۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه و افزایش تقاضا دلایل گرانی خودرو هستند
کارشناس صنعت خودرو:

افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه و افزایش تقاضا دلایل گرانی خودرو هستند

خلخالی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودرو درباره دلایل آن گفت: افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه توسط خودروسازان و افزایش تقاضا در بازار که عموماً کاذب است، موجبات افزایش قیمت خودرو در چند ماه اخیر را فراهم کرده است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، خلخالی با بیان اینکه با سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه خودرو انجام داده‌ایم، قیمت خودرو به شدت تابع نرخ ارز است، گفت: در دو الی سه ماه گذشته افزایش قابل توجهی در نرخ ارز داشته‌ایم و تا زمانی که این قیمت رشد کند، باید انتظار داشته باشیم قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کند.

وی درباره دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان در کنار افزایش تقاضا یکی از دلایل دیگر گرانی خودرو است. تقاضا در بازار خودرو به صورت غیر واقعی افزایش پیدا کرده است زیرا به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود.

این کارشناس خودرو بیان کرد: متأسفانه طرح‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند ماه اخیر در این رابطه ارائه کرده است، باعث افزایش تقاضای خودرو در بازار شده است و طرح‌هایی همچون قرعه‌کشی خودرو در این راستا ارزیابی می‌شود.

وی درباره اقداماتی که مسئولین وزارت صمت و دولت باید در حوزه خودرو انجام دهند توضیح داد و گفت: باید به تولیدکنندگان خودرو اجازه دهیم که قیمت را اصلاح کنند زیرا در غیر این صورت به مجموعه زنجیره تامین خودرو آسیب وارد می‌شود.

خلخالی با بیان اینکه افزایش قیمت به دلیل تورم در همه بخش‌های بازار و صنایع ایجاد شده است، عنوان کرد: صنعت خودرو پیشران و لوکوموتیو صنعت کشور است و نباید اجازه دهیم به این بخش آسیب وارد شود و نباید فراموش کنیم این گرانی در همه بخش‌ها وجود دارد و نمی‌توان صرفاً جلوی گرانی را در صنعت خودرو گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود آنکه بیش از ۸۰ درصد قطعات برخی از خودروها در کشور تولید می‌شود، اما با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش صد درصدی آن‌ها هستیم، اظهار کرد: بسیاری از قطعات در داخل کشور تولید می‌شود اما خیلی از این مواد مانند فولاد وابسته به قیمت جهانی هستند و در کنار آن، بخشی از قطعات نیز وارد کشور می‌شوند و در نتیجه با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت خودرو نیز هستیم.

کد خبر: ۳۱٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha