۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
هواپیما از رادار دوم خارج شده بود/هواپیمای اوکراینی در راه بازگشت به فرودگاه بوده است
دومین گزارش مقدماتی بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی منتشر شد

هواپیما از رادار دوم خارج شده بود/هواپیمای اوکراینی در راه بازگشت به فرودگاه بوده است

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی دوم بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی که چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه بر اثر شلیک اشتباه پدافند سقوط کرد را منتشر کرد. هواپیمای ۷۵۲ اوکراین احتمالا پس از برخورد موشک برای بازگشت به فرودگاه تغییر مسیر داده است.

به گزارش بازار، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی با اعلام این خبر گفت: در این گزارش به اطلاعاتی شامل تاریخچه پرواز که به جزئیات چگونگی آماده شدن پرواز، وزن هواپیما، آغاز هماهنگی‌ها تا تیک آف، زمان ارتباط خلبان با کنترلر رادار مهراباد، زمان قطع ارتباط خلبان و همچنین اطلاعات پرسنلی خدمات پرواز، اطلاعات هواپیما شواهد عینی بررسی لاشه هواپیما، مشخصات دستگاه‌های ثبت پروازی و نمایندگان کشورهای معرفی شده برای شرکت در بررسی سانحه اشاره شده است.

او افزود: این گزارش به منزله نتیجه نهایی بررسی سانحه نیست و بررسی‌ها تا نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت و پس از استخراج تمامی ابعاد سانحه توسط کارگروه‌های بررسی سانحه اطلاع رسانی خواهد شد.

در دومین گزارش مقدماتی بررسی سانحه هواپیمای شماره ۷۵۲ اوکراین آمده است بر اساس بررسی‌های انجام شده بر روی رادارهای نظارتی این هواپیما در ساعت ۶ و پانزده دقیقه از رادار نظارتی ثانویه حذف شده است، اما با بررسی رادار اولیه نظارتی هواپیما به سمت راست گردش کرده است و احتمالا قصد بازگشت به فرودگاه را داشته که و در ساعت ۶ و هجده دقیقه از رادار محو می‌شود.

همچنین در این گزارش اشاره شده است که هواپیما در آسمان آتش گرفته، اما پس از برخورد با زمین منفجر شده است. در جای دیگری از این گزارش با توجه به مستندات اشاره شده است که آتش به داخل کابین مسافران و قیمت بار سرایت نکرده است. 

گزارش سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند که با توجه به اعلام عمومی پدافند هوایی در ۲۱ دی‌ماه، مسئول بررسی سانحه به اطلاعات این نهاد در این باره دسترسی پیدا کرده است و تایید می‌کند که ۲ موشک مجاورتی از نوع TOR-M۱  از سمت شمال به سمت هواپیما شلیک شده، اما نحوه تاثیرگذاری آن‌ها بر سقوط در حال بررسی است.

در پایان این گزارش آمده است که اطلاعات برای کشورهای اوکراین، آمریکا، سوئد، فرانسه، کانادا، افغانستان ارسال شده است و جدای از تیم‌های اوکراینی و کانادایی، نمایندگانی از کشورهای آمریکا، فرانسه، سوئد و انگلستان برای دسترسی به اطلاعات بررسی سانحه معرفی شده‌اند، اما کشور افغانستان تاکنون نماینده‌ای معرفی نکرده است.

متن کامل دومین گزارش مقدماتی بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی را اینجا مشاهده کنید. 

کد خبر: ۳٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha