۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
پارک علم و فناوری مکانی برای صاحبان ایده/ ظرفیت صنعت الکترونیک فرصتی برای فناوران
فناور حوزه الکترونیک در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

پارک علم و فناوری مکانی برای صاحبان ایده/ ظرفیت صنعت الکترونیک فرصتی برای فناوران

ارومیه- مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، با تاکید بر ظرفیت ویژه این ‏پارک برای تمامی صاحبان ایده و علم می گوید: با تمرکز شرکت های فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری می توان نسبت به ‏هم افزایی بیشتر در مجموعه امیدوار بود. ‏

بازار؛ گروه استان ها: شرکت صنایع دانش ارکان آسیا یکی از شرکت‌های پارک علم ‌و فناوری آذربایجان‌غربی است که تولید تجهیزات الکترونیک لوازم جانبی سیستم های نظارت تصویری و دوربین های مداربسته، حوزه تخصصی این شرکت محسوب می‌شود.

امید جوانبخت، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی با بازار، توضیحاتی در خصوص نحوه تولید و ارائه محصولات الکترونیکی شرکت ارائه داده است که متن کامل این مصاحبه در ادامه می آید.

‏*‏ شرکت صنایع دانش ارکان آسیا از چه سالی تاسیس و عضو پارک علم‌ و فناوری شده است؟
شرکت صنایع دانش ارکان آسیا از سال ۸۵ فعالیت خود را در زمینه فروش آغاز کرده و از سال ۹۱ به تولید محصول مورد هدف خود به صورت غیررسمی پرداخته است. این شرکت پس از ثبت تکنولوژی های مربوطه از سال ۹۴ عضو پارک علم‌ و ‌فناوری شده و اقدام به آغاز تولیدات خود کرده است.

* حوزه تولیدی این شرکت در چه زمینه ای بوده و تاکنون به تولید چه تعداد محصولاتی پرداخته است؟
حوزه تخصصی این شرکت تولید تجهیزات الکترونیک، لوازم جانبی سیستم های نظارت تصویری و دوربین های مداربسته است که تاکنون موفق به تولید دو محصول شامل میکروفون دوربین‌های مداربسته و آداکتورهای دوازده ولت شده است.

البته قابل ذکر است با وجود اینکه میکروفون دوربین‌های مداربسته اولین محصول تولیدی این شرکت است، شرکت صنایع دانش ارکان آسیا اولین تولید کننده این محصولات در کشور محسوب می‌شود که با تولید این محصول موفق به جایگزین کردن محصولات با کیفیت ایرانی با محصولات چینی شده است.

همچنین گفتنی است که این محصولات در ابتدا با دو مدل آغاز شده و تاکنون به شش مدل افزایش تولید یافته و  ۷۰ درصد میکروفون ‌های دوربین مداربسته کشور تحت پوشش محصولات این شرکت است. البته این شرکت توانایی پوشش نیاز کشور به این محصول را دارا بوده و در صورت ثبت سفارش و حمایت ارگان های مرتبط می توانیم به نیاز های تولید کشور در این زمینه پاسخ دهیم. آداکتور نیز محصول جدید این شرکت بوده که از هشت ماه اخیر تولید خود را آغاز کرده است.

هدف سازماندهی شده برای این محصول نیز، ابتدا گسترش پخش این محصول به سراسر کشور و در نهایت صادرات به کشورهای دیگر است.

* نحوه فعالیت و فروش شرکت صنایع دانش ارکان آسیا به چه صورتی است؟
نحوه فعالیت این شرکت برون سپاری و تولید بدون کارخانه است، منظور از برون سپاری و تولید بدون کارخانه این است که اجزای مختلف محصولات تولیدی این شرکت در استان‌های مختلف تولید و پس از دریافت تجهیزات، در کارگاه‌های فعال این شرکت با یکدیگر بست داده شده و به محصول تولیدی این شرکت تبدیل می‌شوند.

هدف از این نوع تولید نیز استفاده از ظرفیت‌های خالی صنایع مربوطه است که دو مزیت مهم به همراه دارد؛ در ابتدا صرفه جویی در هزینه و دیگری بالابردن سرعت تولید محصولات. البته قابل به ذکر است که یافتن تجهیزات عالی و مدنظر محصولات تولیدی و به کارگیری آنها از سایر استان‌های کشور زحمت فراوانی نیز به همراه دارد.

در خصوص نحوه فروش نیز باید گفت که این شرکت محصولات خود را به صورت عمده به فروش می‌رساند و تامین کننده اجناس فروشگاه‌های سراسر کشوربه شمار می‌آید.

*علاوه بر پخش محصولات در سراسر کشور، آیا صادرات به کشورهای دیگر جزو فعالیت شرکت صنایع دانش ارکان آسیا محسوب می‌شود یا خیر؟

بله، این شرکت علاوه بر پخش درون کشوری، به کشورهای آذربایجان و اربیل عراق نیز محصولات خود را صادر می‌کند. البته گفتنی است که اکثر صادرات این شرکت به کشور آذربایجان است.

* شرکت صنایع دانش ارکان آسیا هم‌اکنون مشغول تولید چه محصولی با چه تعداد نیرو است؟
این شرکت هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاه‌های کوچک بوده که درحال حاضر، دو کارگاه با تعداد هرکدام پنج نیرو مشغول به فعالیت هستند.

البته تعداد نیروهای این شرکت که به صورت سهام دار مشغول به کار هستند به چهار نفر می‌رسد و باقی نیروها به صورت برون سپاری در کارگاه ها مشغول به کار هستند.

* آیا شرکت، مطالعاتی در خصوص محصولات جدید داشته است؟
بله مطالعاتی برای ثبت و تولید یک محصول جدید انجام شده و شرکت صنایع دانش ارکان آسیا در حال حاضر در بخش توسعه و تحقیق محصول جدید به سر می‌برد که پس از اتمام این مرحله وارد بخش تولید خواهد شد. این محصول یو پی اس و برق اضطراری است که با سیاست جدید سال ۹۹ که مشارکت و همکاری با شرکت های جدید است به زودی به مرحله تولید وارد خواهد شد.

* پارک علم‌وفناوری تاکنون چه تاثیری بر رشد شرکت صنایع ارکان آسیا داشته و می‌تواند داشته باشد؟ توصیه شما به صاحبان صنایع الکترونیک در این زمینه چیست؟
در سراسر کشورهای جهان شاهد این قضیه هستیم که در زمانی که تمامی صنایع در یک مکان تجمع می یابند، کار تولید نیز سهل و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در واقع صنایع می توانند نیاز یکدیگر را برآورد کنند.

پارک‌های علم ‌و ‌فناوری در زمینه علم‌ و فناوری و تکنولوژی تمرکز زیادی داشته و در نتیجه اگر اشخاص یا شرکت‌هایی که در این زمینه ایده و محصولی دارند، در پارک‌ها متمرکز شوند و از طرفی هرچه تعداد شرکت‌های پارک افزایش یابد، هم‌افزایی که اتفاق خواهد افتاد نیز افزایش خواهد داشت.

به عنوان مثال شرکت‌هایی که در این پارک‌ها فعال هستند هرکدام تخصص خاصی دارند که هرچه تعداد این شرکت‌ها افزایش یابد، منفعت بالایی برای هرطرف خواهد داشت و این منفعت از شرکت‌ها آغاز شده و تا شهر و استان ادامه خواهد یافت و هرچقدر صاحب صنایع قوی‌تری شویم، تبدیل به قطب خواهیم شد.

شهرستان ارومیه از لحاظ سواد الکترونیکی دارای دانش تئوری بالایی بوده که با عملی شدن این دانش و تولید محصولات الکترونیک موفقیت‌های بالایی کسب کرده است که اگر میزان تولید این محصولات را افزایش دهیم، می توانیم شهرستان ارومیه را تبدیل به قطب تولید الکترونیک کشور کنیم و با توجه به اینکه در صنعت الکترونیک، سوددهی بالایی به دست می آید می توان درآمدزایی شهر را توسط همین سوددهی بالا افزایش داد.

به همین سبب من از افرادی که ایده های نوینی در عرصه های گوناگون دارند، می خواهم به پارک علم‌و فناوری مراجعه کرده و از حمایت عالی این پارک برخوردار شوند.

کد خبر: ۳۰٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha