۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
هندوستان صدر نشین تولیدکنندگان شکر در جهان
کدام کشورها بیشترین شکر دنیا را تولید می کنند؟

هندوستان صدر نشین تولیدکنندگان شکر در جهان

شکر از جمله محصولاتی است که در ۱۲۴ کشور جهان تولید می شود و در سال ۲۰۲۰ به ترتیب پنج کشور هندوستان، برزیل، اتحادیه اروپا، تایلند و چین بیشترین میزان تولید را در جهان دارا بوده‌اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در سال زراعی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، حجم تولید شکر در سراسر دنیا به میزان ۱۷۹ میلیون تن بوده است و برای سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تولیدی به میزان  ۱۸۱ میلیون تن پیش بینی شده است.  تقریباً ۸۰٪ قند جهان از نیشکر در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری تولید می گردد و  ۲۰٪ مابقی نیز از چغندر قند تولید می شود که بیشتر در مناطق معتدل نیمکره شمالی رشد می کند. در حقیقت به طور کلی در ۱۲۴ کشور دنیا شکر تولید می کنند و بزرگترین کشورهای تولیدکننده شکر به شرح زیر است:

۱. هند
هند در سال ۲۰۱۸/۲۰۱۹ به بزرگترین تولیدکننده شکر جهان تبدیل شد و  بعد از ۱۶ سال برای اولین بار توانست این جایگاه را از کشور برزیل بگیرد. هند در این سال ۳۳ میلیون تن شکر تولید کرد که این میزان معادل ۱۹٪ از کل تولید شکر در جهان محسوب می شود.

این کشور به دلیل افزایش مزارع شکر و بهبود عملکرد محصول، شاهد افزایش رکورد در تولید شکر است با این حال، در سال زرعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ انتظار می‌رود تولید شکر در کشور هند حدودا  ۲۶ درصد کاهش یابد. این کاهش تولید شکر در هندوستان از دو دلیل نشات می گیرد یکی به دلیل به دلیل وقوع خشکسالی در سال ۲۰۱۸ است که باعث شده کشاورزان از کاشت نیشکر امتناع کنند و دیگری به دلیل وقوع  سیلابهایی در سال ۲۰۱۹ است که به محصولات زراعی آسیبهای زیادی وارد کرده است.

تقریباً ۸۰ درصد قند جهان از نیشکر در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری تولید می گردد و  ۲۰ درصد مابقی نیز از چغندر قند تولید می شود

۲. برزیل
کشور برزیل به لحاظ تاریخی بزرگترین تولید کننده شکر در جهان بوده اما در سال زراعی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ با تولید ۲۹.۵ میلیون تن شکر بعد از کشور هند در جایگاه دوم قرار گرفت.

به گفته کارشناسان این کاهش تولید شکر در کشور برزیل ناشی از شرایط نامساعد مانند خشکسالی و قیمت پایین بوده است. با این حال، شاهد هستیم که ناوگان های اتومبیل برزیلی کاملاً مجهز هستند که بتوانند از اتانول استفاده کنند، بنابراین تقاضای داخلی قابل توجهی برای سوخت جایگزین وجود دارد  و این امر منجر به تغییر جزئی نسبت به تولید بیشتر اتانول نیشکر شده است.

کشور برزیل علاوه بر اینکه دومین تولیدکننده بزرگ شکر در جهان است، از نظر تولید اتانول بعد از ایالات متحده  در رده دوم قرار دارد. جالب است بدانید که از اواسط دهه ۱۹۹۰، حجم نیشکر برداشت و فرآوری شده در کشور برزیل تقریباً سه برابر شده است تا بتواند تقاضای رو به رشد اتانول نیشکر و برق زیستی را برآورده کند. به این ترتیب با گذشت زمان برزیل بدون اینکه کاهش تولید مواد غذایی داشته باشند،   پویا بودن خود را به عنوان یک نیروگاه اتانول موثر و کارآمد اثبات کرده است.

۳. اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا گرچه یک کشور خاص نیست بلکه یک مجموعه سیاسی و اقتصادی متشکل از کشورهای مجزا است، با این حال سومین تولید کننده بزرگ شکر در دنیا است به طوری که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، به میزان ۱۸ میلیون تن شکر تولید کرد. اتحادیه اروپا در واقع بزرگترین تولید کننده چغندر قند در جهان است، که ۲۰٪ از کل تولید شکر جهان را به خود اختصاص می دهد. جالب است بدانید چغندر قند در درجه اول در شمال اروپا، شمال فرانسه، آلمان، هلند، لهستان و بلژیک تولید می شود.

۴. تایلند
نیشکر مهمترین محصول تایلند است و در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تایلند تقریبا ۱۵ میلیون تن شکر تولید کرده است.

تایلند نه تنها چهارمین تولیدکننده شکر در جهان است بلکه بعد از برزیل، دومین صادرکننده شکر در جهان نیز می باشد. با این وجود در آغاز سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تولید شکر در این کشور کاهش یافته و این افت تولید باعث افزایش قیمت شکر شده است.

علت کاهش تولید شکر در تایلند در درجه اول به دلیل خشکسالی بوده است.  علاوه بر این پیش بینی می شود صنعت شکر تایلند با توجه به تولید بیش از حد شکر توسط کشورهای چین و هند با مشکلات بیشتری روبرو شود.

هند در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به بزرگترین تولیدکننده شکر جهان تبدیل شد و  بعد از ۱۶ سال برای اولین بار توانست این جایگاه را از کشور برزیل بگیرد

۵. چین
کشور چین پنجمین تولیدکننده شکر در جهان است و در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به میزان ۱۰.۶ میلیون تن شکر تولید کرده است. البته اگرچه چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکر در جهان محسوب می شود، اما وارد کننده خالص شکر نیز است.

در حالی که تقاضای کشور چین برای شکر در طی دهه های گذشته رشد چشمگیری داشته است، در حال حاضر  فاصله زیادی بین قیمت های داخلی که توسط دولت چین برای حمایت از کشاورزان اعمال می شود و قیمت شکر بین المللی وجود دارد.

بخش شکر داخلی چین رقابت سختی با بخش بین المللی دارد زیرا هزینه های تولیدش نسبت به رقبای خارجی بیشتر است.

گفتنی است کشور چین در پی انجام یک توافق نامه با سازمان تجارت جهانی مجاز به  واردات ۱.۹۴ میلیون تن در سال با تعرفه ۱۵ درصد  است و واردات بیش از این مقدار، مشمول تعرفه بالاتر از ۵۰ درصد   است و نیاز به مجوزهای دیگری دارد. به این ترتیب بعد از سال ۲۰۱۷ چین تعرفه های بالاتر از ۵۰ درصد را پرداخت و در سال ۲۰۲۰ کل تعرفه واردات بیش از سهمیه مجاز این کشور به ۸۵ درصد رسیده است! با این وجود این تعرفه ها در ماه مه ۲۰۲۰ منقضی شده و کارخانه های شکر چین درخواست تمدید این تعرفه ها را داده‌اند به این امید که بتوانند حمایت خود از بخش داخلی را ادامه دهند.  

کد خبر: ۳۱٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha