۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
«کشت کلزا» برداشت خودکفایی؛ جهش تولید در خراسان رضوی
بازار گزارش می‌دهد؛

«کشت کلزا» برداشت خودکفایی؛ جهش تولید در خراسان رضوی

مشهد- روغن یکی از کالاهای اساسی و ضروری است که ارتباط نزدیک با معیشت اقشار جامعه دارد و کشور ما ۹۰ درصد از نیاز به این محصول اساسی را از طریق واردات تأمین می‌کند که خطر بزرگ برای امنیت غذایی کشور است به همین دلیل خودکفایی در تولید روغن اهمیت بسیاری دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کلزا ازجمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می‌رود که حمایت از کشت آ ن به‌جای سایر محصولات پرآب بر، موردتوجه جدی قرارگرفته است، پایداری تولید غلات به‌ویژه ادامه خودکفایی گندم از نتایج اثبات‌شده تناوب کشت این محصولات با دانه‌های روغنی ازجمله کلزا است.

تکرار کاشت یک نوع محصول غلات بیش از چهار سال متوالی در یک زمین باعث افت تولید به شکل چشمگیر می‌شود اما اگر دانه روغنی کلزا درکشت تناوبی این محصول قرار گیرد، در سال بعد از کشت دانه روغنی، تولید غلات دست‌کم ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، ضمن اینکه محصول کلزا نیز به ‌دست می‌آید.

وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به خارج کشور در تأمین دانه‌های روغنی اهمیت کشت کلزا را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روشن  کرده و نشان می دهد این دانه روغنی از نقش و اهمیت بسزایی برخوردار است

کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۵ درصد روغن و ۳۵ درصد پروتئین است لذا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع‌شده همانند زیتون جزو باارزش‌ترین روغن‌های خوراکی است و از طرفی پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود.

تلاش برای خودکفایی
مدیر زارعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه برنامه سال زراعی فعلی، برای کمک به خودکفایی تولید روغن هشت هزار و ۱۰۰  هکتار کلزا به‌صورت آبی و ۱۴۵ هکتار به‌صورت دیم در دستور کار قرار داشت به بازار گفت: مجموع سطح زیر کشت امسال به هشت هزار و ۲۴۵ هکتار باقابلیت برداشت شش هزار و ۸۶۲ هکتار رسید.

علیرضا نیک پور با اشاره به این موضوع که با توجه به برنامه سال زراعی فعلی، برای کمک به خودکفایی تولید روغن هشت هزار و ۱۰۰  هکتار کلزا به‌صورت آبی و ۱۴۵ هکتار به‌صورت دیم کشت شد بیان کرد: مجموع این اراضی به هشت هزار و ۲۴۵ هکتار رسید که ۶ هزار و ۸۶۲ هکتار آن قابلیت برداشت داشت.

وی عنوان کرد: از این شش هزار و ۸۶۲ هکتار مقدار۱۲ هزار تن دانه روغنی کلزا تولیدشده به‌صورت خرید تضمینی در دستور کار قرار گرفت.

جهش در کاشت دانه‌های روغنی
مدیر زارعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت کلزا سه هزار و ۶۱۱ هکتار بود اظهار کرد: برای سال آینده جهش بسیار خوبی دردانه‌های روغنی خواهیم داشت.

نیک پور با اشاره به اینکه بهره‌وری در حوزه‌های کشاورزی و زراعت به وجود آمده که توانسته منبع اصلی آب در استان را جبران کند، تصریح کرد در این راستا به دنبال استراتژی‌هایی برای افزایش بهره‌وری هستیم که استفاده از ارقام مختلف یکی از این روش‌ها است.

وی استفاده از بذرهای هیبریک، رعایت تاریخ کشت، تغذیه گیاهی زمین زیر کشت و مبارزه به‌موقع با آفات از مهم‌ترین عوامل افزایش بهره‌وری و تولید دانه روغنی کلزا عنوان کرد و افزود: برای بهره‌وری در آب، توسعه روش‌های مدرن و دقیق آبیاری موضعی راداریم.

مدیر زارعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در زمینه مکانیزاسیون نیز با همکاری اداره توسعه مکانیزاسیون و حمایت‌های وزارتخانه در توسعه کشت مکانیزه، ضریب مکانیزاسیون به‌گونه‌ای عمل شد تا ۶۵ درصد اراضی ما با بذرکارها به‌صورت دقیق کشت شود.

نیک پور تاکید کرد: در مورد ناوگان برداشت در سطح استان اگرچه کمبودهایی داشتیم اما امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام پذیرفت و با بهره‌گیری کمباین‌های مهاجر سعی شد تا مشکلات پیش رو برطرف شود.

افزایش ۳۰۰ درصدی کشت کلزا در مشهد
در همین رابطه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد هم بابیان اینکه باهدف کاهش واردات روغن خوراکی و بهبود سطح معیشت کشاورزان سطح کشت کلزا در شهرستان با رشد ۳۰۰ درصدی همراه بود به بازار گفت: سطح زیر کشت این محصول از ۵۶۰ هکتار در سال زراعی قبل به یک هزار و ۲۵۳ هکتار در سال جاری افزایش داشت.

امید طهماسبی زاده اظهار کرد: در سال جاری حدود دو هزار و ۸۵۲ تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود ۲۷  میلیارد ۵۰ میلیون ریال  از این اراضی برداشت و خریداری و جهت استحصال روغن به کارخانه‌های تولید روغن حمل شد.

سطح زیر کشت کلزا در اراضی کشاورزی مشهد از ۵۶۰ هکتار در سال زراعی گذشته به یک هزار و ۲۵۳ هکتار در سال جاری  به میزان ۳۰۰ درصد افزایش داشته است

وی از پایان برداشت کلزا در سطح یک هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی شهرستان مشهد  خبر داد و افزود: توسعه سطح زیر کشت این دانه روغنی به‌عنوان یک محصول استراتژیک در مشهد به‌عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشور محسوب می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد یادآور شد: با توسعه کشت این دانه روغنی و استحصال روغن آن در شهرستان، بخشی از روغن موردنیاز کشور تأمین‌شده و نیاز به واردات روغن کمتر می‌شود.

اهمیت اقتصادی
گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه روغنی مهم ،  دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۴۰ تا  ۴۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است، رقم اصلاح‌شده کلزا، که امروزه «کانولا» خوانده می‌شود، از مقدار کمتری «اروسیک اسید» و «گلوکوزینولات» برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح‌شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.

تفاله دانه کلزا پس از روغن‌گیری به‌عنوان علوفه دام مصرف می‌شود، کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر موردحمله، خسارت آفات و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شدت و ضعف آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است، به علت میزان روغن موجود دردانه‌های گیاه کلزا، این گیاه برای سده‌های پی‌درپی کشت می‌شود.

کد خبر: ۳۰٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha