۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
صادرات نفت به چین با وجود تحریم‌ها ادامه دارد/ مذاکره با چین برای حل مشکل نقل و انتقال پول
یک مقام مسئول در وزارت خارجه در گفتگو  با بازار :

صادرات نفت به چین با وجود تحریم‌ها ادامه دارد/ مذاکره با چین برای حل مشکل نقل و انتقال پول

علمایی‌فر، رئیس اداره چین وزارت امور خارجه به بازار می‌گوید: صادرات نفت ایران به چین با وجود همه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همچنان ادامه دارد و به دنبال رفع مشکل نقل و انتقال پول بین دو کشور هستیم.

بازار؛ گروه انرژی: این روزها انتقادات زیادی به مساله توافق نامه ۲۵ ساله بین ایران و چین مطرح شده است. برخی از رسانه های خبری از این توافق به عنوان قرارداد ترکمانچای ۲ یاد کرده و مدعی‌اند که بر اساس این توافق جزیره کیش به چینی‌ها  واگذار خواهد شد. این در حالی است که ابوالفضل علمایی‌فر رئیس اداره چین وزارت امور خارجه به بازار می گوید: در این سند همکاری هیچ عددی قید نشده و تنها اصول توسعه همکاری مورد توجه قرار گرفته است.

او که تلویحا چین را شریکی قابل اعتماد برای ایران می داند، می‌گوید: با وجود تحریم های شدید آمریکا علیه ایران خرید نفت از ایران توسط چین همچنان ادامه دارد هرچند که مقدار آن اندک است.

هرچند که این مقام مسئول در وزارت امور خارجه هیچ اشاره ای به میزان صادرات نفت به چین نداشته است، اما آمارهای اعلامی از طرف گمرک چین از کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از ایران حکایت می کند کاهشی که به نظر از دید مسئولان پنهان بوده که همچنان اصرار دارند این کشور را یار روزهای سخت ایران بدانند.

آمار گمرکی چین نشان داد که واردات نفت چین از ایران در فاصله ژانویه تا مه سال ۲۰۲۰ به بیش از یک میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش داشت.

این در حالی است که واردات نفت چین از عربستان سعودی در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافت و این کشور موقعیت خود به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت چین را حفظ کرد.

آنگونه که آمارها نشان می دهد، عربستان در ماه مه ۹.۱۶۵ میلیون تن معادل ۲.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که حدود ۹۵ درصد نسبت به ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز در ماه مه سال ۲۰۱۹ و ۷۱ درصد در مقایسه با ۱.۲۶ میلیون بشکه در روز در آوریل افزایش داشت.

رفع مشکل نقل و انتقال پول بین ایران و چین
اما برخلاف این مقام مسئول در وزارت امور خارجه فعالان بازرگانی دل خوشی از همکاری های اقتصادی و تجاری به چشم بادامی‌ها ندارند. بر اساس آنچه اعضای اتاق بازرگانی مدعی هستند، مشکل نقل و انتقال پول همچنان ادامه دارد.

مشکلی که علمایی‌فر از پیگیری آن خبر می دهد. به گفته او، با توجه به چشم انداز روشن همکاری های اقتصادی ایران و چین، وزارت امور خارجه به دنبال حل مشکل نقل و انتقال پول بین ایران و چین است.   

البته این اولین بار نیست که مسئولین از حل مشکلات انتقال پول بین دو کشور خبر می‌دهد اما در نهایت خبری از گشایش در این بخش نیست. فروردین امسال بود که بانک کونلون چین با ارسال یک پیام سوییفتی به همکاری خود با بانکها و طرف های ایرانی، به علت عدم تمدید معافیت های ایالات متحده پایان داد. به نظر می رسد که با وجود ادعای پکن مبنی بر حمایت از تهران، فعالیت‌های تجاری دو جانبه تحت تاثیر  منافع کامل این کشور  و البته نحوه ارتباطش با آمریکا قرار دارد.

کد خبر: ۳۱٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha