۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
باید و نبایدهای کشت خربزه در ساوه؛ کشاورزان نیاز به حمایت دارند
بازار گزارش می‌دهد؛

باید و نبایدهای کشت خربزه در ساوه؛ کشاورزان نیاز به حمایت دارند

ساوه- خربزه سال‌های متمادی در ساوه کشت می‌شود، اما کشت این محصول دیگر برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ساوه، دومین شهرستان استان مرکزی از نظر جمعیت است، که از شمال به شهرستان زرندیه، از شرق به استان قم، از جنوب به شهرستان تفرش و از غرب به استان‌همدان محدود می‌شود.

اما امروز ساوه را بیشتر به محصولات کشاورزی و نیز صنعتی آن می‌شناسند، محصولاتی مانند طالبی، انار و پسته ساوه شهرت خاصی در کشور دارد، اما کشاورزان از کشت خربزه به عنوان یکی از محصولات قدیمی این شهرستان رضایت چندانی ندارند.

توصیه‌های مسئولان نوش‌دارو و پس از مرگ سهراب
یکی از کشاورزان ساوجی در گفتگو با خبرنگار بازار دلیل کشت خربزه را مصرف کم آب این محصول دانست و افزود: ما پیش‌ازاین هندوانه کشت می‌کردیم، اما مصرف آب بالای این محصول سبب شد، تا از کشت هندوانه دست کشیده و به خربزه روی بیاوریم.

محمودی بابیان این‌که مصرف آب طالبی نیز بالا است، گفت: از طرفی در حال حاضر قیمت خرید خربزه پایین آمده و کشت این محصول برایمان صرف نمی‌کند.

وی بابیان این‌که سه سال پیش کشت طالبی صرفه اقتصادی نداشت، افزود: متأسفانه بعدازآن‌که فصل برداشت آنچه کاشته‌ایم، می‌رسد و قیمت‌ها افت خود را کرده و کشاورزان ضرر می‌دهند، مسئولان توصیه می‌کنند، که سال بعد چه چیزی صرف اقتصادی دارد، که این توصیه‌ها نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

حمایت شویم با خربزه مشهد رقابت می‌کنیم
خربزه کار دیگر ساوجی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر خربزه ساوجی را سرزمین کیلویی یک هزار و ۵۰۰ الی دو هزار تومان از ما می‌خرند، اما در بازار کیلویی چهار هزار الی شش هزار تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: این در حالی است، که مسئولین برای فرافکنی و باز کردن مسئولیت از عهده خود، ادعا می‌کنند، که به دلیل آن‌که خربزه ساوه توان رقابت با خربزه مشهد ندارد، مشتری نداشته و ارزان خریده می‌شود.

این کشاورز ساوجی که خود را محمدعلی معرفی کرد، گفت: اگر بتوانیم، با ایجاد بازارهایی بدون واسطه سبب دل‌خوشی و انگیزه بیشتر کشاورزان شویم، قطعاً کیفیت محصول نیز افزایش‌یافته و بازار هم بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: از دیرباز در ساوه خربزه کاشته می‌شده است و این‌که بگوییم این محصول صرفه اقتصادی و توان رقابت با محصولات مشهد و ... را ندارد، بی‌انصافی است، اگر هم کیفیت در حد مشهد نباشد، با حمایت مسئولان و تلاش کشاورزان می‌توانیم، کیفیت را ارتقا داده و رقابت کنیم.

خربزه ساوه توان رقابت با خربزه مشهد را ندارد
مدیر جهاد کشاورزی ساوه در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که ۲۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت خربزه اختصاص دارد، اظهار داشت: به‌طور متوسط از هر هکتار زمین کشاورزی زیر کشت ۲۲ تُن خربزه برداشت می‌شود و در مجموع بیش از پنج هزار تُن خربزه از اراضی زیر کشت ساوه برداشت می‌شود.

حسن شریفی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که چرا کشاورزان ساوجی از صرفه اقتصادی خربزه کاری در این شهرستان گلایه دارند؟ گفت: خربزه ساوه هم‌زمان با خربزه‌های دیگر نقاط کشور به دست می‌آید و توان رقابتی با محصولات با کیفیت دیگر نقاط کشور همچون ایوانکی و مشهد را ندارد.

وی اضافه کرد: البته نباید کیفیت خربزه ساوه را نادیده گرفت، چراکه این محصول نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است و کشاورزان ساوجی از علم و تجربه کافی برای تولید خربزه برخوردارند، اما رقابت با قطب تولید خربزه در کشور بسیار سخت است و خربزه ساوه با قیمت پایین‌تری خریداری می‌شود.

خربزه ساوه برای ۲۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرد
مدیر جهاد کشاورزی ساوه افزود: تولید خربزه در ساوه برای دو هزار و ۴۰۰ نفر در این شهرستان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است، که البته با توجه کیفیت بالا و طعم مناسب طالبی ساوه بهتر است، اراضی کشاورزی زیر کشت خربزه به کشت طالبی بپردازند.

وی گفت: البته خود کشاورزان ساوجی نیز انگیزه بیشتری برای کشت طالبی دارند . طی سال‌های اخیر شاهد کاهش اراضی زیر کشت خربزه و افزایش چشمگیر اراضی زیر کشت طالبی در این منطقه هستیم.

شریفی افزود: کیفیت طالبی ساوه به حدی است، که سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن طالبی از ساوه آن‌هم با شرایطی خاص به خارج از کشور صادر می‌شود، البته خود ما صادرات طالبی را مدیریت می‌کنیم و اولویت با خریداران و بازار داخلی است، وگرنه کیفیت طالبی ساوه به حدی است، که متقاضیان زیادی از کشورهای خارجی دارد.

خربزه، طالبی، انار و دیگر محصولات کشاورزی از دیرباز در ساوه کشت می‌شده و کشاورزان این شهر علاوه بر ارائه بهترین گندم تولیدی استان مرکزی در تولید محصولات دیگر کشاورزی نیز سابقه‌دار و... معروف هستند.

به نظر می‌رسد، با اعمال برخی اصلاح نژادها و نیز حمایت‌های علمی و آموزشی از کشاورزان بتوان راهی بهتر جز تغییر محصول کشت‌شده یافت.

کد خبر: ۳۱٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha