۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
معامله مسکن در بورس امکان پذیر نیست
کارشناس بازار سرمایه:

معامله مسکن در بورس امکان پذیر نیست

حسینی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا می توان مسکن را در بورس معامله کرد، گفت: به دلائل مختلفی این کار امکان پذیر نیست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «فرهنگ حسینی» افزود: بی تردید یک آپارتمان مسکونی یا یک مجموعه ای از آپارتمان های مسکونی یک مجتمع را نمی توان در بورس عرضه کرد.

وی همچنین اظهارداشت: مسکن یک کالای همگن و استانداردی نیست و قابلیت استاندارد سازی هم ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در خیلی از کالاها می توان استاندارد سازی انجام دادو برای آن ها تخفیف و سلف در نظر گرفت اما این اتفاق در مسکن امکان پذیر نیست چون سلیقه ها در مسکن بسیار متفاوت است.

وی در خصوص تاسیس شرکت بورس املاک و مستغلات در کشور افزود: چهار بورس قبلی که در کشور تاسیس شد مانندشرکت بورس و اوراق بهادار، بورس کالا، فرا بورس و بورس انرژی بازده بسیار زیادی برای سهامداران خود داشته اند به این دلیل که بازار مالی و بازار سرمایه کشور طی دهه های اخیر رشد یافته و سهم بورس از اقتصاد افزایش پیدا کرده است.

حسینی بیان داشت: مسکن یک کالای مصرفی با دوام محسوب می شود حداقل می توان گفت هدف سیاست گذار این مسئله است تلاش می کند از اینکه به عنوان یک کالای سفته بازی یا به عنوان یک کالای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرداز این اجتناب کند.

وی ادامه داد: ابزارها باید به نحوی طراحی شود که هدف ایجاد مصرف مسکن و تامین مسکن ضروری برای خانوارها باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سئوال دیگری که پرسیده شد چه ابزارهای در بورس املاک و مستغلات می تواند قابل معامله باشد، گفت: صندوق زمین و ساختمان، اوراق صکوک اجاره، سهام شرکت های ساختمانی، صندوق های املاک و مستغلات وصندوق پروژه از جمله این موارد است.

وی افزود: همه این ابزارهای که بحث تامین مالی مسکن را دارند در ایران ابزار های هستند که نقش خاصی در سمت تولید مسکن نداشته اند.

کد خبر: ۳۱٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha