۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
وقتی فناوری به یاری سلامت می شتابد/ تولید سوسیس از گوشت ماهی در آذربایجان غربی
گفتگوی بازار با مدیرعامل شرکت دانش بنیان؛

وقتی فناوری به یاری سلامت می شتابد/ تولید سوسیس از گوشت ماهی در آذربایجان غربی

ارومیه- یک شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی با تولید سالانه هفت هزار تن فرآورده گوشتی از ماهی به یاری سلامت جسمی مردم شتافته است.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها شاهد تاکیدات پزشکان در مدیریت مصرف فرآورده‌های گوشتی به ‌ویژه فرآورده های عمل آوری شده اعم از سوسیس‌، کالباس‌، هات داگ‌ها، سالامی‌ها و انواع کنسرو شده ‌ها هستیم.

بی‌شک بسیاری از فرآورده‌های گوشتی تولید شده، حاوی ترکیبات خطرناکی هستند که در هنگام تولید به آنها افزوده شده و بر روی سلامتی افراد تاثیر منفی دارند.

اما دانشمندانی هستند که با تاسیس شرکت‌ها، کارخانه‌ها و افزودن ترکیبات بی‌خطری همچون گوشت ماهی در تولید فرآورده‌های گوشتی از جمله سوسیس، مراقب سلامت انسان در هنگام استفاده از این محصولات هستند.

شرکت دانش بنیان فرآور آبزی پارس گلستان پارک علم‌ و ‌فناوری آذربایجان غربی، اولین شرکت تولید کننده سوسیس و کالباس از گوشت ماهی است که سالانه هفت هزار تن فرآورده گوشتی تهیه شده از ماهی وارد بازار می‌کند.

کاوه رحمانی فرح، مدیرعامل تعاونی دانش بنیان فرآور آبزی پارس گلستان پارک علم ‌و فناوری آذربایجان غربی طی گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص نحوه تاسیس و ایجاد خط تولید این شرکت سخن می گوید که در ادامه می خوانید.

* ایده تولید سوسیس و محصولات فرآوری شده از گوشت ماهی از چه سالی آغاز و به ثبت رسید؟
ایده تولید فرآورده‌های گوشتی از سوسیس در دوران دانشجویی بنده و از سال ۸۸ آغاز شده بود و پس از تکمیل نحوه تولید این محصول در همان سال با عنوان فرمولاسیون روش تهیه سوسیس از گوشت ماهی، ثبت اختراع شد. این اختراع در سال ۹۰ به بنیاد نخبگان کشور فرستاده شد و مهر تایید توسط این بنیاد به طرح زده شد.

* شرکت دانش بنیان فرآور آبزی پارس گلستان چگونه و با مشارکت چه کسانی تاسیس شد؟
سال ۹۱ با این ایده و ثبت اختراع، در جشنواره‌ها و محیط های فنی و نوآوری حضور پیدا کردیم و از وجود ارگان های حمایتی از طرح های تولیدی با ایده های ناب مطلع شدیم.

تعاونی دانش بنیان فرآور آبزی گلستان در ارومیه با اجاره خط تولید از کارخانه ‌جات، شروع به تولید بدون کارخانه کرد اما به دلیل نداشتن امکانات آماده ‌سازی کارخانه‌جات و کاهش کیفیت محصول با عنوان گالیت، از تولید بدون کارخانه دوری گزیده شد.

در اوایل سال ۹۳ قرارداد فروش دانش فنی نوشته شده و این اختراع با تمرکز بر مطالعات مکان‌یابی، توجیه اقتصادی، افزایش تنوع محصول، بهبود کیفیت و یافتن گونه‌های دیگر فروخته شد و پس از تکمیل دانش فنی در سال ۹۵ در جشنواره فستیوال فرصت های سرمایه گذاری در صنعت غذا توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ایران بر روی فرابورس قرار گرفت و به صورت رسمی فروخته شد. پس از چندی نیز شرکت اسپی ناف به نام شرکت دانش سلامت خوراک یاران به ثبت رسید.

* محصول شرکت ثبت ‌شده در چه سالی بر روی خط تولید رفت؟
در سال ۹۶ یک کارخانه با مشارکت و همکاری های مختلف در همدان بررسی و خریداری شد. اما به دلیل نداشتن امکانات کافی به مدت یکسال خط آماده‌سازی این کارخانه بازسازی و طراحی شده و از اسفندماه سال ۹۷ محصول فرآرده‌های گوشتی از ماهی با نام ماهیسا تولید و وارد بازار فروش شد.

* میزان تولید سالانه محصولات این کارخانه چقدر بوده و برای چند نفر اشتغال زایی شده است؟
میزان خط تولید سالانه محصولات فرآورده‌های گوشتی ماهی، هفت هزار تن است که با اشتغال زایی برای ۳۰ نفر، این محصول به صورت عمده در سراسر کشور پخش و به فروش می‌رسد.

البته به زودی ظرفیت خط های تولید را گسترش داده و با توجه به استقبال خوب بازار از محصول، در صدد راه اندازی خطوط مختلف واحد هستیم.

کد خبر: ۳۱٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha