۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است
فیلم استان‌ها؛

۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است

همدان - رئیس سازمان بازرگانی دولتی ایران بابیان اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج تأمین می‌شود، گفت: با کشت دانه‌های روغنی وابستگی ۹۸ درصدی ایران به واردات روغن به ۸۵ درصد رسیده که امیدواریم با توسعه کشت دانه روغنی کلزا این وابستگی کاهش یابد.

یزدان سیف در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه به دلیل شرایط اقلیمی و نوع محصولات قابل کشت برخی از روغن‌ها مانند پالم در ایران قابل تولید نیست و در تهیه روغن سویا نیز ظرفیت‌ها پایین است، گفت: کشور از سال ۹۳ برنامه توسعه کشت دانه‌های روغنی بر پایه کشت کلزا را در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان بازرگانی دولتی ایران گفت: کشت دانه روغنی کلزا به دو دلیل لحاظ شده یکی این که جایگزین گندم است و تنوع و تناوب کشت برای افزایش عملکرد گندم مد نظر قرار گرفته و از طرف دیگر گیاهی کم آب بر است.

سیف با بیان اینکه ایران در منطقه گرم و نیمه خشک کره زمین قرار دارد و از کشورهایی است که بخش عمده‌ای از آن مشکلات آب دارند، اظهار کرد: برنامه توسعه کشت دانه‌های روغنی در حوزه کلزا پیش رفته و موفق بوده است.

وی با بیان اینکه سال ۹۲ حدود ۴۶ هزار تن تولید دانه‌های روغنی در کشور محقق شد که امسال این رقم به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید، گفت: این اقدام گام بزرگی است و در سال‌های بعد نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

سیف با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج تأمین می‌شود، گفت: با کشت دانه‌های روغنی وابستگی ۹۸ درصدی ایران به واردات روغن به ۸۵ درصد رسیده که امیدواریم با توسعه کشت دانه روغنی کلزا این وابستگی کاهش یابد.

کد خبر: ۳۱٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha