۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
رکورد مصرف برق در خراسان جنوبی؛ زنگ هشدار برای خاموشی ها به صدا درآمد
در گفتگو با بازار مطرح شد

رکورد مصرف برق در خراسان جنوبی؛ زنگ هشدار برای خاموشی ها به صدا درآمد

بیرجند- گرمای هوا در خراسان جنوبی موجب شد تا این استان هفته ای هشدار آمیز در مصرف برق را داشته باشد و به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق اگر مردم مدیریت مصرف را رعایت نکنند با خاموشی‌ها مواجه خواهند شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: معمولاً در فصول گرم، به علت راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی، مصرف برق به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. این مسئله سبب می‌شود مصرف در برخی ساعات به بیشترین مقدار خود در طول سال برسد که از آن به عنوان اوج بار یا پیک مصرف برق یاد می‌شود.

در خراسان جنوبی نیز با این مشکل رو به رو شده‌ایم به نوعی که مصرف پیک بار نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد، همچنین با توجه به افزایش درصد مصرف برق جزو استان‌های پر مصرف در برخی از روزها به شمار رفته‌ایم که نشانه لزوم همکاری مردم و ادارات در راستای رعایت نکات مهم برای کاهش مصرف برق می‌باشد تا این روزهای گرم سال را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

خراسان جنوبی در منطقه قرمز مصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: پیک بار شرکت توزیع خراسان جنوبی تا کنون نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ حدود ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد که این موضوع علی رغم انجام فعالیت‌های گسترده مدیریت مصرف برق، نشان از افزایش مصرف مشترکین است.

مهدی دادگر اعلام کرد: در تعدادی از روزهای سال ۱۳۹۹، شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، در ردیف پرمصرف‌ترین استان‌های کشور از لحاظ درصد افزایش مصرف در ساعات پیک برق قرارگرفته است.

افزایش مصرف برق به گونه‌ای است که مصرف در استان به عدد ۲۸۷.۵ مگاوات در پیک روزانه رسیده که حدود ۱۷.۵ مگاوات از برنامه تعریف شده از طرف شرکت مادر تخصصی بالاتر بوده است

وی افزود: در این زمینه می‌توان استان خراسان جنوبی را استانی با درصد بالای افزایش مصرف برق در کشور دانست.

به گفته وی این افزایش مصرف برق به گونه‌ای است که مصرف در استان به عدد ۲۸۷.۵ مگاوات در پیک روزانه رسیده که حدود ۱۷.۵ مگاوات از برنامه تعریف شده از طرف شرکت مادر تخصصی بالاتر بوده است و برای پیک شب نیز بیشترین مصرف ۲۹۹ مگاوات بوده است.

دادگر دلیل افزایش مصرف برق در استان را مربوط به گرم شدن زودهنگام هوا و افزایش دما، افزایش استفاده از کولرهای گازی و افزایش تعداد مشترکین دانست.

امکان قطعی برق با افزایش مصرف
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تأکید کرد: با توجه به اینکه مدیریت بار شبکه سراسری از طریق دیسپاچینگ ملی ایران صورت می‌گیرد، در صورت عدم رعایت اصول مدیریت مصرف برق از سوی مشترکین و منفی شدن تراز تولید نیروگاهی کشور نسبت به مصرف، با توجه به ملاحظات فنی و پایدار شبکه امکان قطعی برق در هر استان وجود خواهد داشت.

دادگر با بیان اینکه برای کاهش مصرف برق و مدیریت مصرف برنامه‌هایی پیش بینی کرده‌ایم، گفت: در این باره بیش از هزار و ۱۹۷ مورد تفاهم‌نامه همکاری در مدیریت بار شبکه سراسری با مشترکین صنعتی، کشاورزی و اداری منعقد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین انجام فعالیت‌های گسترده فرهنگی اعم از نصب بنرها، ارسال پیامک، انجام چندین مورد مصاحبه‌های تلویزیونی، فعالیت‌های تبلیغاتی و فرهنگی مدیریت مصرف و… ازجمله اقداماتی هستند که شرکت توزیع نیروی برق در خصوص ترغیب مشترکین برای رعایت اصول مدیریت مصرف و کاهش پیک انجام داده است.

به گفته وی در این زمینه مجهز کردن مشترکین کشاورزی و صنعتی به تجهیزات قطع برق از راه دور، نیز یکی دیگر از اقدامات پیش بینی شده در موضوع کاهش پیک مصرف برق است.

وی اظهار کرد: در قبال همکاری در راستای تفاهم نامه‌های یاد شده مشوق‌های مالی قابل توجهی برای اعمال در قبوض برق پیش بینی شده است.

افزایش هزینه با افزایش مصرف
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درباره افزایش تعرفه‌ها هم بیان کرد: مانند سال‌های گذشته در فصول گرم سال، هزینه مصرف برق در ساعت‌های اوج بار برای مشترکین با افزایش همراه خواهد بود.

دادگر تصریح کرد: در این زمینه افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌ها برای مشترکین کشاورزی و صنعتی و عمومی توأم با اعمال تعرفه پیک در محاسبات هزینه انرژی برای مشترکین خانگی در قبوض برق است.

هزینه مصرف برق در ساعت‌های اوج بار برای مشترکین با افزایش ۲۰ درصدی همراه خواهد بود

وی اعلام کرد: برای تشویق مشترکین خانگی، در صورت کاهش مصرف برق در ساعات پیک و انتقال مصارف مورد نیاز به ساعات کم باری، نسبت به اعمال بخشودگی قسمتی از هزینه‌ها در قبوض برق نیز اقدام می‌شود.

رعایت نکات کاهش مصرف
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روزهای گرم پیش رو در تابستان جاری و افزایش مصرف برق، نیاز به اعمال تدابیر مدیریت مصرف از جانب مشترکان در سطح استان دارد، گفت: امیدواریم با همراهی مشترکین و مردم شرایط تأمین برق پایدار و بدون خاموشی فراهم شود.

دادگر درخواست کرد تا در راستای تأمین برق بدون مشکل برای همه، مشترکین به نکات کاهش مصرف توجه کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا بهتر است که از وسایل برقی پر مصرف مانند جاروبرقی، لباسشویی اتو و … در ساعت‌های پیک بار استفاده نشود و به ساعات دیگر منتقل شود.

وی عنوان کرد: همچنین تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی دمای آسایش (۲۴ تا ۲۵ درجه) و عدم استفاده از کولرهای آبی روی دور تند آنها، استفاده از روشنایی طبیعی روز برای اماکن مسکونی، اداری و … و پرهیز از روشن کردن چراغ‌ها در طول روز، راه اندازی سیستم‌های سرمایشی هم زمان با شروع ساعات کار و خاموش نمودن آنها یک ساعت قبل از خاتمه ساعت کار اداری و خاموش کردن وسایل برقی اعم از کامپیوترها، پرینترها و از مدار خارج کردن روشنایی بعد از ساعت کاری، جابجایی تعطیلی کارکنان از روز جمعه به ایام هفته و همچنین تغییر ساعت شیفت‌های استراحت به ساعت‌های پیک در طول روز برای صنایع استان و استفاده از مولدین دیزلی مشترکین برای تولید برق در ساعات پیک بار و برخورداری از تشویق‌های پیش بینی شده در این خصوص از دیگر پیشنهادات ارائه شده توسط شرکت برق است.

شکست رکورد مصرف برق در روزهای گذشته
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در روز شنبه ۲۸ تیرماه ۹۹ رکورد مصرف برق در کشور شکسته شد و بیش از ۳۰۰ مگاوات مصرف برق در کشور به نسبت سال گذشته فراتر رفت.

دادگر افزود: عبور مصرف برق در کشور به بیش از ۵۸ هزار مگاوات و نزدیک شدن میزان مصرف به حداکثر میزان تولید برق در کشور، صنعت برق را وارد مرحله اضطراری کرده و با توجه به گرمای بسیار زیاد و پیش بینی تداوم آن در این هفته در بسیاری از نقاط کشور، لزوم همراهی حداکثری مشترکین در مدیریت مصرف برق و به خصوص در ساعات ۱۳ تا ۱۷ در طی هفته جاری نقش بسیار مؤثر و اثرگذاری در عبور موفق از این هفته گرم و دوره اوج مصرف امسال خواهد داشت.

وی با اشاره به استقرار جبهه هوای گرم که منجر به افزایش دمای هوا در اکثر نقاط کشور شده است، اعلام کرد: گرم‌تر شدن هوا علاوه بر اینکه بر تأسیسات برق رسانی فشار مضاعفی وارد می‌کند، میزان مصرف برق نیز به صورت فزاینده‌ای افزایش می‌یابد، در همین راستا از امروز تا پایان هفته جاری، تمام سیستم‌های سرمایشی مستقر در ادارات و ساختمان‌های ستادی و بخش‌های فنی و اجرایی صنعت برق کشور، رأس ساعت ۱۲ ظهر به منظور همراهی و اطمینان از تأمین برق پایدار مردم خاموش خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درخواست کرد تا مشترکین نیز با توجه به گرمای هوا و شرایط خاص کرونا در کشور با رعایت و توجه دقیق به نکات مصرف بهینه برق که بیان شده در این راه کمک کننده باشند.

کد خبر: ۳۰٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha