۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
منشأ سود کلان کارگزاری‌های بورس انحصارگرایی است
یک کارشناس اقتصادی:

منشأ سود کلان کارگزاری‌های بورس انحصارگرایی است

پیله فروش، عضو هیئت علمی دانشگاه درباره کارمزدهای معاملات در بازار بورس گفت: منشأ سود و درآمدهای عظیمی که در این مدت نصیب کارگزاری‌ها شده چیزی جز انحصار گرفتن مجوز کارگزاری از سازمان بورس نیست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، میثم پیله فروش کارشناس اقتصادی گفت: دولت از ابتدای سال ۹۷ طی تصمیمی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به کالاهای اساسی تخصیص داد اما همچنان شاهدیم که آمارهای مختلف و متعددی از برنگشتن کالا از ارزهای گرفته شده منتشر می‌شود.

وی افزود: سوال اینجاست که در سال ۱۳۹۹ هم می‌توان بخشی از منابع حاصله را به بهانه ارزان نگه داشتن معیشت مردم تحویل یک مشت دلال و وارد کننده داد و بعد هم منتظر نشست که آیا کالا را وارد کشور می‌کنند یا خیر و آیا دولت نمی‌خواهد این روش مفسده برانگیز را تمام کند!؟

این پژوهشگر اقتصادی با ارائه پیشنهادی در این خصوص گفت: دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توانست اینطور هم عمل کند که اگر هر کسی با هر ارزی جنس مورد نظر را در گمرکات تحویل دهد به قیمت سامانه نیما حساب کند و ریال تحویلش دهد چون با این کار هم تعداد واردکنندگان به شدت افزایش پیدا می‌کرد و هم بازی‌های بانک مرکزی تمام می‌شد.

در ادامه این گفتگوی اقتصادی، یارمحمدیان اظهار کرد: گاهی اینطور برداشت می‌شود که این نامه‌ها اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند درحالیکه چنین نیست و همه مخاطبان و نویسندگان در یک تیم قرار دارند.

او درباره بخشی از این نامه که به ناهمخوانی بورس با فرض‌های اقتصادی کشور و لزوم اخذ مالیات بر خرید و فروش سهام و کنترل بورس بازی اشاره دارد گفت: ما از اسفند سال گذشته شاهد رشد هیجانی در معاملات بورس هستیم و دلیل این ناسازگاری هم این است که بسیاری از شرکت‌ها در بازار سرمایه با وجود زیان انباشته و فروش نداشتن اما سهامشان به صورت شتابان در حال افزایش است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رشد شاخص‌ها و شاخص کل بورس با افزایش درآمد و قیمتها سنخیتی ندارد گفت: پیشنهاداتی از گذشته مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و البته ناظر بر خرید و فروش سهام‌های کلان و نه سهام‌های خرد مطرح می‌شد اما به دلیل آماده نبودن پیش نویس آن در مجلس نهایتاً منتفی شد.

یارمحمدیان متذکر شد: فراموش نکنیم که عایدی بزرگی نصیب سهامداران می‌شود و این عایدی می‌تواند روحیه سفته بازانه را به جامعه تزریق کند و منجر به رفتارهای هیجانی و افت شدید شود ضمن اینکه طبق ارزیابی‌های کارشناسان این بازار، در حال حاضر وضعیت طوری است که سهامداران قبلی در حال خروج و سهامداران جدید در حال ورود به این بازار هستند و این برای بازار بورس خطرناک است.

او همچنین درباره کارمزدهای معاملات در بازار بورس گفت: منشأ سود و درآمدهای عظیمی که در این مدت نصیب کارگزاری‌ها شده چیزی جز انحصار گرفتن مجوز کارگزاری از سازمان بورس نیست.

کد خبر: ۳۲٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha