۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
نخستین تصمیم مشترک شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا برای مهار تولید کربن

نخستین تصمیم مشترک شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا برای مهار تولید کربن

شرکت‌های بزرگ نفتی جهان برای نخستین بار هدفی مشترک برای مهار تولید کربن تعیین کردند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، گروهی از شرکت‌های عمده نفتی جهان از جمله سعودی آرامکو، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و اکسون موبیل آمریکا برای نخستین بار اهداف خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به نسبت سطح تولید مشخص کردند. این اقدام به دلیل افزایش فشار بر این شرکت‌ها با توجه به موضع‌ آب‌وهوایی آنهاست.  

هدف تعیین‌شده توسط ۱۲ عضو طرح آب‌وهوا، نفت و گاز (OGCI)، به این معناست که با افزایش تولید نفت و گاز، انتشار کربن نیز افزایش می‌یابد.

این طرح تحت‌الشعاع برنامه‌های بلندپروازانه‌تر اعضای اروپایی این ائتلاف از جمله شرکت انگلیسی – هلندی شل، بی‌پی انگلیس و توتال فرانسه که به‌طور جداگانه تنظیم شده، قرار گرفته است.

باب دادلی، مدیر طرح آب‌وهوا، نفت و گاز و مدیرعامل پیشین بی‌پی، در این باره گفت: این تصمیم یک نقطه عطف قابل توجه است، پایان کار نیست، هدفی کوتاه‌مدت است و آن را تعدیل خواهیم کرد.

اعضای طرح آب‌وهوا، نفت و گاز توافق کردند که میانگین حجم کربن منتشر شده در عملیات‌ نفت و گاز بالادست خود را تا سال ۲۰۲۵ به معادل ۲۰ تا ۲۱ کیلوگرم دی‌اکسید کربن برای هر بشکه نفت (CO2e / Boe) کاهش دهند، خط پایه این رقم در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۳ کیلوگرم دی‌اکسید کربن برای هر بشکه نفت بود.

اعضای طرح آب‌وهوا، نفت و گاز عبارت‌ از بی‌پی، شورون، سی‌ان‌پی‌سی، انی، اکینور، اکسون، اوکسیدنتال پترولیوم، پتروبارس، رپسول، سعودی آرامکو، شل و توتال که در مجموع تولیدکننده بیش از ۳۰ درصد نفت و گاز جهان هستند.

دادلی اظهار: اعضا بر روشی مشترک برای محاسبه شدت کربن توافق کردند و این اهداف می‌توانند در آینده به دیگر بخش‌ها مانند گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) و پالایش نیز تعمیم داده شوند.

کد خبر: ۳۱٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha