۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
انباشت ۷۵ هزار تن پسته سال ۹۸ در انبارها/ ورود پسته به بورس سیاستی اشتباه است
دبیر کل‌ انجمن‌ پسته ایران:

انباشت ۷۵ هزار تن پسته سال ۹۸ در انبارها/ ورود پسته به بورس سیاستی اشتباه است

رفسنجان- دبیر کل‌ انجمن‌ پسته ایران با انتقاد از دولت که پسته را وارد بورس کرد، گفت: امیدواریم دولت دست از این سیاست اشتباه و غلط خود دست بر دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، حسین رضایی سه شنبه شب در نشست خبری اظهار داشت: غیر از حاشیه شمال و جنوب کشور بقیه استان های کشور به کشت پسته پرداخته اند و در صنعت پسته برای پنج میلیون نفر در قالب ۲۰۰ هزار خانوار به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است و ۲۸ استان درگیر تولید پسته شده اند.

وی بیان کرد: متأسفانه سال گذشته عرضه پسته در بازار کم شد و برخی افراد هم در شبکه های مجازی با تبلیغ ساخته های ذهن خود مانع عقد قراردادهای تاجران و صادرکنندگان شدند و این دلایل موجب ایجاد خسارت به پسته ایران در سال های ۹۷ و ۹۸ شد.

دبیرکل‌ انجمن‌ پسته ایران با بیان اینکه تجارت و صادرات پسته در سال های ۹۷ و ۹۸ تحت تأثیر قرار گرفت و این صنعت با مشکل مواجه شد، تصریح کرد: انجمن پسته ایران در بهمن ۹۸ به آسیب شناسی و بررسی های علل شکست این تجارت پرداخت و به این نتیجه رسید که بحث تعهد ارزی و پیمان سپاری ارزی در اوایل سال ۹۷ صادرات پسته را دچار مشکل کرد و تا آخر خرداد امسال ۷۰ هزار تن پسته صادر شد.

وی ادامه داد: ضربه دیگری که به محصول ارزآور پسته ایران وارد شد بورس بود که دولت پسته را به بورس وارد کرد و این سیاستی بود که امیدواریم دولت دست از این سیاست اشتباه و غلط خود دست بر دارد.

دولت به صادرکنندگان پسته اعتماد کند
دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: حدود ۱۰۰ هزار تن از محصول پسته سال قبل کشور در انبارها باقی مانده که نزدیک ۷۵ هزار تن در انبارهای استان کرمان است.

رضایی ادامه داد: از سال ۹۷ تاکنون در صادرات پسته افت شدید داشته ایم و در صورت تداوم وضعیت پیمان سپاری ارزی، تاثیرات بسیار بدی بر سر صادرات پسته گذاشته می شود که در صورت تداوم وحشتناک تر خواهد شد.

وی با اشاره به نوسانات بازار ارز، بیان کرد: کدامین تاجر جرأت می کند که با این نوسانات شدید ارزی به بازار اعتماد کند اما با این حال خرده فروشان و صادرکنندگان سعی می کنند که جلوی افت شدید قیمت پسته را بگیرند و نمی گذارند که قیمت پائین تر از این بیاید.

دبیرکل انجمن پسته ایران افزود: دولت باید به صادرکنندگان پسته اعتماد کند و ۳۰ سال است که صادرکننده ارز صادراتی پسته را وارد کشور کرده است که ارز پسته پاکترین ارز است زیرا دسترنج کشاورزان است.

رضایی ابراز داشت: سالانه ۱۰ هزار هکتار باغ پسته به سطح زیر کشت این محصول اضافه می شود و امسال پیش بینی می کنیم که از ۴۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت پسته در کشور ۱۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

لزوم کاهش ۴۰ درصدی باغات پسته
دبیرکل انجمن پسته ایران با بیان اینکه برای جهش در تولید پسته باید ۴۰ درصد باغات کم شود زیرا منابع آبی محدود و کم است، تصریح کرد: اگر اراضی ۴۰ درصد کاهش یابند و  باغات باقیمانده را با آب موجود آبیاری کنیم و آن ها را از لحاظ تغذیه کود و عناصر مورد نیاز رسیدگی کنیم مطمئناً تولید پسته به مراتب بیشتر خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: در استان کرمان هر ساله به دلیل کمبود منابع آب کشاورزی باغداران درصدی از باغات خود را رها می کنند که اگر همین باغات باقیمانده را به سیستم های آبیاری نوین مجهز کنند قطعاً تولید محصول  ۴۰ درصد افزایش می یابد.

دبیرکل‌ انجمن‌ پسته ایران در ادامه اظهار کرد: عیار پسته ایران ۵۵ درصد است یعنی ۵۵ درصد پسته را مغز تشکیل می دهد در حالی  که این عیار برای کشورهای رقیب ۵۰ درصد است.

رضایی افزود: مزیت دیگر پسته ایران دارا بودن روغن بالای پسته به دلیل اقلیم آب و هوایی این کشور است و زمانی این پسته فرآوری و بوداده می شود مغز نمی سوزد و کیفیت‌ خود را از دست‌ نمی دهد.

وی تنوع رقم پسته را از دیگر مزیت‌ های پسته ایران عنوان کرد و گفت: تنوع پسته ۵۵ رقم از جمله اکبری، فندقی، کله قوچی، احمدآقایی و ... است و ۴ رقم تجاری در ایران وجود دارد که هر کدام در سطح ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار ایجاد شده است.

دبیرکل‌ انجمن‌ پسته ایران اظهار کرد: در انجمن پسته ایران بحث آموزش در رابطه با چه نوع سمومی در باغات پسته استفاده شود پیگیری می شود و سال‌ های گذشته روغن ولک‌ مصرف می شد که با تحقیقات بر روی این روغن متوجه شدیم این روغن‌ ها استاندارد نبوده و ضربه‌ به تولید پسته وارد شده است که انجمن پسته بحث گوگردپاشی را به جای مصرف روغن ولک از سه سال پیش پیشنهاد کرد و با مصرف گوگرد محصول خوبی نصیب کشاورزان شده است.

رضایی‌ ابراز داشت: بحث سموم در حال کنترل است تا به پسته خسارت و ضرر وارد نشود که در این زمینه ۷۵ درصد باغات پسته در رفسنجان گوگردپاشی شده و از سموم کم استفاده شده است.

کد خبر: ۳۱٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha