۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
داستان جراحی های زیبایی حیوانات دروغ است/ لال کردن حیوانات کاری غیر اخلاقی در کلینیک های دامپزشکی!
رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در گفت وگو با بازار عنوان کرد

داستان جراحی های زیبایی حیوانات دروغ است/ لال کردن حیوانات کاری غیر اخلاقی در کلینیک های دامپزشکی!

پای حیوانات خانگی هم گویا به کلینیک های جراحی های زیبایی باز شده است. البته رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران این ادعا را رد کرده و می گوید به جز تیز کردن گوش سگ های بزرگ همچون نژاد دوبرمن هیچ جراحی زیبایی روی حیوانات انجام نمی شود.

بازار؛ گروه ایران: «فرم دادن به بینی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان، تیز کردن گوش ۲ تا ۵ میلیون تومان، افتادگی پلک ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و جراحی رحم ۲ تا ۴ میلیون تومان». اینها ریز هزینه جراحی‌های زیبایی در کلینک‌های پایتخت نیست. هزینه‌هایی است که گفته می‌شود از برخی از صاحبان سک و گربه که می‌خواهند حیواناتی زیبا و البته شاید منحصر به فردی داشته باشند، حاضر به پرداخت آنها می شوند. این خبر تلخ و دردناک در حالی در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است که پیام محبی آن را رد کرده و  به بازار می‌گوید: «هیچ جراحی زیبایی در کشور روی حیوانات انجام نمی‌شود. بیشتر جراحی‌هایی که روی حیوانات انجام می‌شود مربوط به شکستگی و عقیم سازی است.»

 با این وجود فعالین این حوزه می‌گویند که پای گرانی دلار به بازار آنها هم باز شده و در ماه‌های گذشته هزینه‌های جراحی و حتی واکسیناسیون حیوانات چند برابر شده است. حیدرنژاد دامپزشک در اینباره به بازار می‌گوید: بیشتر اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی حیوانات وارداتی است و به همین دلیل هر گونه تغییر در قیمت دلار هزینه نگهداری حیوانات را هم بالا می‌برد. به همین دلیل اقلام مورد نیاز حیوانات خانگی از غذا و واکسن گرفته تا قفس‌های نگهداری آنها این روزها چند برابر شده است.

تیز کردن گوش برای شنوایی بهتر یا قیافه زییاتر
هرچند که رئیس سابق جامعه دامپزشکان در ابتدای سخنان خود جراحی زیبایی را برای حیوانات از ریشه بی اساس می‌داند اما در ادامه به نکاتی اشاره می‌کند که نمی‌توان آن را بی ارتباط با این موضوع دانست. به گفته محبی، برخی از نژادهای بزرگ مثل دوبرمن به دلیل افتادگی گوش، شنوایشان در بزرگسالی دچار مشکل می‌شود. بر همین اساس برخی از صاحبان این سگ‌ها برای جلوگیری از این اتفاق در سن در تولگی کم اقدام به تیز کردن گوش این حیوانات می‌کنند. جراحی آن بدین صورت است که در تولگی بخشی از گوش سگ بریده می‌شود تا وزن گوش کمتر شده و غضروف آن قادر به نگهداری وزن آن باشد. البته هدف اصلی آن زیبایی نیست.

او ادامه داد : این نژادها معمولا  به عنوان سگ نگهبان یا سگ پلیس استفاده می‌شوند نیاز به قدرت شنوایی بالایی دارند در غیر این صورت کارآیی آنها تا حد قابل ملاحظه ای افت خواهد کرد.

از لال کردن حیوانات تا جراحی رحم
اما تغییر صدای حیوانات از دیگر شایعات این روزهای فضای مجازی است که محبی در اینباره می‌گوید: برخی از صاحبان حیوانات خواهان لال کردن حیوانات خود هستند که یک کار بی نهایت غیر اخلاقی است که تنها تعداد معدودی از دامپزشک‌های متخلف حاضر به انجام این کارها می‌شوند. البته این جراحی جز عمل‌های زیبایی محسوب نمی‌شود مگر قرار است که سگ آواز بخواند.

 عقیم سازی برای کنترل جمعیت از دیگر اقداماتی است که رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران آن را تایید کرده و میگوید بسیاری از صاحبان حیوانات ناچار به انجام این کار هستند که البته این روزها برخی از رسانه‌ها سعی دارند تا با استفاده از عنوان جراحی رحم آن را اتفاقی جدید جلوه دهند.

ویزیت حیوانات گران تر از انسان‌ها
البته این روزها گرانی را هم باید به تمامی ‌مشکلات دارندگان حیوانات خانگی اضافه کرد. به عنوان مثال معاینه ساده یک سگ یا گربه خانگی در بیمارستان دامپزشکی حداقل ۷۵ هزار تومان خرج روی دست شما می‌گذارد. البته اگر می‌خواهید حیوان خانگی خود را به کلینک‌های خصوصی ببرید باید دست کم ۲۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنید. ضمن اینکه این هزینه در کلینیک‌های خصوص شمال تهران خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. ناگفته نماند که یک واکسیناسیون ساده هم حدود ۱۹۵ هزار و یک آزمایش بیش از ۳۰۰ هزار هزینه دارد. جدای از  هزینه های دارویی و سلامت محور افرادی برای حیوانات خانگی‌شان هزینه‌های بسیار گزافی می‌کنند و به تهیه امکانات لاکچری مانند انواع لباس‌های فصل، مهمانی و سفر، تخت، اتاق ویژه، قلاده و غذاهای خشک خارجی بسیار گران‌قیمت می‌پردازند.

کد خبر: ۳۱٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha