۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
نرخ مسکن امان مردم را برید؛ گرانی مانعی بزرگ بر سر ازدواج جوانان
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

نرخ مسکن امان مردم را برید؛ گرانی مانعی بزرگ بر سر ازدواج جوانان

بجنورد- این روزها به نظر می‌رسد خرید و اجاره مسکن رؤیایی برای قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه در استان خراسان شمالی شده و امروز مردمانی که سرگردان در بنگاه های سطح استان هستند همه از این ماجرا گواه می دهند که شرایط برایشان بسیار از سال های قبل دشوار تر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در سال جاری افراد زیادی را می‌بینیم که برای یافتن مسکن مناسب، به بنگاه‌های معاملاتی در سراسر استان خراسان شمالی مراجعه می‌کنند به این امید که خانه‌ایی درخور شأنشان و باقیمت مناسب پیدا کنند.

پای درد و دل آن‌ها که می‌نشینی می‌گویند پیدا کردن مسکن خوب با اجاره‌بهای مناسب هرسال سخت‌تر می‌شود و دیگر توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند و این‌یک نگرانی بسیار بزرگ و فشار مضاعفی است که می‌تواند تهدیدی بر سلامت روح و روان جامعه باشد.

گرانی مسکن مانعی برای ازدواج
یک شهروند جوان جویای مسکن در خراسان شمالی به خبرنگار بازار، می‌گوید: به‌تازگی برای برپایی مراسم عروسی ۱۰۰میلیون تومان وام گرفته‌ام زیرا حداقل ۸۰ میلیون تومان از این پول را باید برای پول پیش خانه کنار بگذارم تا به‌وسیله آن سرپناهی برای خود و خانواده‌ام مهیا کنم.

افزایش اجاره‌بهای مسکن یکی از سدهای غول‌پیکر پیش روی جوانان برای ازدواج است و مسئولین باید نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند چراکه جوانان از عهده این مخارج سنگین برنمی‌آیند

محمد صبوری که نسبت به قیمت اجاره‌بهای مسکن معترض است اظهار می‌دارد: بنده شغل آزاد دارم و در مغازه‌ای که مشغول به کار هستم نیز استیجاری است و ماهیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنم و در سال گذشته به دلیل افزایش تورم فروش اجناس بسیار کم بود و با شیوع ویروس کرونا در ماه آخر سال گذشته و دوماهه اول سال جاری مغازه‌ام تعطیل بود و اکنون نیز فروشی نداریم.

وی می‌افزاید: افزایش اجاره‌بهای مسکن یکی از سدهای غول‌پیکر پیش روی جوانان برای ازدواج است و مسئولین باید نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند چراکه جوانان از عهده این مخارج سنگین برنمی‌آیند.

بی‌انصافی مالکان
یکی دیگر از شهروندان نیز از بی‌انصافی صاحب‌خانه‌ها در تعیین اجاره‌بهای مسکن گلایه می‌کند و می‌گوید: خسته شده‌ایم از این‌همه دنبال خانه مناسب گشته‌ایم که پیدا نمی‌شود، درست نیست صاحب‌خانه‌ها قیمت املاکشان را بالا اجاره می‌دهند، جماعت مستأجر اگر پولی داشت که دیگر احتیاجی به مستأجری نبود.

مریم رحیم زاده اظهار می‌دارد: سال گذشته یک واحد ۸۵ متری در منطقه پایین‌شهر را ۳۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان اجاره کرده‌ام که امسال همین واحد را ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه یک‌میلیون و دویست هزار تومان می‌گویند که مشاوران املاک و مسئولان عنوان می‌کنند صاحب‌خانه‌ها اجاره مسکن را بالا می‌برند؛ چرا قانونی نداریم که صاحب‌خانه‌ها افزایش چند برابری در سال را نداشته باشند.

وی می‌افزاید: حقوق ماهیانه همسر بنده به دو میلیون تومان هم نمی‌رسد که از این مبلغ یک‌میلیون تومان بابت اجاره، ۵۰۰ هزار تومان بابت اقساط و مابقی برای پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن هزینه شود مگر حقوق تا چه میزان می‌تواند مخارج یک خانواده چهارنفره را تأمین کند.

وی ادامه می‌دهد: از مالکان تقاضا داریم که رعایت حال مستأجران را بکنند و از مسئولان ذی‌ربط هم درخواست داریم با نظارت و قیمت‌گذاری از افزایش سرسام‌آور قیمت منازل جلوگیری کنند.

بیکاری معصل کارگران
یکی دیگر از مستأجرانی که در حاشیه شهر زندگی می‌کند و به گفته‌ خود، یک کارگر روزمزد که در اغلب روزهای سال بیکار است می‌گوید: برای یک‌منزل کلنگی که هرلحظه ممکن است سقفش بر روی خود و خانواده چهارنفره‌ام ریزش کند پنج میلیون تومان رهن و ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهم.

از مالکان تقاضا داریم که رعایت حال مستأجران را بکنند و از مسئولان ذی‌ربط هم درخواست داریم با نظارت و قیمت‌گذاری از افزایش سرسام‌آور قیمت منازل جلوگیری کنند

مراد هاشمی می‌افزاید: دو فرزندم محصل هستند و واقعاً امکان پرداخت این هزینه برای ما وجود ندارد و به‌سختی می‌توانم اجاره را پرداخت کنم بالاخره زندگی خرج دارد و باید علاوه بر اجاره مبلغی برای قبض‌های خدماتی، خوراک ، پوشاک و... کنار بگذارم.

عدم نظارت بر بازار
یکی دیگر از مستأجران که در محدوده میرزا کوچک خان ساکن است می‌گوید: به یک واحد ۱۰۰ متری ۱۱ سال ساخت ۱۲۰ میلیون تومان بیعانه و حدود یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اجاره می‌دهم که در مقایسه با سال گذشته رشد بسیار چشم‌گیری داشته است.

این شهروند بابیان اینکه بسیاری از صاحب‌خانه‌ها حاضر هستند مسکن‌هایشان خالی بماند تا اینکه باقیمت پایین اجاره دهند می‌گوید: دولت هیچ نظارتی بر بازار اجاره ندارد مالکان، خانه‌های فرسوده خود را با بی‌کیفیت‌ترین وضعیت اجاره می‌دهند.

وی می‌گوید: اکنون ۱۵ سال از ازدواج بنده می‌گذرد و در حال حاضر متقاضی وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن هستم تا بتوانم با مبلغ اندک پس‌اندازی که دارم یک واحد آپارتمان ۶۰ متری آن‌هم در مجتمع‌های ۹۰ واحدی در شهر بخرم در خوش‌بینانه‌ترین حالت این وام تنها ۲۵تا ۳۰ درصد هزینه خرید مسکن را تأمین می‌کند.

این شهروند می‌افزاید: قیمت‌ها به نسبت سه سال قبل سرسام‌آور گران شده است؛ در سه سال گذشته با ۱۰۰ میلیون تومان یک واحد آپارتمان می‌شد خریداری کرد اکنون با بیش از ۶۰۰ میلیون تومان نیز نمی‌توان همان خانه را خرید.

افزایش ۳۰درصد قیمت مسکن
یکی از فعالان حوزه مسکن و ملک در خراسان شمالی می‌گوید: یکی از دلایل رشد قیمت مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌خصوص میلگرد و آهن در چند ماه گذشته است زیرا افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن به‌خصوص آهن و میلگرد بر هزینه تمام‌شده مسکن خواهد افزود.

اسکندری همچنین عامل افزایش قیمت تجهیزات ساختمانی را رشد نرخ دلار و ارز عنوان می‌کنند و می‌افزاید: این در حالی است که اغلب مصالح ساختمانی در کشور تولید داخل بوده و نباید قیمت این محصول به‌واسطه نوسانات بازار ارزی گران شود لذا شخصی که از راه اجاره خانه، کسب درآمد می‌کند، قیمت اجاره خانه را بالا می‌برد تا دخل‌وخرجش را به هم برساند.

افرادی که در حوزه ساخت‌وسازها هستند با التهابات بازار ناشی از ارز، تحریم، عدم واردات، نبود نظارت و سودجویی دلالان کالاهای تولید داخلی را افزایش می‌دهند

وی با بیان اینکه افرادی که در حوزه ساخت‌وسازها هستند با التهابات بازار ناشی از ارز، تحریم، عدم واردات، نبود نظارت و سودجویی دلالان کالاهای تولید داخلی را افزایش می‌دهند، می افزاید:  اکنون با افزایش چند برابری قیمت مصالح ساختمانی و افزایش قیمت اجاره‌بها از سوی مالکان، متأسفانه عده‌ای ما را مقصر می‌دادند درحالی‌که مشاوران املاک حق ارزیابی و قیمت‌گذاری ندارند از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن در سال جاری  ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است.

تسهیلات ارائه شده است
به گفته مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی نیز در سه‌ماهه نخست سال جاری، شعب بانک مسکن استان، هزار و ۱۰۵ فقره تسهیلات به ارزش ۶۷۳ میلیارد و ۱۲۸ میلیون ریال در بخش‌های مختلف به مردم استان پرداخت کرده‌اند.

مرتضی ناصری بابیان اینکه تمرکز بانک مسکن در سال ۹۹ حرکت در مسیر تولید و پرداخت تسهیلات مشارکت در ساخت واحدهای مسکونی است می‌افزاید: در همین راستا ۱۵۱ فقره تسهیلات به ارزش ۱۶۹ میلیارد و ۵۷۲ میلیون ریال پرداخت‌شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۳۷ درصدی دارد.

گفتنی است طی تماس‌های مکرر در چند روز گذشته با رئیس اتحادیه مشاورین املاک در خراسان شمالی متأسفانه به وعده مصاحبه با خبرنگار ما عمل نکردند اما آنچه مشهود است بخشی از سوء استفاده ها و تخلفات در املاک به همین بنگاه داران برمی گردد از سوی دیگر باید فرهنگ سازی کرد و بنگاه داران از کسانی که اجاره های مضاعفی دریافت می کنند سفارش مشتری نگیرند.

در نهایت باید دید در آینده چه اتفاقی برای بازار مسکن استان خراسان شمالی می افتد آیا همینطور قرار است قیمت ها رشد کنند؟ یا سقفی بالاخره برایشان پیدا می شود؟

کد خبر: ۳۱٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha