۲ تا ۷ صبح ۲۰۰ تومان است.
بسته‌های ۳۰ روزه با حجم یک گیگابایت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ۲ گیگابایت ۱۴ هزار تومان، ۳ گیگابایت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، ۴ گیگابایت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ۵ گیگابایت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ۷ گیگابایت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و بسته ۳۰ روزه ۱۰ گیگابایتی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.
قیمت بسته‌های اینترنت ۱۵ روزه، ۴۰۰ مگابایت هفت هزار تومان، ۷۵۰ مگابایت ۹ هزار تومان، ۵/۱ گیگابایت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ۵/۲ گیگابایت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۵/۳ گیگابایت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، ۵ گیگابایت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.
بسته‌های اینترنت ۷ روزه ۲۰۰ مگابایتی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان، ۳۰۰ مگابایتی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، بسته ۷۵۰ مگابایتی ۸ هزار و ۳۰۰ تومان، بسته ۵/۱ گیگابایتی ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ۵/۲ گیگابایتی ۱۳ هزار تومان است. بسته اینترنتی ۳۵ گیگابایتی ۱۸ هزار تومان است. بسته‌های روزانه و ۳ روزه نیز موجود است. به جز آن ایرانسل بسته‌های اینترنت ۱۲۰ روزه نیز عرضه کرده است. بسته اینترنتی ۱۵ گیگابایتی ۱۲۰ روزه ۵۴ هزار تومان، بسته اینترنتی ۲۵ گیگابایتی ۱۲۰ روزه ۷۸ هزار تومان است.
حال خود مقایسه کنید تفاوت‌ها را با تعرفه‌ها و بسته‌های پیشین.

کد خبر: ۳۲٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha