۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
پرداخت تسهیلات اجاره باعث جبران گرانی اجاره‌بها می‌شود
نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک:

پرداخت تسهیلات اجاره باعث جبران گرانی اجاره‌بها می‌شود

عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفت: با توجه به اینکه عموم مستاجرین کارمند و حقوق بگیر هستند و رشد حقوق آن‌ها کمتر از تورم فروردین ماه است، ارائه تسهیلات اجاره می‌تواند کمکی باشد تا این افراد عقب‌ماندگی خود را در زمینه اجاره‌بها جبران کنند.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک، نگاه خود به پرداخت وام اجاره را مثبت دانست و گفت: هر چند توقع این بود که مقدار وامی که برای اجاره‌بها پرداخت می‌شود، بیشتر باشد اما با توجه به اینکه در شهر تهران ۴۴ درصد و در سطح کشور ۳۳ درصد مردم مستأجر هستند و عموم آن‌ها نیز کارمند و حقوق بگیر هستند و در نتیجه رشد حقوق آن‌ها کمتر از تورم فروردین ماه است، ارائه این تسهیلات می‌تواند کمکی باشد تا این افراد عقب‌ماندگی خود را در زمینه اجاره‌بها جبران کنند.

وی تصریح کرد: تسهیلات اجاره شاید صد در صد نتواند جا ماندن مستاجرین از رشد قیمت اجاره‌بها را جبران کند اما بدون تردید روی افزایش توان مستاجرین در پرداخت اجاره‌بها اثرگذار خواهد بود. اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید قیمت‌های اجاره‌بها بیشتر از این رشد می‌کرد.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک با اشاره به اینکه تسهیلات اجاره‌بها اثر روانی خود را بر بازار مسکن گذاشته است و پس از اجرا نیز تاثیرگذاری بیشتری در کنترل قیمت اجراه‌بها خواهد داشت، افزود: این تسهیلات باعث نزدیک شدن اجاره‌بها به قیمت واقعی خود و افزایش قدرت پرداخت مستاجرین خواهد شد.

عقبایی درباره بازپرداخت این تسهیلات گفت: در دیداری که با وزیر راه و شهرسازی داشتم، تأکید کردم سود این تسهیلات باید به گونه‌ای باشد که قسط دیگری به اقساط مستاجرین تحمیل نشود. البته همین وام در هر صورت برای مستاجرین کمک کننده خواهد بود اما بهتر است دولت در بازپس‌گیری وام‌های پرداخت شده، سود کمتری دریافت کند و سود آن‌ها بیشتر از کارمزد نباشد زیرا این تسهیلات قرار است بازار را به نفع دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه تنظیم کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید تسهیلات اجاره‌بها محدود به دوران کرونا باشد، اظهار کرد: باید سال‌های بعد نیز این تسهیلات ادامه پیدا کند زیرا در کشور کاری برای تولید مسکن استیجاری نکرده‌ایم و اگر قرار باشد دولت برای این تسهیلات برنامه درازمدت نداشته باشد، اثرگذاری زیادی نخواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیان کرد: این تسهیلات باید در بودجه کشور هر سال دیده شود و نمایندگان مجلس نیز آن را مصوب و به نوعی خط و خطوط را در این حوزه برای دولت ریل‌گذاری کنند.

کد خبر: ۳۱٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 0
      متاسفانه خرید مسکن و زمین برای احتکار و سود فروش چند برابری به دلیل خلاّ قانونی موجود تبدیل به یک فرهنگ رایج شده تا از این راه هم سود فراوانی بدست بیاورند و هم دارایی خود را بدون دادن ماایات بردرآمد به راحتی چند برابر کنند نه احتتیاج به مدارک دانشگاهی دارید و نه مدارج بالا رو باید طی کنید و نه تجربه خاصی لازم داره با دارایی های خود چند تا خانه میخرید چند سال میزارید بمونه یا هتل آپارتمان میکنید و یا اجاره میدهید با هر قیمتی که لازم دارید نه طبق قانون و عرف جامعه دولت هم که خودش رو کنار کشیده به این بهانه که این مقوله ای شخصی است و ما نمیتوانیم در این امر دخالت کنیم راحت میتوانید سودهای کلان ببرید و مالیاتی هم که بابت خانه ها و اجاره انها نمیپردازید و دست آخر هر خانه رو در این اوضاع نابسامان اقتصادی بیشتر از ۵ برابر قیمت خریداری شده میفروشید و باز هم مالیاتی پرداخت نمیکنید چرا چون دلتون میخواد ملک و دارایی خودتونه کجای دنیا اینجوریه دلیل درست نشدن این اوضاع اینه که مسئولین در راس خودشون صاحب چند خانه و ملک و زمین هستند و دائم به فکر چند برابر کردن دادایی هاشون هستند و لنابراین با مافیای