۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشت و صنعت/ ویرانی، تنها ثمره دوره مدیریت دولتی
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان خبر داد

۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشت و صنعت/ ویرانی، تنها ثمره دوره مدیریت دولتی

اردبیل- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان گفت: در یک سال اخیر بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به شکل دارایی ثابت در کشت و صنعت مغان انجام‌شده است.

بازار؛ گروه استان ها: جلال گلچین در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی تحولی جدی در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال در این بنگاه اقتصادی انجام‌شده که علاوه بر تزریق دارایی ثابت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان، نقدینگی شرکت نیز از طریق مالک این مجموعه تأمین‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ‌وقت در تأمین اعتبار برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و پرداخت حقوق کارکنان با کمبودی روبرو نبودیم و همواره سر موعد مقرر حقوق پرسنل به همراه رفاهی پرداخت‌شده است.

مدیران سابق در برابر نابودی زیرساخت‌ها پاسخگو باشند
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان به حاشیه‌های تولیدشده علیه کشت و صنعت مغان و سرمایه‌گذار آن اشاره کرد و گفت: برخی افراد که منافع شخصی و حزبی آن‌ها در کشت و صنعت به خطر افتاده اقدام به تحریک رسانه‌ها و فضای مجازی در تخریب موفقیت‌های کشت و صنعت مغان در یک و نیم سال اخیر می‌کنند اما همه تلاش آن‌ها ناموفق است.

گلچین افزود: این بنگاه اقتصادی در این شرایط سخت کشور به مجموعه‌ای موفق در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری و افزایش توان صادراتی تبدیل‌شده و ضرورت دارد همه به این مجموعه کمک کنند تا در منطقه مرزی دامنه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال آن گسترده شود.

وی بیان کرد: با فعالیت‌های متنوعی که در کشت و صنعت در حال انجام است این مجموعه را باید به پیشانی موفق نظام اسلامی در منطقه شمال غرب تبدیل کرده و زمینه برای توسعه و توانمندی آن همچنان فراهم است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان ادامه داد: مدیران سابق کشت و صنعت باید در برابر ویرانی باغات، مستهلک شدن کارخانه چغندرقند و زهدار شدن یک هزار هکتار از اراضی مرغوب منطقه و نابودی بسیاری از زیرساخت‌ها پاسخگو باشند تا بسیاری از حقایق و نقاط تاریک مدیریت سابق کشت و صنعت مشخص شود.

گلچین تصریح کرد: در یک سال گذشته برای احیای کارخانه قند مغان ۵۷ تن رنگ و به مقدار زیاد ورق استیل تأمین‌شده و در کنار آن ۱۷۰ هکتار باغات کشت و صنعت مغان در حال نوسازی و بهینه‌سازی است.

وی گفت: بسیاری از زیرساخت‌های کشت و صنعت در سال‌های گذشته از بین رفته بوده که باید گفت؛ این نتیجه مدیریت دولتی در نابودی تمام زیربناها در کشت و صنعت بوده که این مجموعه را به خاک سیاه نشانده بود.

راه‌اندازی مجموعه سورتینگ و بسته‌بندی میوه در کشت و صنعت
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان اظهار کرد: در سال جاری فعالیت‌های خوبی در کشت و صنعت انجام‌شده که با اولویت کشت بهاره را انجام دادیم تا نسبت به کشت ذرت سیلویی برای تأمین نیاز دام‌پروری اقدام شد.

گلچین اولویت دیگر کشت و صنعت را کاشت چغندر بهاره باهدف تأمین نیاز کارخانه قند اعلام و خاطرنشان کرد: در بخش باغات نیز برداشت میوه از خردادماه شروع‌شده و ما نسبت به سال گذشته به‌رغم عمر بالای درختان سعی کردیم تا میوه باکیفیتی را تولید و روانه بازار داخلی و حتی خارجی کنیم.

وی بیان کرد: تجهیزات سورتینگ برای استقرار در باغات میوه از کشور ایتالیا خریداری‌شده و قرار است ظرف دو سه ماه آینده پیشرفته‌ترین دستگاه سورتینگ و بسته‌بندی میوه وارد کشت و صنعت مغان شود.

کنسرو زیتون مغانه وارد بازار می‌شود
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان افزود: در کنار توسعه کشت زیتون دستگاه‌های جدید برای کارخانه روغن‌کشی و فرآوری زیتون از ایتالیا خریداری‌شده که به دلیل شیوع کرونا، کامیون‌ها امکان بارگیری این محموله را ندارند ولی تلاش بر این است تا ماه آینده هم‌زمان با برداشت زیتون این تجهیزات مستقر تا روغن‌کشی و تولید کنسرو زیتون بانام مغانه انجام‌شده و محصول وارد بازار مصرف شود.

گلچین ادامه داد: در بخش دام‌پروری سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام‌شده و برای اولین بار قرار است سالن فریزتال گاوداری شیری راه‌اندازی شود تا ۵۷۰ رأس گاو شیری با آرامش کامل نگهداری و مورد تغذیه قرار گیرند.

وی افزود: در سال جاری و همچنین اوایل سال آینده سعی بر این است تا همه ۵۵۰۰ رأس گاو شیری صاحب فریزتال شوند.

خرید ۵۰ هزار رأس گوسفند خارجی برای کشت و صنعت مغان
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان افزود: کار شاخص ما در بخش دام‌پروری احیای گوسفندداری و فعال کردن این بخش بود که در سال‌های گذشته این سالن متروکه و بلااستفاده باقی‌مانده بود که سعی می‌کنیم با خرید ۵۰ هزار رأس گوسفند نژاد مغانه گوسفندداری مغانه را احیا و این نژاد را زنده کنیم.

گلچین به خرید ۵۰ هزار گوسفند مرینوس استرالیا، نیوزلند و فرانسه اشاره کرد و گفت: امیدواریم امسال مرکز گوسفندداری صنعتی را در کشت و صنعت راه‌اندازی کنیم.

وی اورهال و نوسازی کارخانه قند مغان اشاره و تصریح کرد: کارخانه قند امسال با ظرفیت بیشتر نسبت به سال‌های گذشته اقدام به تولید شکر خواهد کرد که برای نوسازی این کارخانه ۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان بیان کرد: تا مهرماه ۲ میلیارد تومان دیگر در این کارخانه هزینه خواهد شد تا با خرید ۷ هزار تن شکر خام زمینه تولید شکر خوراکی با ورود چغندرقند به این کارخانه فراهم آید.

رب مغانه وارد بازار داخلی و خارجی می‌شود
گلچین از راه‌اندازی کارخانه رب خبر داد و اظهار کرد: تا فصل برداشت گوجه در مغان این کارخانه راه‌اندازی می‌شود تا با خرید محصول مازاد کشاورزان منطقه به‌تدریج رب‌گیری آغازشده و در پائیز و زمستان با بسته‌بندی مناسب به‌صورت شیشه‌ای و پاستوریزه وارد بازار داخلی شده و قسمتی از آن نیز به روسیه صادر شود.

وی ادامه داد: شرایط مناسبی برای کشت گیاهان باارزش افزوده در این مجموعه فراهم آمده تا با کشت گیاهان صنعتی صنایع تبدیلی راه‌اندازی و از خام‌فروشی محصولات جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان بیان کرد: شرکت کشت و صنعت تلاش می‌کند تا با جلوگیری از خام‌فروشی همه محصولات خود را باارزش افزوده بیشتر وارد بازار داخلی و خارجی کرده تا بیشترین منافع اقتصادی نصیب منطقه مغان شود.

تولید ۶ هزار تن میوه در کشت و صنعت مغان
گلچین این اقدام را در راستای تقویت صادرات و تأمین ارز موردنیاز ارزشمند خواند و اظهار کرد: در کشت و صنعت مغان بخش باغات متأسفانه با مدیریت سنتی به شرایط نابودی کشیده شده بود که در این یک و نیم سال سعی کردیم به ارتقای کیفیت تولید میوه‌های سردرختی کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با تغذیه مناسب درختان و استفاده از تجهیزات مدرن مبارزه با آفات و تأمین کود شیمیایی موردنیاز ارتقای کیفیت محصولات انجام‌شده  و در ۳۰ هکتار اراضی نیز انواع درختان مثمر کاشت شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان گفت: ما موفق شدیم ۱۷۰ هزار اصله نهال جدید در بخش باغات کشت و صنعت مغان غرس کنیم که با این شرایط پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید میوه در این مجموعه به ۶ هزار تن برسد.

گلچین تصریح کرد: تولید هلو و شلیل در ارقام مختلف، گیلاس، آلبالو، گوجه‌سبز، بادام و فندق ازجمله این محصولات است که ۳۵ رقم محصولات سردرختی در مغان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی حرف اول و آخر اقتصاد دنیا است و برای رسیدن به حداکثر سود و تولید باید بخش اقتصاد را به فعالان خصوصی سپرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان گفت: برای تأمین سرمایه موردنیاز و تقویت خریدوفروش و صادرات ضرورت دارد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود تا دولت نیز با تقویت نظارت و همچنین بسترهای موردنیاز در بخش تولید و تأمین امنیت به کمک این حوزه بیاید.

گلچین در پایان اظهار کرد: با همراهی مسئولان استانی سرمایه‌گذاری خوبی در کشت و صنعت مغان آغازشده که ایجاد این شرایط خارج از توان مدیریت دولتی بوده و امیدواریم با نظارت و حمایت‌های مستمر این فعالیت‌ها شکل و قالب بهتری به خود بگیرد.

کد خبر: ۳۱٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha