۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
«تامین نقدینگی» مشکل ۷۰درصد واحدهای تولیدی تهران؛ موج بیکاری در راه است
پیگیری بازار؛

«تامین نقدینگی» مشکل ۷۰درصد واحدهای تولیدی تهران؛ موج بیکاری در راه است

تهران- تامین نقدینگی همچنان یکی از مهم‌ترین معضلات واحدهای تولیدی در تهران است، به طوری که بسیاری از فعالان صنعتی پیش بینی می کنند، در صورت عدم رفع این معضل شاهد موج بیکاری ها در این استان خواهیم بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار در گزارشی که ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸ با عنوان « معضل تامین سرمایه، وبال صنعتکاران پردیسی/ مالیات بر ارزش افزوده صحیح اجرا شود » روی خروجی خود برد، به بررسی معضلات صنعت‌کاران پردیس در شمال شرق استان تهران برای تأمین سرمایه پرداخت و گلایه‌های موجود در خصوص نحوه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت.

اما واقعیت اینجا است، که مشکل تأمین سرمایه و نقدینگی یکی از معضلات مهم صنعتگران و تولیدکنندگان در سراسر استان تهران است، که طبق گزارشی که ۲۸ دی ۱۳۹۸ منتشر شد، قبل از شیوع کرونا نیز وجود داشته است و با شیوع ویروس خطرناک کرونا اکنون شاهد تشدید این مشکل هستیم.

استان تهران، درحالی‌که باوجود جا دادن پایتخت کشور در خود از موقعیت استراتژیک بهره می‌برد، که در بسیاری از مواقع نیز قانون « منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» سبب رکود صنایع در این استان شده است، اما درهرصورت نزدیکی به‌پایتخت مزیت قابل‌توجهی است، که تولیدکنندگان تهرانی می‌توانند، از آن برای ارتقا واحد صنعتی خود بهره گیرند.

اما بسیاری از این صنعتگران کمبود نقدینگی را یکی از معضلات بر سر راه خود می‌دانند، که به‌ویژه در شرایط کرونایی بسیاری از این واحدها را تا مرز تعطیلی و ورشکستگی نیز کشانده است.

بسیاری از واحدهای تولیدی پوشاک برای مهرماه با مشکلات جدی مواجه می‌شوند
مدیر مالی یکی از واحدهای تولیدی پوشاک که در شهرک صنعتی « عباس‌آباد» پاکدشت فعالیت می‌کند، با گلایه از وعده‌های مسئولین برای پرداخت وام اظهار داشت: مسئولین مرتباً از اعطا تسهیلات برای واحدهای تولیدی و کمک‌های کرونایی سخن می‌گویند، درحالی‌که زمانی که برای دریافت چنین تسهیلاتی به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌گویند خبری از این وام‌ها ندارند.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید، بانک‌ها به حرف‌های مسئولین بی‌اعتنا هستند، نه خبری از تعویق اقساط تسهیلات است، نه اعطا وام و نه چیز دیگر، اقساط سه ماه قبلی که معوق شد، نیز باید طی ماه‌های تیر و مردادماه تسویه شود، وگرنه می‌گویند، جریمه تأخیر ماه‌های معوق شده را نیز دریافت می‌کنند، نمی‌دانیم، سخنان مسئولین نمایشی است و یا اجرایی، اگر اجرایی است، پس چرا سازوکاری برای آن در بانک‌ها پیش‌بینی‌نشده است.

این فعال تولید که حمیدرضا نام داشت، پیش‌بینی کرد، بسیاری از واحدهای تولیدی پوشاک برای مهرماه با مشکلات جدی مواجه شوند و گفت: باید برای تولید پوشاک پاییزه و زمستانه مواد اولیه تهیه کنیم، اما نه مواد اولیه در بازار پیدا می‌شود و نه نقدینگی برای خرید مواد اولیه داریم و نه حمایتی از سوی دولت و مسئولین مشاهده می‌شود، گویی هیچ‌کس به هیچ‌کس نیست و صنعت دلسوز و متولی ندارد.

باید شاهد موج بیکاری‌ها طی یکی دو ماه آینده باشیم
تولیدکننده دیگری که در زمینه تولید فوم مبل در پیشوا فعالیت می‌کرد، به خبرنگار بازار گفت: رئیس‌جمهور و دیگر مسئولین بارها و بارها از اعطا وام به واحدهای صنعتی برای حفظ اشتغال خبر داده‌اند، اما تاکنون ریالی از این وام‌ها را دریافت نکرده‌ایم، وضعیت مواد اولیه هم که نابسامان است.

حسین اضافه کرد: با ممنوعیت پروازها، اکنون باید مواد اولیه را چند برابر بخریم، مشتری هم که نداریم، مشکل نقدینگی نیز حل‌نشده است و خبری از حمایت‌های دولتی هم نیست، پس باید شاهد موج بیکاری‌ها طی یکی دو ماه آینده باشیم.

وی گفت: ما محدودیت‌ها و شرایط سخت دولت را درک می‌کنیم، اما توقع داریم، به وعده‌های خود عمل کنند، در این بازار آشفته اگر پول نقد نباشد، کسی ماده اولیه نمی‌فروشد، از سویی دیگر باید فوم‌های تولیدی خود را با چک‌های دو الی سه‌ماهه به مشتری‌ها بفروشیم، به همین دلیل به‌شدت به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز داریم.

این تولیدکننده تعداد کارگران واحد تولیدی خود را ۲۸ نفر اعلام کرد و افزود: ما با کارگرانمان رابطه دوستانه داریم و نمی‌خواهیم، در حد توان حتی یک نفر هم تعدیل شود، به همین دلیل کارگران را جمع کردیم و برایشان شیفت های چرخشی یک روز درمیان گذاشتیم، که حداقل بدانند ۱۵ روز در ماه کار دارند و از سوی دیگر به آن‌ها اعلام کردیم، که درصورتی‌که کار بهتری پیدا کنند می‌توانند، به‌طور دائم و یا موقت از پیش ما بروند، تا فضا برای افراد باقیمانده بازتر شود، چراکه واقعاً چرخ اقتصاد و تولید خوابیده و کاری نیست، که کارگری بخواهد.

گلایه از عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز ضمن تائید گلایه‌ها از عدم همکاری برخی بانک‌ها برای اعطا وام و سرمایه در گردش به تولیدکنندگان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نباید این عدم همکاری بانک‌ها به‌پای نبود قابلیت و توان پرداخت تسهیلات نوشته شود، چراکه توان تأمین مالی خوبی برای حمایت از تولید وجود دارد و مصوبات مناسبی نیز در ستاد مقابله با کرونا برای حمایت از واحدهای صنعتی آسیب‌دیده داریم.

حشمت اله عسگری اضافه کرد: این تسهیلات در قالب تأمین سرمایه در گردش و نیز حفظ اشتغال موجود به واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود و علاوه بر آن نیز حمایت‌های خوبی در خصوص تقسیط حق بیمه سهم کارفرمایان و نیز تعویق پرداخت قبوض آب و برق و گاز شده است، که سعی داریم، شرایط برای تمدید این حمایت‌ها فراهم شود.

وی با مهم توصیف کردن نقش واحدهای تولیدی در چرخه اقتصاد و اشتغال گفت: اگر واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی و پرداخت حقوق و تأمین مواد اولیه مواجه شوند و نتوانند کالاهای موردنیاز را تولید و به بازار عرضه کنند، شاهد ایجاد مشکلات فراوانی در چرخه اقتصاد خواهیم بود.

۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان تهران مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش دارند
رئیس سازمان صمت استان تهران نیز به وجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن اشاره کرد و به خبرنگار بازار گفت: در این شرایط شیوع کرونا نیز ضربه‌های جبران‌ناپذیری به واحدهای صنعتی وارد کرد، که می‌بایست، با حمایت از این واحدها به‌عنوان بازوهای کشور در جنگ اقتصادی از شرایط سخت پیش رو عبور کنیم.

یدالله صادقی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی تهران در حال حاضر مشکل نقدینگی دارند، که پذیرفتنی نیست، یک واحد تولیدی با سرمایه‌ای قابل‌توجه آماده کار باشد، اما کمبود نقدینگی سبب تعطیلی کار و تعدیل کارگران شود، لذا در این بخش از بانک‌ها انتظار همکاری بیش‌ازپیش داریم.

استان تهران با دارا بودن یک‌پنجم جمعیت کشور و موقعیتی استراتژیک و تأثیرگذاری یک سومی در اقتصاد، مسائل اجتماعی، سیاست و دیگر مسائل روز کشور مستعد توجه بیش‌ازپیش مسئولان برای پشت سر گذاشتن مشکلات، به‌ویژه در حوزه تولید و اشتغال است.

در این راستا نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه‌های خدمات رسان دولتی، بانک‌ها و نیز ادارات مالیاتی و مراکز تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی هستیم، تا شرایط ایجاد امنیت شغلی برای کارگران شاغل در مراکز تولیدی و کارآفرینان فراهم آید.

کد خبر: ۳۱٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha