۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
افزایش تولید محصولات کشاورزی به ۱۳۰ میلیون تن
رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از ۶۱۴ طرح کشاورزی مطرح کرد

افزایش تولید محصولات کشاورزی به ۱۳۰ میلیون تن

روحانی، رئیس جمهور با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی محصولات کشاورزی از سال ۹۲ تاکنون گفت: تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفته است بلکه عمدتاً ما نحوه کشت و آبیاری را تغییر دادیم.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حسن روحانی رئیس جمهور پس از افتتاح چندین طرح و شهرک گلخانه‌ای در مراسم بهره برداری از طرح‌های وزارت کشاورزی در چند استان کشور به صورت ویدئو کنفرانس تصریح کرد: بسیار خوشحالم که در پانزدهمین پنج شنبه افتتاح طرح‌های مهم، امروز شاهد افتتاح لذت بخش‌ترین طرح‌ها بودیم.

رئیس جمهور افزود: برای من و همچنین مردم عزیزمان افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد و در این بخش مردم احساس می‌کنند حیات، زندگی و سلامت آن‌ها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود.

وی گفت: برای ما که کشورمان در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفته، مهم است که الگوهای کشت و روش آبیاری را از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم چرا که با آنچه در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان ما بوده قادر به تامین نیازمندی‌های کشاورزی مان نخواهیم بود.

روحانی با تشکر ویژه از تلاش‌های وزارت کشاورزی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون و همچنین وزرای فعلی و سابق این وزارتخانه، افزود: از همه مدیران و کشاورزان و همه آن‌هایی که تلاش کردند تا ایران سرسبز بماند تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان گفت: امروز دیدیم که به وسیله گلخانه، اراضی شیب دار و طرح‌های آب و خاک چگونه حرکت بسیار خوب و پرنشاطی را در این استان‌ها شروع کردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در آغاز دولت یازدهم و در سال ۹۲ محصولات کشورمان در بخش کشاورزی مجموعا ۹۷ میلیون تن بود و این در حالیست که امروز محصولات کشاورزی ما حدود ۱۳۰ میلیون تن است؛ این به معنای آن است که امروز ۳۲ درصد محصولات بیشتر در بخش کشاورزی در دست داریم و به جای ۹۷ میلیون تن به مردم عزیزما ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی عرضه می‌شود.

روحانی یادآور شد: کار بزرگی در بازدهی آب و شاخص‌های بهره وری انجام گرفته و این در حالیست که با افزایش محصولات کشاورزی تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفته بلکه عمدتا ما نحوه کشت و آبیاری را تغییر دادیم که بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: وقتی ما برای آب آشامیدنی مردم را از سد بی نیاز و در نتیجه آب سد را برای کشاورزی آزاد می‌کنیم این تحولی بسیار بزرگ در کشاورزی استان خواهد بود.

تا پایان این دولت، سطح کشت گلخانه‌ای به ۲۳ هزار هکتار می‌رسد 
رئیس جمهور با اشاره به این که سطح زیرکشت گلخانه‌ای از سال ۹۲ به بعد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است، گفت: تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای کشور به ۲۳ هزار هکتار می‌رسد.

روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی جهاد کشاورزی با اشاره به این که امروز بازده بهره برداری از آب ما ۴۵ درصد است در حالی که در ابتدای دولت یازدهم ۳۹ درصد بوده است افزود: شاخص بهره برداری از یک متر مکعب آب در آغاز دولت یازدهم زیر یک کیلو بوده، ولی امروز یک کیلو و ۴۵۰ گرم است و به این معنی است که به درستی از آب استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی محصولات آب زیادی مصرف می‌کنند، گفت: باید در این باره فکر و طراحی کنیم که تولید این محصولات چقدر ضرورت دارد.

روحانی افزود: ما در صرفه جویی آب از ۸.۶ میلیارد متر مکعب به ۱۴ میلیارد متر مکعب رسیده ایم؛ بنابر این حرکت ما در مسیر درست علمی بوده است.

وی با تاکید بر این که یکی از بخش‌های بسیار مهم، گلخانه است، اظهار داشت: در گلخانه گرما و سرما بر فصول مختلف تأثیرگذار نیست و ما تقریباً در ۴ فصل می‌توانیم با آب کم و حتی بدون خاک محصول داشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: خیلی از محصولات گلخانه‌ای می‌تواند به کشورهای همسایه صادر شود و برای ما ارزآور است؛ مردم ما بدانند که کل کشت گلخانه ما در سال ۹۲، هشت هزار هکتار بوده، اما امروز به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده ایم.

رئیس جمهور با بیان این که برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای ما به ۲۳ هزار هکتار برسد گفت: آنچه در ۳۰ سال قبل از ۹۲ گلخانه تولید کرده ایم، به همان اندازه در این ۷ سال گلخانه تولید کرده ایم.

روحانی افزود: در سال‌های گذشته ما در کانال کشی آب، زهکشی، بهره برداری از سامانه‌های نوین آبیاری و تجهیز اراضی اقدامات خوبی انجام داده ایم؛ در دولت یازدهم توانستیم حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تجهیز کنیم؛ از جمله در خوزستان و ایلام ۴۶ هزار هکتار تجهیز شده است.

رئیس جمهور با بیان این که تجهیز ۱۸ هزار هکتار زمین در مناطق گرمسیری افتتاح خواهد شد، گفت: ما مرحله دومی را برای خوزستان و ایلام طراحی کردیم که حدود ۵۰ هزار هکتار است. در گلستان ۸۰ هزار هکتار زمین زهکشی شد که اگر این زهکشی نبود خسارت سیل در گلستان چند برابر بود.

روحانی افزود: امروز ما ۵ طرح عمده و مهم آب و خاک را افتتاح کردیم البته طرح‌هایی هم عملیات اجرایی اش آغاز می‌شود و ممکن است تا پایان این دولت و یا در دولت بعدی افتتاح شود.

رئیس جمهور با بیان این که امروز ۶۱۴ پروژه به ارزش هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان را افتتاح کردیم، اظهار داشت: این طرح‌ها همه فقط در بخش کشاورزی آن هم فقط در یک روز و در سراسر کشور بود؛ محل‌های افتتاح ما میناب، مهریز و خرم آباد بود و ما امروز ۸۰۹ طرح گلخانه‌ای را افتتاح کردیم که حدود ۴۷۲ هکتار است.

وی گفت: همین طرحی که امروز افتتاح کردیم منجر به تولید ۱۲۷ هزار تن سبزیجات، ۲۵۰ تن میوه و ۲۹ میلیون شاخه گل بریده خواهد شد همچنین باغات شیب داری که امروز افتتاح شد ۶۱ هزار هکتار خواهد بود که به صورت دیم آبیاری می‌شود و ما باید گیاه سازگار با دیم اعم از دارویی، میوه و زراعت چوب را بیشتر تولید کنیم.

باید الگوی کشت و شیوه آبیاری را عوض کنیم 
رئیس جمهور گفت: ما امروز نیازمند به تغییر الگو و نوع کشت و همچنین تغییر شیوه آبیاری هستیم.

روحانی در ادامه سخنانش در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی افزود: یکی از نکاتی که در روزهای نخست آغاز به کار دکتر خاوازی تاکید کردم طراحی مناسب‌تر برای استفاده از دیم بود و یک بخش از دیم ما همین اراضی شیب دار است.  

وی گفت: اراضی شیب دار ما وضع بارندگی مناسبی دارد و گاهی از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر بارندگی در آنجا داریم که بسیاری از درخت‌های میوه با ۴۰۰ میلیمتر به بالا می‌تواند سازگار باشد یعنی همین اراضی شیب دار در جایی که سرمای شدید نباشد و ۴۰۰ میلیمتر بارندگی داشته باشد می‌تواند به کاشت زیتون اختصاص یابد و همه نیازهای ما به روغن و محصولات تامین می‌شود.

رئیس جمهور گفت: در کشت بادام، گردو و سایر محصولات مثل انگور هم می‌توان از اراضی شیب دار با آب بسیار کم و به صورت دیم کامل استفاده کرد.

روحانی افزود: ما امروز ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی شیب دار و دیم را برای درختکاری یا بقیه محصولات مانند گیاهان دارویی افتتاح کردیم و تا پایان دولت به وزارت جهاد کشاورزی تاکید می‌کنم که باید الگوی کشت مدنظر باشد و در برخی موارد باید نوع کشت را به دلایل شرایط اقلیمی مان عوض کنیم.

وی گفت: همچنین شیوه آبیاری باید تغییر کند و به آبیاری نوین تبدیل شود و برخی اوقات ما باید از کشت فراسرزمینی هم استفاده کنیم به این ترتیب که از کشورهای همسایه و یا قاره‌های دیگر زمین را اجاره کنیم و محصولش را بیاوریم که البته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در چندین کشور این کار را کردیم که باید همچنان انجام شود.

رئیس جمهور افزود: درکنار بهره وری درست از آب، بهره وری درست از خاک نیز اهمیت دارد چرا که استفاده از خاک در تنوع محصول بسیار مهم است و کود و بذری هم که استفاده می‌شود بسیار اهمیت دارد.

روحانی به شرایط کرونا و اینکه برخی کشورها از ترس محصولات کشاورزی شان را انبار می‌کنند و نمی‌فروشند اشاره کرد و گفت: بنابراین امروز برای ما محصولات کشاورزی بسیار مهم است.

رئیس جمهور این نوید را هم داد که امسال هم در تولید محصولات راهبردی مانند گندم خودکفا خواهیم بود و ابراز امیدواری کرد در محصولات دیگر هم شاهد تلاش بیشتری باشیم.

وی گفت: همانطور که تاکنون کشاورزان ما توانستند ایران را سرسبز و نیازمندی‌های ملت را تامین کنند امیدواریم امسال و سال آینده هم با محصولات بیشتر کشاورزی و با استفاده بهتر از آب و خاک شاهد تحول مثبت دیگری در محصولات کشاورزی باشیم.

کد خبر: ۳۱٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha