۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
روابط تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا می‌یابد
رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق:

روابط تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا می‌یابد

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور با اعلام اینکه روابط تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا می‌یابد، اظهار داشت: سند همکاری‌هایی که در اسفند ۹۷ در بغداد امضا شد، همه موادش اجرایی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در تهران، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع)، گفت: خدمت آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و هیات همراه خیرمقدم عرض می‌کنم و از پاسخ مثبت وی به دعوت اینجانب برای این سفر، سپاسگزارم.

رئیس جمهور ادامه داد: جناب آقای مصطفی الکاظمی که در یک شرایط بسیار حساس مسئولیت دولت عراق را برعهده گرفته، در طول چند ماه ریاست وی، شاهد یک حرکت خوب در روابط تجاری بین دو کشور بوده ایم و امروز هم در این باره صحبت کردیم.

روحانی گفت: در بحث‌های امروز راجع به شرایط بهداشتی منطقه و مساله ویروس کرونا با هم گفتگو کردیم و جمهوری اسلامی ایران این وعده را به دولت و ملت عراق می‌دهد که به اندازه همه توان و امکان خودش از نظر اقلام بهداشتی و دارویی کنار مردم عراق باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توان لازم برای تامین نیازمندی‌های ملت عراق در زمینه مسایل بهداشتی و دارویی را دارد، افزود: همچنین آماده تبادل نظر بین مسئولین بهداشتی دو کشور هستیم.

روحانی گفت: موضوع دومی که مورد بحث ما بود، مساله ارتقا و گسترش روابط تجاری بین دو کشور بود، اراده دو دولت بر این است که روابط تجاری دو کشور را به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا ببخشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر دو کشور مصمم هستند همه مواد توافقاتی که در ماه اسفند سال ۹۷ در بغداد بین دو دولت به تصویب رسید را اجرایی کنند، اظهارداشت: در میان آن توافقات مسایل زیربنایی اقتصادی بین دو کشور و همچنین اتصال راه آهن شلمچه - بصره و همچنین لایروبی اروندرود مورد توافق قرار گرفته بود.
 
آماده ایم در کنار ملت عراق برای ثبات منطقه تلاش کنیم
رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته که در کنار ملت، دولت و ارتش عراق مقابل داعش ایستاد و مبارزه کرد، همچنان آمادگی دارد در کنار ملت عراق برای ثبات و آرامش منطقه تلاش کند.

روحانی در ادامه نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق در تهران، خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از دو قهرمان مبارزه با تروریسم سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به بزرگی یاد کنم که جز سردارانی بودند که برای امنیت عراق در طول سالیان گذشته تلاش کردند.

رئیس جمهور در ادامه افزود: امروز راجع به مسائل و ثبات منطقه و نقشی که عراق می‌تواند به عنوان یک کشور قدرتمند عربی ایفا کند، صحبت و تاکید کردیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: بار دیگر از حضور نخست وزیر محترم و هیئت عالیرتبه عراق در تهران تشکر می‌کنم و به آن‌ها خوشامد می‌گویم و مطمئن هستم این سفر نقطه عطفی در روابط دوکشور دوست و برادر ایران و عراق خواهد بود.

کد خبر: ۳۱٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha