۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
گره کور  پروژه «قزوین، الموت، تنکابن» گشوده می‌شود
گزارش خبری بازار؛

گره کور  پروژه «قزوین، الموت، تنکابن» گشوده می‌شود

قزوین- نخستین بار سال ۸۲ بود در پی سفر مقام معظم رهبری پیشنهاد احداث پروژه قزوین-الموت-تنکابن مطرح و با آن موافقت شد، پروژه‌ای که در کنار کاهش جدی بار ترافیکی این مسیر، مسافتی ۱۸۰ کیلومتری را نیز تا مازندران کوتاه‌تر کرد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: نزدیک به ۱۳ سال از روزهای آغاز فاز نخست پروژه «قزوین، الموت، تنکابن» در سال ۸۶ گذشته است، در حالی که  هنوز  بخش‌های قابل توجهی از پروژه باقی مانده است، پروژه ای که طی این ۱۳ سال با دلایل مختلفی نظیر نداشتن پیوست های زیست محیطی، مشکلات حوزه آب و خاک و کمبود اعتبارات نیمه تمام باقی مانده و دوباره از سر گرفته شده است.

براساس برآوردهای انجام شده اما تکمیل این پروژه با دو قطعه  به طول ۹۵ کیلومتر در قزوین و چندین قطعه در استان مازندران سالانه صرفه جویی بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر را به همراه خواهد داشت.

پروژه قزوین-الموت-تنکابن نیازمند ۳هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار
سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) عصر چهارشنبه در سفر یک‌روزه خود به قزوین با بازدید از پروژه قزوین-الموت –تنکابن از تکمیل شدن این پروژه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این پروژه تاکنون بیش از ۴۰ کیلومتر اجرای  مسیر داشته و مابقی پروژه در حال اجرا است.

وی گفت: اگرچه در مقطعی به دلیل کمبود اعتبارات پروژه متوقف شده است اما  امروز در تلاشیم تا با تامین اعتبارات مورد نیاز بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اظهار داشت: برای تکمیل فاز نخست این طرح ۲۵۰  میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و امیدواریم با تامین این اعتبارات بتوانیم در نیمه نخست سال آینده طرح را به بهره برداری برسانیم.

محمد افزود: فاز نخست این پروژه  در ۳۵ کیلومتر در حال اجرا است که ۱۲ کیلومتر آن در مرحله آسفالت قرار دارد.

وی گفت: فازهای این پروژه در محدوده استان مازندران امروز نزدیک به  ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با پیش‌بینی‌های انجام شده برای تکمیل این طرح به صورت کامل به سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهیم داشت.

اجرای دقیق پیوست‌های زیست محیطی
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اظهار داشت: همه تلاش ما اجرای پروژه بدون ایجاد کوچکترین آسیب به محیط زیست است بنابراین تلاش کردیم تا در مقاطع مختلف زمانی تایدیه های لازم را کسب کنیم.

محمد بیان کرد: به دلیل عبور این راه از جنگل و اراضی طبیعی تلاش کردیم با ایجاد گذرهای ارتباطی و کانال های تردد حیات وحش ۵ گالری عبور حیوانات  طراحی کنیم.

وی افزود: بخش هایی از طرح همچنان به همین دلایل در حال بازنگری است و تلاش میکنیم  آسیب پذیری حیات وحش را به حدالقل برسانیم.

اجرای پروژه‌های کلان عمرانی کشور با همت قرارگاه خاتم
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به اجرای ۸۱ پروژه مهم عمرانی کشور توسط قرارگاه عنوان کرد: با همه محدودیت‌های مالی موجود در بودجه و اعتبارات، روند خدمت‌رسانی به مردم متوقف نشده و اکنون اجرای بیش از ۸۱ پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

محمد بیان کرد: تامین اعتبار این پروژه ها به صورت تهاتر انجام می شود و امیدواریم با تامین نفت مورد نیاز پروژه‌ها را اجرایی و به بهره برداری برسانیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از این پروژه‌ها در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و تلاش کرده ایم تا پایان سال هر هفته یک پروژه برای بهره برداری آماده کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) افزود:  اجرای بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط آهن، یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال نفت، آب و گاز و بیش از ۷۰۰ کیلومتر آزاد راه از مهم‌ترین این پروژه ها است.

محمد عنوان کرد: همچنین امسال یک هزار میلیارد متر مکعب سد سازی با ظرفیت ذخیره سازی آب  و ۴۰ کیلومتر مترو اجرایی می شود.

نقش پدافندی پروژه قزوین-الموت-تنکابن 
محمد خاطرنشان کرد: پروژه قزوین-الموت-تنکابن از شش قطعه تشکیل شده است که دو قطعه آن در استان قزوین است و نزدیک به نیمی از این طرح به قرارگاه خاتم الانبیاء سپرده شده است.

وی اظهار داشت: این پروژه که یکی از طرح‌های استراتژیک در کشور است و نقشی پدافندی دارد می‌تواند بار زیادی از حجم ترافیک و  مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) تاکید کرد: تا کنون در فاز نخستن این پروژه  نزدیک به ۸۱ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است و با رفع ایرادات زیست محیطی امیدواریم هرچه سریعتر این پروژه تکمیل شود.

کد خبر: ۳۱٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha