۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
تورم چالش اصلی این روزهای سرمایه گذاران گردشگری/ گردشگری یک روزه با سفر به ساوجبلاغ
بازار از گشت و گذار کوتاه در دوران کرونا گزارش می دهد؛

تورم چالش اصلی این روزهای سرمایه گذاران گردشگری/ گردشگری یک روزه با سفر به ساوجبلاغ

کرج- تبعات اجتماعی و اقتصادی کرونا این روزها بحث جدی محافل مربوطه بوده و برای کاهش آن تلاش هایی هم صورت گرفته است تا بخش هایی مثل گردشگری بتوانند با سفرهای کوتاه مدت و بدون اقامت شبانه به حیات خود ادامه دهند.

فتانه احدی؛ بازار:  فرصتهای سرمایه گذاری در بازار توریسم همواره اهمیت بالایی دارد و می تواند جز منابع اصلی یک استان و در سطح کلان تر یک کشور باشد. این صنعت می تواند به دلیل ورود ارز، چرخش مالی، اشتغالزایی و عدم آموزش طولانی مدت به نیروی کار، راندمان بالایی داشته باشد. صنعت گردشگری و موسسه‌های گردشگری یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌ها است که در این حیطه سرمایه گذاری های زیادی می‌کنند.

گردشگری خود دارای انواع گوناگون می‌باشد و هریک از آن به فعالیت‌های خاصی مشغول هستند.

کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاری درحوزه گردشگری به لحاظ ماهیت فرابخشی خود، با سرمایه‌گذاری در سایر صنایع متفاوت است.

این صنعت متاثر از مواردیست که گاه بر عملکرد و ارائه سایر خدمات سایه می‌اندازد. متاثر شدن بخش تقاضای گردشگری از عوامل غیر اقتصادی نظیر بی‌ثباتی سیاسی، چالش‌های مربوط به امنیت، عدم ذخیره کالا و خدمات گردشگری، فصلی بودن گردشگری، تاثیر شدید سیستم حمل ‌ونقل بر گردشگری؛ بلندمدت بودن زمان بازگشت سرمایه و افزایش شرکت‌های بزرگ چند ملیتی از مواردیست که سرمایه‌گذاری در گردشگری را متمایز کرده است.

استان البرز با وجود پتانسیل های بالایی که در صنعت گردشگری دارد اما سرمایه گذاری در خور خود را جذب نکرده است. شهرستانهای استان البرز که چند سالیست مامن اصلی بسیاری از مردم شهرنشین به ویژه مردم تهران شده است، جایگاه مناسبی برای سرمایه گذاری گردشگری است.

سرمایه گذران این شهرستانهای خوش آب و هوا را انتخاب می کنند، اما سالهاست مسیر های پر پیچ و خم موانعی ایجاد کرده تا سرمایه گذاران به نتیجه مطلوب نرسند.

اینک اما مسئولان ساوجبلاغ نقش حمایتی پیش گرفته اند و درصدد هستند تا یاریگر سرمایه گذارن درساوجبلاغ باشند.

۶ پروژه گردشگری در حال ساخت در ساوجبلاغ
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۶ پروژه گردشگری در ساوجبلاغ درحال ساخت است که «دهکده سلامت در کردان در راضی روستای امین آباد، مجتمع گردشگری سیاهکلان، مجتمع پذیرایی در طاووسیه، بوم گردی در جاده برغان، واحد پذیرایی در افشاریه، هتل ۳ ستاره در اغشت» عنوان این پروژه ها هستند که با حمایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسند.

«علیرضا طهماسبی» گفت:حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری گردشگری در این شهرستان اختصاص یافته است. طرح هایی دیگری هم در انتظار مجوز هستند که بعد از تایید آنها و گرفتن مجوز ساخت اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به زیرساختهای گردشگری در ساوجبلاغ افزود: ما درحوزه زیر ساخت های گردشگری دچار کمبود هایی هستیم اما با توجه به برنامه‌ریزی برابر ضوابط و مجوزهای قابل ارائه به بخش خصوصی و توسعه زیر ساخت‌های تکلیف شده، در صدد هستیم به جذب گردشگرهای داخلی و خارجی بپردازیم.

طهماسبی با بیان اینکه ساوجبلاغ پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری گردشگری دارد، گفت: ساوجبلاغ با توجه به پیشینه‌ تاریخی، فرهنگی، دارای ارزش‌های معنوی و ویژگی های منحصر به فرد است که این امر در حوزه های مختلف قابل بیان است.

مناطق گردشگری ساوجبلاغ در حوزه آثار تاریخی و بافت های مسکونی روستایی و محیط های طبیعت گردی از جاذبه های فراوانی برخوردار است.

روستاهای برغان، سنج، ورده و اغشت از جمله روستاهای زیبای ساوجبلاغ با جاذبه‌ گردشگری فراوان هستند که هرساله گردشگران زیادی از این مناطق دیدن می کنند.

وی افزود: در دولت گام های خوبی در حوزه گردشگری براساس مطالعات و نیاز سنجی‌ها صورت گرفته و زیر ساخت های هم در نوروز۹۹ برای گردشگران فراهم شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ ادامه داد: اقامتگاههای بومگردی، هتل، مجتمع های پذیرایی از جمله مواردیست که در زیرساخت سازی اهمیت بالایی دارد و مد نظر قرار گرفته می شود.

طهماسبی اضافه کرد: سرمایه گذاران ساوجبلاغ در بحث گردشگری اعلام آمادگی کرده اند و ما نیز نقش حمایتی و نظارتی را برعهده داریم. درصدور مجوزها تسهیل کردن امور و پرداخت بخشی از هزینه ها، وام های کم بهره و نظارت در کار آنها در کنار سرمایه گذار قرار می گیریم.

وی گفت: حمایت سرمایه گذاران باعث ارز آوری، چرخش مالی، اشتغالزایی می شود.

طهماسبی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاران افزود: تورم و افزایش قیمت یکی ازمشکلاتی است که سرمایه گذاران با آن مواجه هستند و این امر باعث به تعویق افتادن ساخت پروژه ها می شود.

گردشگری اولویت اول برنامه‌های فرمانداری ساوجبلاغ

فرماندار شهرستان ساوجبلاغ هم در این باره گفت: ساوجبلاغ با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای گردشگری خود، در سال‌های گذشته مغفول مانده است و باید بیشتر معرفی شود.

«حمیدرضا ورزشی» با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی سرمایه‌گذاران در ساوجبلاغ، از گردشگری به عنوان اولویت اول برنامه‌های فرمانداری ساوجبلاغ یاد کرد و افزود: ساوجبلاغ از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های گردشگری برخوردار است. وجود ابنیه تاریخی ارزشمند، تپه‌ها و محوطه‌های باستانی بی‌ نظیردرکنار طبیعت بکر و زیبا، این شهرستان را به یک پکیج کامل گردشگری تبدیل کرده است.

ورزشی با بیان اینکه ساوجبلاغ یکی از اهداف سفرهای یک‌روزه دیگر شهرستان‌های استان البرز و همچنین تهران به صورت انفرادی است ادامه داد: «دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان البرز با سازماندهی این افراد و تعریف مسیرهای بکر و جذاب در حوزه راه‌اندازی تورهای یک‌روزه و چندروزه طبیعت‌گردی منسجم در ساوجبلاغ بیشتر تمرکز کنند.»

وی با اشاره به توریسم درمانی وساخت یک دهکده سلامت در ساوجبلاغ گفت: به دلیل نزدیکی البرز به تهران، توریسم درمانی می تواند، یک سرمایه گذاری بلند مدت واشتغالزایی با خود به همراه داشته باشد. ساخت یک دهکده سلامت در ساوجبلاغ با وجود هتل بیمارستان با ۶۰ اتاق بیمارستانی، فیزیوتراپی، پیراپزشکی و محوطه تفریحی می تواند در جذب گردشگرانی که نیاز به درمان دارند تاثیر زیادی دررشد منطقه داشته باشد.

ورزشی اضافه کرد: تسهیل امور و مشکلات سرمایه گذران دربخش گردشگری برنامه ایست که فرمانداری ساوجبلاغ در پیش گرفته است.

طالقان از مناطق خاص گردشگری کشور است
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز افزود: شهرستان های استان البرز بخصوص طالقان از مناطق خاص گردشگری به شمار می‌رود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد تاسیسات و موسسات گردشگری دراین منطقه انجام شده است. فریدون محمدی با بیان این نکته که منطقه نظرآباد به تنهایی ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی در حوزه‌ گردشگری دارد، افزود: فرودگاه آزادی در نظرآباد یک منطقه نمونه اقتصادی است که در ایجاد و رونق گردشگری هوایی می‌تواند در کشور نمونه باشد و به زودی طرح توسعه نمونه گردشگری منطقه قرارگیری این فرودگاه با همکاری سرمایه گذار مجموعه به انجام می رسد.

وی با اشاره به ساختار مجموعه گردشگری سلامت در ساوجبلاغ گفت: این مجموعه بزرگ در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری می رسد و با سرمایه‌گذار این پروژه برای رفع موانع موجود بر سر راه پیشرفت آن از جمله هموارسازی راههای دسترسی به مجموعه گفتگو شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: تنها هتل ۵ ستاره تاپ استان در ابتدای محور کرج چالوس به عنوان یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی استان البرز است که این پروژه نیز در دهه مبارکه فجر ۹۹ آماده بهره برداری است.

بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری بخش گردشگری در استانی با پتانسیل های بالا می تواند رونق زیادی برای البرز داشته باشد که این امر نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان برای رفع مشکلات و موانع سر راه سرمایه گذاران دارد.

کد خبر: ۳۱٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha