۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
تسهیلات کرونایی به خان هفتم رسید؛ شرط و شروط سلیقه‌ای ممنوع
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تسهیلات کرونایی به خان هفتم رسید؛ شرط و شروط سلیقه‌ای ممنوع

مشهد- کسبه زیان‌دیده که حالا پس از پنج ماه رکود و بیکاری با تعدادی چک برگشتی و زیان انباشته براثر شیوع کرونا این روزها به امید دریافت تسهیلات هستند حالا در خان هفتمی به نام بانک گرفتار شدند که بنا بر گفته آن‌ها مسیر تسهیلات خیلی هم تسهیل نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: از زمان شیوع کرونا که با تعطیلی اجباری بازار، رکود، فسادپذیری برخی کالاها و چک‌های برگشتی و ده‌ها آسیب دیگر برای تولیدکنندگان و کسبه همراه بوده است اگرچه وعده‌های متعددی برای حمایت داده شد اما بنا بر گفته بسیاری از کسبه حالا پس از گذشت شش خان برای تشکیل پرونده و اثبات زیان‌دیدگی و رفت‌وآمد به ادارات بیمه و استانداری و اداره کار حال به خان هفتمی به نام بانک رسیده است.

بسیاری از کسبه که مدت‌ها برای دریافت تسهیلات کرونایی انتظار کشیدند حالا با قوانین ریزودرشت و سلیقه‌ای در بانک‌ها روبرو هستند که بنا بر گفته آن‌ها دریافت تسهیلات را با برخی موانع روبرو کرده است.

شرایط تضمین
حسین مدبر یکی از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مراجعه‌کننده به یکی از همین بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات کرونا می‌گوید: برای دریافت شش میلیون تومان وام از من درخواست ضامن کارمند دارند.

وی بابیان اینکه بانک‌ها فقط قشر کارمند را برای ضمانت به رسمیت می‌شناسند می‌افزاید: مگر چند تا کارمند در این کشور است که بخواهد ضامن تمامی وام‌گیرندگان شوند؟

این راننده متقاضی دریافت تسهیلات بابیان اینکه برای شش میلیون تومان وام بانک مذکور دستورات عجیب‌وغریبی را صادر می‌کند به ما می‌گوید: به دلیل اینکه خودرو هنوز به‌صورت قطعی به نام من سند نخورده است اما بانک می‌گوید ابتدا باید سند رسمی به نام خودتان بزنید سپس برای دریافت وام مراجعه کنید.

گروکشی بانک‌ها
عبدالرضا رضوی یکی دیگر از متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی بابیان اینکه بانک‌ها در قبال پرداخت این تسهیلات سعی می‌کنند تا تمامی مطالبات خود را شامل اقساط عقب‌مانده  و حتی چک‌های برگشتی را تصفیه کنند به بازار گفت: به نظرم گروکشی برای پرداخت یک وام ۱۶ میلیون تومانی و سنگ‌اندازی در این راستا بر سر راه کسبه‌ای که به‌اندازه کافی متضرر شدند صحیح نیست.   

فرزانه سلطانی یکی دیگر از تولیدکنندگانی که حالا پس از ثبت‌نام در سامانه «کارا» گذرش به یکی از بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات رسیده است اظهار می‌کند: باوجوداینکه پرونده من مدت زیادی است که برای دریافت تسهیلات به بانک ارجاع شده اما بانک مذکور هیچ اطلاعی رسانی در این رابطه نداشته و حالا مدعی است که باید زودترمی آمدید و چون بسیار دیر مراجعه کردید باید در صف انتظار و رسیدگی بمانید.

وی تاکید می‌کند: بانک مذکور مدعی است که باید برای دریافت تسهیلات حداقل یک‌سوم رقم وام را به‌عنوان سپرده در همان بانک در قالب حساب قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کنیم و تا پایان اتمام اقساط نیز حق برداشت ودیعه را نداریم!

تلاش برای رفع مشکلات
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در همین راستا بابیان اینکه برخی بانک‌های عامل اجرای اصلاحیه دستورالعمل تسهیلات بنگاه‌های دارای بیمه را منوط به ابلاغ داخلی خودکرده و از اجرای آن با ابلاغ دبیرخانه کارگروه اشتغال استان خودداری می‌کنند به بازار گفت: این موضوع نیاز به بررسی و اصلاح دارد.

محمد سنجری اظهار کرد: به‌منظور حمایت از کسبه و بنگاه‌های آسیب‌دیده ناشی از کرونا ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۶۷ هزار و ۳۹۶ بنگاه اقتصادی متضرر از کرونا در استان با اشتغال ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر اختصاص‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز پرداخت تسهیلات مزبور توسط  ۱۹ بانک و موسسه اعتباری در استان، ۱۸ هزار و ۶۹۳ فقره پرونده با تسهیلات درخواستی چهار هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال و اشتغال‌زایی برای ۴۰ هزار و ۴۹۷ نفر به بانک‌های استان ارسال‌شده ادامه داد: از این میزان ۲۹۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال پرداخت‌شده است.

وی ادامه داد: بهترین عملکرد پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای متضرر از کرونا را در بین بانک‌های استان، به ترتیب بانک ملی ایران با هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال تسهیلات و بانک صادرات ایران با ۸۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداختی داشته‌اند.

اعتراض وام‌گیرندگان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های متقاضیان برای دریافت تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای متضرر از ویروس کرونا بعد از ارسال پرونده آن‌ها به بانک‌ها نیز گفت: هنوز برخی شعب بانک‌های عامل در پاسخ به متقاضیان در خصوص این تسهیلات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که باعث نارضایتی متقاضیان شده است.

۱۸ هزار و ۶۹۳ فقره پرونده با تسهیلات درخواستی چهار هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال و اشتغال‌زایی برای ۴۰ هزار و ۴۹۷ نفر به بانک‌های استان خراسان رضوی ارسال شده که از این میزان ۲۹۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال پرداخت‌شده است

سنجری افزود: تعداد ۱۲ هزار نفر از رانندگان استان متقاضی دریافت تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای متضرر از کرونا به مبلغ ۶۰ میلیون ریال هستند اما بانک‌های عامل برای پرداخت این مبلغ کم تضامین زیادی از متقاضی می‌خواهند که باید این رویه اصلاح شود.

سنجری افزود: تاکنون اعتراض ۱۱ هزار نفر از مشمولان دریافت تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای متضرر از کرونا به اداره کل تعاون خراسان رضوی ارسال‌شده است که مدعی هستند اسامی و اطلاعات آنان به نحو صحیحی به وزارتخانه اعلام‌نشده است که باید طی نشستی با مدیران دستگاه اجرایی برای این موضوع چاره‌جویی کرد.

وی عدم اطلاع‌رسانی شعب بانک‌ها به متقاضیان تسهیلات به‌منظور مراجعه و تشکیل پرونده در بانک را از دیگر چالش‌های متقاضیان برای دریافت تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای متضرر از ویروس کرونا برشمرد.

دریافت تسهیلات آسان است
مشکلات پیش روی وام‌گیرندگان در حالی موجب اعتراض آن‌ها شده است که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی اظهار می‌کند: تا حد امکان مسیر برای دریافت تسهیلات به‌منظور کمبود اتلاف وقت و حتی دریافت ضامن برای وام‌گیرندگان تسهیل شده است  و لذا اگر شعبه بانکی به‌صورت سلیقه‌ای عمل کرده و یا مانع‌تراشی می‌کند نباید به‌پای همه بانک‌ها و نظام بانکی گذاشت.

حسن مونسان  با اشاره به این موضوع که حتی برای دریافت این تسهیلات، چک برگشتی متقاضیان در دوره کرونا  و بدهی معوق  آن‌ها نیز لحاظ نمی‌شود  و تا سقف ۱۶میلیون تومان نیز نیازی به  ضامن نیست بیان می کند: این تسهیلات با چک و یا  سفته از سوی خود فرد پرداخت می‌گردد که این موضوع در طول تاریخ شبکه بانکی بی‌سابقه است .

بانک‌ها اجازه ندارند شروط بی‌دلیلی را برای متقاضیان تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای متضرر از کرونا بگذارند و باید طبق شیوه‌نامه عمل کرده و هر چه قدر می‌توانند فرآیند پرداخت را تسهیل کنند

وی یادآور می شود: در همین راستا اگر متقاضیان انتقادی نسبت به مراحل دریافت تسهیلات کرونایی دارند می‌توانند نظرات خود را در سامانه کارا ثبت کنند.  

شرط و شروط سلیقه‌ای ممنوع
اعتراضات و گلایه‌های کسبه زیان‌دیده در این رابطه موجب شد تا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان رضوی به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی هشدار دهد که هر چه سریع‌تر نسبت به اطلاع‌رسانی به متقاضیان تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای متضرر از کرونا و پرداخت آن شتاب کنند تا بتوان این منابع مالی را به‌طور کامل در استان جذب کرد.

علی رسولیان در این رابطه اظهار کرد: بانک‌ها اجازه ندارند شروط بی‌دلیلی را برای متقاضیان تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای متضرر از کرونا بگذارند و باید طبق شیوه‌نامه عمل کرده و هر چه قدر می‌توانند فرآیند پرداخت را تسهیل کنند.

وی با تقدیر از عملکرد برخی از بانک‌های عامل اظهار کرد: بانک سینا در قالب «طرح مهر آفرین» به رانندگان تاکسی تسهیلات پرداخت کرده است که در زمره عملکرد مطلوب بانک‌ها به شمار می‌رود گرچه برخی بانک‌ها نیز کار مثبت سایر بانک‌ها را ضایع می‌کنند.

رسولیان افزود: بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی باید ۵۰ درصد از پرداخت منابع مالی بانک‌ها در استان محل استقرار آن‌ها انجام گیرد که برخی بانک‌های استان در این زمینه به‌خوبی عمل کرده‌اند اما برخی بانک‌ها منابع زیادی جمع‌آوری می‌کنند و هیچ پرداختی در استان ندارند.

کد خبر: ۳۱٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha