۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
تامین ۷۵ درصد آب شرب تبریز بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی:

تامین ۷۵ درصد آب شرب تبریز بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است

تبریز- معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۵ درصد از آب شرب تبریز از سدهای زرینه‌رود و نهند تامین می‌شود که در اختیار شرکت آب منطقه ای استان قرار دارند.

به گزارش بازار به نقل از شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، محمد خانی، روز سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها با بیان اینکه بقیه آب شرب مورد نیاز کلانشهر تبریز توسط شرکت آب و فاضلاب استان و از طریق چاه ها تامین می شود، افزود: با توجه به اینکه تجهیزات تصفیه خانه و ایستگاه های پمپاژ آب موجود در سدهای زرینه رود و نهند بیش از ۲۵ سال عمر دارند، در صورت بروز مشکل در آن ها یا نیاز آن ها به تعمیرات و نیز به دلیل محدودیت برداشت از سایر منابع، تامین آب شرب کلانشهر تبریز دچار مشکل می شود.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری از بروز مشکل در تامین آب شرب مردم تبریز بهتر است شرکت آب منطقه ای نسبت به تعمیرات و بازسازی به موقع تجهیزات تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ آب این سدها اقدام لازم را انجام دهد.

خانی، با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان در تامین آب از سدهای فوق نقش مستقیمی ندارد، بلکه نقش توزیع آب را ایفا می کند، گفت: عمده منابع تامین آب شرب تبریز از سدهای فرامنطقه ای بوده و از اختیارات شرکت آب منطقه ای است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهای خشک و نیمه خشک منطقه است، گفت: میانگین بارش سالانه در جهان ۷۵۰ میلی متر بوده در حالی که این میانگین در کشور ما ۲۵۰ میلی متر بوده یعنی یک سوم میانگین جهانی است.

خانی، ادامه داد: این میزان بارش جوابگوی نیاز بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی کشور را نمی دهد بنابراین مردم باید به سمت رعایت الگوی مصرف آب روی بیاورند چراکه در غیر اینصورت در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

وی یادآوری کرد: متوسط مصرف سرانه جهانی آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز بوده در حالی که متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در سال در آذربایجان شرقی ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است و این میزان در پیک مصرف و فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز نیز می رسد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان شرقی مستثنی از کشور نبوده و مصرف آب در این استان از متوسط کشوری بالا است.

خانی، افزود: برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز باید مدام به فکر منابع جدید تامین آب بود ولی منابع آب محدود است و در نتیجه باید مردم به سمت رعایت الگوی مصرف سوق یابند.

وی از مردم خواست الگوی مصرف آب را رعایت کرده و از آب شرب فقط برای مصارف ضروری مانند شرب و بهداشتی استفاده کنند و از مصرف آن برای مصارف غیرضروری از جمله شستن خودرو، فرش و سایر موارد خودداری کنند. 

خانی ادامه داد: بر اساس مطالعات مهندسان مشاور در سال ۱۳۹۰، کلانشهر تبریز ۵ سال بعد از اتمام این مطالعات با موازنه منفی در تولید و مصرف آب مواجه خواهد شد و از سال ۹۵ این موازنه منفی در این شهر شروع و هر سال با سه درصد کسری تولید مواجه شد.

کد خبر: ۳۱٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha