۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
رشد نقدینگی با ظرفیت واقعی اقتصاد همخوانی ندارد
کارشناس پولی و بانکی:

رشد نقدینگی با ظرفیت واقعی اقتصاد همخوانی ندارد

ندری، کارشناس پولی و بانکی گفت: رشد نقدینگی در حال حاضر با ظرفیت‌های واقعی اقتصاد، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور همخوانی ندارد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «کامران ندری» افزود: جمع سپرده‌های دیداری و مدت دار بعلاوه اسکناس مسکوک به اصطلاح «نقدینگی» گفته می‌شود.

وی اظهارداشت: در ایران، نقدینگی که بوسیله نظام بانکی خلق می‌شود بیشتر مورد توجه است این در حالی که نقدینگی منحصربه آن چیزی که در نظام بانکی خلق می‌شود، نیست.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: دارایی‌هایی که در بازارهای مالی ایجاد می‌شود برای مثال همین سهامی که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد یا اوراق بهادار دولتی هم در یک تعریف موسع تری می‌توانند به عنوان نقدینگی محسوب شوند.

وی افزود: تصوری در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه نقدینگی منحصر است به آن نقدینگی که فقط در نظام بانکی خلق می‌شود و فکر می‌کنند بازار سرمایه جذب کننده نقدینگی است در حالی که خود بازار سرمایه در حال ایجاد یک نوع نقدینگی است.

ندری بیان داشت: گرچه به اندازه نقدینگی که در نظام بانکی خلق می‌شود «نقد نیست» یا «درجه نقد بودنش کمتر» است ولی آنهم یک نوع نقدینگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نقدینگی که در بازار سرمایه تولید می‌شود هم با تورم ارتباط دارد.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: اگر مسئولان نگران رشد نقدینگی در اقتصاد کشور هستند و گفته می‌شود رشد نقدینگی باعث شده مملکت دچار یک تورم مزمن در چهار دهه گذشته باشدو از این جهت هم ایران در دنیا رکوردار است این فقط منحصر به نقدینگی که در نظام بانکی (بانک مرکزی و بانک ها) نیست بلکه تولید نقدینگی همین الان در بازار سرمایه با سرعت به مراتب بیشتراز رشد نقدینگی در نظام بانکی جریان دارد.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی تولیدی در بازار سهام هم می تواند آثار و تبعات تورمی داشته باشد، افزود: قبلاً نقدینگی که در بازار سرمایه ایجاد می شد توجهی نمی شد چون رشد خیلی بالایی نداشت.

ندری با اعلام اینکه نقدینگی برای کشور یک نعمت است، اظهارداشت: آن چیزی که در حال حاضر برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کرده رشد بالای نقدینگی است.

وی ادامه داد: این رشد با ظرفیت‌های واقعی اقتصاد، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور همخوانی ندارد.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: رشد نقدینگی در سه ماهه اول سال جاری ۷,۳ درصد بوده جدا از رشد نقدینگی که طی این مدت در بازار سرمایه اتفاق افتاده است.

وی افزود: الان نگرانی اصلی خیلی معطوف به آن نقدینگی که در نظام بانکی خلق می‌شود نیست بلکه ایجاد نقدینگی در بازار سرمایه است.

ندری بیان داشت: پایه شکل گیری نقدینگی در اقتصاد آن چیزی که بانک مرکزی خلق می‌کند که به اصطلاح «پایه پولی» گفته می‌شود.

وی ادامه داد: سال ۹۸ هم رشد پایه پولی (۳۲,۷ درصد) از رشد نقدینگی (۳۱.۳ درصد) بیشتر بوده است.

این کارشناس پولی و بانکی یادآورشد: علت اصلی رشد پایه پولی در سال گذشته رشد خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی بوده است.

کد خبر: ۳۱٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha